Gå til innhold

Orangedoler, og stolt av det!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

35

• Bookworm

19

• skrevet

14

• nick

10

Mest aktive i denne tråden

Ja, det kan være en grunn?

Anonymous poster hash: 36c57...3bb

Jeg tror det. Etter hva jeg har forstått så sykeliggjør ikke psykiatrien adferden som beskrives, selv om den nok ofte tenker at siden adferden er slik og slik, så ligger det en sykdom bak - men hvorfor gjelder dette bare psykiatri?

Refererer til innlegg #89, som står i konteksten psykiatri.

Personen som beskrives - hvorfor er det nødvendigvis psykiatri som gir vedkommende en "unnskyldning"?

(Altså, forutsatt at Lillemus har rett i det hun sier; om at det hadde løst seg med en "spark bak" i stedet for psykiatriens sykeliggjøring.)

Jeg mener: hvorfor akkurat psykiatri, og ikke somatikk?

Hvorfor behøver det å være sykdom i det hele tatt? Det kan skyldes dårlig oppdragelse, for eksempel.

Annonse

Nettopp, slik tenker jeg også. Det er vel ikke de psykiske diagnosene (reelle sykdommene) jeg setter spørsmålstegn ved - heller er det den økende tendensen til å sykeliggjøre alt som ikke tilhører den såkalte normalen - og dermed har man en unnskyldning til å fortsette i akkurat samme spor - fordi man er syk.

Hvem har sagt at disse gamerne er syke?

Hvorfor behøver det å være sykdom i det hele tatt? Det kan skyldes dårlig oppdragelse, for eksempel.

Det kan være årsak ja, men tror du vedkommende har det bra? Jeg setter ? ikke fordi jeg bruker retoriske spørsmål.

Hvem har sagt at disse gamerne er syke?

Nei, det er nettopp det som er poenget. Det er ikke sikkert at de er syke, høyst sannsynlig er de det ikke. Men de har av ulike grunner funnet ut at de ikke gidder å jobbe, men bare gjøre akkurat det de selv har lyst til. Det er samfunnets sykeliggjøring og trang til å sette diagnoser på folk som er problemet jeg og Lillemus (tror jeg) snakker om.

Nei, det er nettopp det som er poenget. Det er ikke sikkert at de er syke, høyst sannsynlig er de det ikke. Men de har av ulike grunner funnet ut at de ikke gidder å jobbe, men bare gjøre akkurat det de selv har lyst til. Det er samfunnets sykeliggjøring og trang til å sette diagnoser på folk som er problemet jeg og Lillemus (tror jeg) snakker om.

Men er det noen som setter diagnoser på disse gamerne? Latskap er neppe en sykdom. De trenger et spark bak. Nå blir de nok satt til søppelplukking fra neste år.

Ro ro til fiskeskjær...

Hva er poenget ditt egentlig? Å krangle bare for å krangle?

Jeg leste akkurat over alle innleggene mine i denne tråden, den eneste gangen jeg har brukt ordet "dere" er der hvor jeg beskylder "dere" for å lese med meg konsekvent negativt blikk. Den bruken er av "dere", er enten du velger å tro meg eller ikke, myntet på "resten av DOL" basert på mine mange års erfaringer her inne. Jeg er såpass kvass og til tider provoserende at jeg automatisk blir lest slik. Bare for å presisere så er det de fleste "gamle travere" som Lillemus og Frosken & co dette gjelder. 

Så nei, jeg er ikke blant "dere" i dette innlegget, og nei - "dere" er ikke de med psykisk diagnose på noen som helst nedlatende måte. 

Annonse

Hvorfor kan de ikke like gjerne sykeliggjøres med ting som "ryggplager"? Ta en diagnose som lavt stoffskifte - en somatisk sykdom - den bekreftes/avkreftes gjennom blodprøver, men hvordan man fungerer med en slik sykdom er veldig forskjellig og hvorfor blir ikke disse i samme slengen som dette beskyldt for å overdrive plagene?

Igjen, ikke noe retorisk spørsmål.

Hvorfor kan de ikke like gjerne sykeliggjøres med ting som "ryggplager"? Ta en diagnose som lavt stoffskifte - en somatisk sykdom - den bekreftes/avkreftes gjennom blodprøver, men hvordan man fungerer med en slik sykdom er veldig forskjellig og hvorfor blir ikke disse i samme slengen som dette beskyldt for å overdrive plagene?Igjen, ikke noe retorisk spørsmål.

Hva vil du frem til? Blir gamerne sykeliggjort? Er du gamer selv?

Hvis man gamer hele dagen har man jo ikke fibro eller ME... legene skjønner åpenbart dette - er det svindel, da? Eller skjønner de ikke at de ikke kan ha slike sykdommer?

Jeg vet ikke hvordan man klarer å svindle seg til trygd jeg, men det er jo ikke nødvendigvis sikkert at de opplyser om at de sitter å gamer hele dagen da...

Hva vil du frem til? Blir gamerne sykeliggjort? Er du gamer selv?

- Jeg vil ikke frem til noe, jeg lurer på hvorfor dette bare gjelder psykiatri og ikke somatikk. Saken oppstod jo i forb. med psykiatri, og det har også blitt antatt at det kun gjelder psykiatri

- Det virker jo slik ut i fra det andre skriver her, men ikke vet jeg, jeg kjenner ikke så mange mennesker

- Nei det er jeg ikke

Jeg vet ikke hvordan man klarer å svindle seg til trygd jeg, men det er jo ikke nødvendigvis sikkert at de opplyser om at de sitter å gamer hele dagen da...

Tror egentlig ikke de får trygd uten å delta i behandling noen år og arbeidsmarkedstiltak...

Hvis de er sosialklienter er de ikke sykeliggjort av "apparatet" i alle fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...