Gå til innhold

Mat mot løs mage


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vært utrolig løs i magen de siste dagene, ikke akkurat diarè, men ikke normal avføring heller. Startet med at jeg hadde veldig vondt i magen som når du ikke får sluppet luften ut, og hadde ekstremt luft i magen. Tenker dette har kommet av at jeg spiste mye egg forrige uke, pleier nemlig å bli litt dårlig av det i blant. (men er ikke allergisk). 

TIL DET VIKTIGSTE hva kan jeg spise for å roe magen og få normal avføring igjen? svært ubehagelig å ha dette da jeg ikke har matlyst for er redd for å kaste opp. Spiste en del eple og kjeks, så det har roet seg litt, men fremdeles magesmerter. Tips til mat? 



Anonymous poster hash: 4b4c4...8ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv plaget med løs mage, og kan underskrive på de fleste av rådene på denne siden, spesielt dette som går på å redusere salt i maten:

 

http://mathjelpen.no/informasjon-om-ernaering/ernaering-og-sykdom/kostrad-ved-diare/

 

Mange anbefaler blåbær, eple eller grønn banan, mn det funker ikke for meg. Mulig dette er et mengdespørsmål, men siden løs mage er regelen og ikke akutt er det uaktisllt spise mengder av dette. Loff og vann med bakepulver har jeg også prøvd, men dette funker best om man er syk eller utsatt for annen bakteriekultur i utlandet for min del - det er uaktuelt å innføre dette som fast del av kosten. 

 

Husk å drikk masse rent vann, gjerne en halvannen - to liter pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv plaget med løs mage, og kan underskrive på de fleste av rådene på denne siden, spesielt dette som går på å redusere salt i maten:

 

http://mathjelpen.no/informasjon-om-ernaering/ernaering-og-sykdom/kostrad-ved-diare/

 

Mange anbefaler blåbær, eple eller grønn banan, mn det funker ikke for meg. Mulig dette er et mengdespørsmål, men siden løs mage er regelen og ikke akutt er det uaktisllt spise mengder av dette. Loff og vann med bakepulver har jeg også prøvd, men dette funker best om man er syk eller utsatt for annen bakteriekultur i utlandet for min del - det er uaktuelt å innføre dette som fast del av kosten. 

 

Husk å drikk masse rent vann, gjerne en halvannen - to liter pr dag.

Åh tusen takk for tips! skal sjekke dette ut. Jeg har hørt at man bør spise salt og ikke redusere det? kan være det er feil da, hmm. For se om jeg blir noe bedre. Har ikke fått spiste noe særlig idag eller i går pga magen så er ganske utslitt. Drikker mye vann da :)

Anonymous poster hash: 4b4c4...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er yoghurt bra? hørt at yoghurt inneholder en type bakterier ellernoe som er godt for magen, og Biola? 



Anonymous poster hash: 4b4c4...8ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man bør spise salt og ikke redusere det? kan være det er feil da, hmm. For se om jeg blir noe bedre. 

Mange i dag spiser for mye salt (og sukker), og da kan man med fordel redusere. Typisk inneholder ferdigvarer/ tørrmat veldig mye salt (og sukker), og spiser man mye av dette får man i seg for mye salt. Om du lager mat fra bunnen og salter moderat gjelder ikke dette deg :)

 

Jeg pleier å spise salt, fin kjeks eller potetgull når jeg har omgangssyke, men dette handler om at loff/ fin kjeks binder mat og er lettere å holde på når man kaster opp mye, og at man ofte blir dehydrert når man er syk. Salt mat hjelper å binde vann til kroppen i slike sammenhenger. Det du beskriver oppfatter jeg som mer kronisk enn akutt, og da vil ikke dette med potetgull/ salt være en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronisk? Men jeg har sjelden sånn her mage. Sikkert at det ikke er akutt? Uff åh jeg er blitt dårlig igjen nå, har ikje mange kjeks igjen og føler meg helt uten energi fordi jeg har fått for lite mat. Er havrebrød et alternativ? Med ost? Eller kan dette gjøre ting verre? Har dessverre kun det, noe yoghurt og Biola i kjøleskapet ..

Anonymous poster hash: 4b4c4...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesteleser

Har du ris eller potetmos i skapet? Det er også magevennlig mat. Biola og yoghurt er super mat for dårlige mager:-) Om du har blåbær i fryseren er det bare å ta det opp, tin noen og putt dem i yoghurten, kok blåbærsuppe på resten(nydelig)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...