Gå til innhold

Dosejustering av Brintellix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stått på 20mg i 2 uker nå. Jeg føler meg bedre enn for 3 uker siden og har mer initiativ til å gjøre positive aktiviteter. Litt mindre av den typen angst hvor en bekymrer seg for ting langt frem i tid. Jeg har også fått ett litt mer positivt syn på meg selv. Den mer nevrotiske nervøse angsten har jeg ikke fått så mye effekt på, spesielt de fysiske symptomene.

1) Er det for tidlig å si om dette er høy nok dose, selv om Brintellix i teorien kan virke raskere enn annen AD?

2) Etter hvor mange uker kan jeg regne med full effekt på angst?

3) Finnes det mulighet for serumprøve, evt. når kommer dette?

4) Er det f.eks. mulig å øke til 30mg uten serumprøve (siden det ikke finnes?) etter en viss tid, i samråd med lege, om jeg ikke har tilstrekkelig effekt på 20mg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det kan ikke jeg (og sannsynligvis ingen annen) svare deg på. Det finnes ikke studier på høyere doser enn 20 mg.

2. Det finnes knappt studier på Brintellix og angst. Derfor må en være tålmodig og la klinikken tale for seg.

3. Nei.

4. Ja, det er selvsagt mulig. En må da se på det som et forsøk.

Skrevet

1. Det kan ikke jeg (og sannsynligvis ingen annen) svare deg på. Det finnes ikke studier på høyere doser enn 20 mg.

2. Det finnes knappt studier på Brintellix og angst. Derfor må en være tålmodig og la klinikken tale for seg.

3. Nei.

4. Ja, det er selvsagt mulig. En må da se på det som et forsøk.

Takk for svar. Legen min vet nok enda mindre enn meg om Brintellix, men hadde ingen problemer med å la meg forsøke når jeg ikke har fått effekt på SSRI/SNRI.

Vil du kanskje anbefale å stå på dosen like lenge som med tradisjonell AD (8 uker) før en tar avgjørelse om dosen er optimal?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det vil jeg anbefale.

Skrevet (endret)

Jeg har stått på 20mg i 2 uker nå. Jeg føler meg bedre enn for 3 uker siden og har mer initiativ til å gjøre positive aktiviteter. Litt mindre av den typen angst hvor en bekymrer seg for ting langt frem i tid. Jeg har også fått ett litt mer positivt syn på meg selv. Den mer nevrotiske nervøse angsten har jeg ikke fått så mye effekt på, spesielt de fysiske symptomene.

1) Er det for tidlig å si om dette er høy nok dose, selv om Brintellix i teorien kan virke raskere enn annen AD?

2) Etter hvor mange uker kan jeg regne med full effekt på angst?

3) Finnes det mulighet for serumprøve, evt. når kommer dette?

4) Er det f.eks. mulig å øke til 30mg uten serumprøve (siden det ikke finnes?) etter en viss tid, i samråd med lege, om jeg ikke har tilstrekkelig effekt på 20mg?

Du er jo på veldig upløyd mark her. Rent farmakologisk så skulle man selvfølgelig tro at Brintellix hadde veldig god effekt mot angst. Potent 5HT1a-agonisme er angstdempende, serotoninreopptakshemning det samme og 5HT3/7-antagonisme det samme. Dette er jo effekter som i individuelle studier har vist angstdempende effekt.

Men, hvordan virker alt dette sammen? Det er for meg litt underlig at det ikke finnes studer vedrørende effekt på angst, da jeg intuitivt skulle tro det var et enormt marked for en ikke avhengighetsdannende medisin mot angst. SSRI/SNRI virker jo ikke alltid optimalt som du vet, Buspiron har skuffet (ble i sin tid forventet at dette skulle være en vidundermedisin), og AP har mange bivirkninger. Men kanskje markedet for medisin mot depresjon er enda større.

Jeg tror bare du må fortsette som du gjør i 8 uker og ta vurderingen deretter. Alt annet blir jo bare kvalifisert gjetting, i bunn og grunn.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Du er jo på veldig upløyd mark her. Rent farmakologisk så skulle man selvfølgelig tro at Brintellix hadde veldig god effekt mot angst. Potent 5HT1a-agonisme er angstdempende, serotoninreopptakshemning det samme og 5HT3/7-antagonisme det samme. Dette er jo effekter som i individuelle studier har vist angstdempende effekt.

Men, hvordan virker alt dette sammen? Det er for meg litt underlig at det ikke finnes studer vedrørende effekt på angst, da jeg intuitivt skulle tro det var et enormt marked for en ikke avhengighetsdannende medisin mot angst. SSRI/SNRI virker jo ikke alltid optimalt som du vet, Buspiron har skuffet (ble i sin tid forventet at dette skulle være en vidundermedisin), og AP har mange bivirkninger. Men kanskje markedet for medisin mot depresjon er enda større.

Jeg tror bare du må fortsette som du gjør i 8 uker og ta vurderingen deretter. Alt annet blir jo bare kvalifisert gjetting, i bunn og grunn.

Henger ikke dette sammen med at depresjon er en lidelse som det er lettere å få effekt på av AD, slik at det derfor er lettere å få studiene av et medikament til å peke i ønsket retning? Det må jo være betydelig vanskeligere å bevise at et AD er bedre enn placebo på angstlidelser, med tanke på hvor mange ganger NHD stadig poengterer at man ikke kan forvente all verdens effekt på angst av AD.

Jeg vil tro at markedet er stort, både for angst og for depresjon, men at depresjon er den enkleste veien for å få ut et nytt medikament.

Skrevet

En annen litt interessant observasjon:

Jeg har fått betydelig mindre interesse for å rydde og organisere ting i leiligheten min en stund etter jeg startet på Brintellix. Det spiller mindre rolle om ting ligger litt utover, fordi det påvirker ikke tankene mine lenger. Tidligere var det slik at det gjerne ble mer rot i huet av å ikke ha det veldig ryddig og organisert rundt seg. Det opplevdes hvertfall slik.

Kan dette være fordi Brintellix har fjernet noe av de milde tvangspregede symptomene mine? Eller er det rett og slett fordi jeg blir mer lat/slapp av Propranolol?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...