Gå til innhold

Hadde jeg bodd i USA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde jeg fått topimax for å gå ned i vekt. Istedet må jeg vurdere å kutte ut litium som har hjulpet enormt siden 2005 til fordel for lamictal siden vekten bare øker og øker etter dosen ble økt etter manisk psykose. Det er kjempeskummelt å kanskje stoppe litium. Men jeg greier ikke stå imot fedmefellene på dette medikamentet. Økt fra 67 til 82 siden jeg hadde manisk psykose og litium ble økt. Det går jo ikke lenger

Skrevet

15 kilo, jeg har lagt på meg mye mer en det, for å kunne være frisk. Faktisk 30 kg...... Da det eneste som funker for meg er zyprexa.

Så lenge man ikke får skyhøyt blodtrykk, høyt kolestrol og diabetes, så er det kanskje like greit å holde ut?

Skrevet

Jeg har gått opp fra 50 til 72 på medisin, så gikk jeg ned til 67 da jeg var manisk og nå er jeg 82

Skrevet

Jeg har blitt tungpustet og snorker som faen

Skrevet

Det er jo mye. Personlig har alle mine forsøk på å bytte ikke lykkes, men det betyr jo ikke att det ikke vil funke for deg :)

Skrevet

Jeg tror det vil funke bra og jeg vil få min kropp tilbake :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Topimax er ingen slankemedisin.

Det er et antiepileptikum uten vektoppgang som bivirkning.

Den har kun to indikasjoner i psykiatrien: Tilleggsmedisin mot mani og mot binge eating.

Skrevet

Jeg tror vi må huske på at de i USA har langt flere medikamentelle tiltak mot overvekt enn vi har i Norge. Om det skyldes at overvekt er et større problem i USA enn i Norge vet jeg ikke, eller om det skyldes at man lettere tyr til reseptblokken i USA enn man gjør i Norge. Det sistnevnte er kanskje bare en konspirasjonsteori, men jeg sitter med et bestemt inntrykk av at det er nokså ekstremt der borte når man snakker om medikamentell behandling av et blodtrykk på 120/80 eller kolesterol på 5,3.

I Norge behandles overvekt svært sjeldent med medikamenter. Reductil (stimulerende substans) er jo tatt av markedet, det eneste vi har igjen er Alli/Xenical. Jeg tror Topimax brukes "off-label" i USA mot overvekt, og hvis jeg ikke husker feil, ble det lansert et kombinasjonspreparat hvor en komponent var et stimulerende stoff og en annen komponent var topiramat.

Skrevet

Jeg trodde egentlig at overvekt kunne komme f.eks. av en bipolar depresjon. Etter hva jeg har lest er det mer vanlig med overspising ved bipolar depresjon enn unipolar (som ofte innebærer dårlig matlyst).

_Hvis_ det i et gitt tilfelle er slik, så vil det vel virke å behandle depresjonen. Da er det jo flere medisiner som kan være aktuelle, selv om ingen har indikasjonen overvekt i og for seg.

Jeg vet overvekt ikke er et symptom på noen psykisk lidelse, men det sier seg jo selv at hvis man pga. en depresjon er veldig inaktiv og ikke orker å lage sunn mat, så legger man på seg.

Sier ikke at det er slik i alle tilfellene, men med psykiske lidelser så er det vel flere "kan" enn "må"...?

Men når det er sagt, så er det klart man legger på seg om man drikker f.eks. 5 liter med kaloriholdig drikke hver dag. Det blir en veldig spesiell årsak til overvekt, en årsak som jeg uansett ikke tror selv medisiner som Reductil vil hjelpe på - altså hvis problemet er ekstremtørste, som man "løser" med smakholdig, og dermed ofte kaloriholdig, drikke. Medisinene virker ofte ved å nedregulere apetitt, men behovet for væske er vel det samme...?

Skrevet

Jeg trodde egentlig at overvekt kunne komme f.eks. av en bipolar depresjon. Etter hva jeg har lest er det mer vanlig med overspising ved bipolar depresjon enn unipolar (som ofte innebærer dårlig matlyst).

_Hvis_ det i et gitt tilfelle er slik, så vil det vel virke å behandle depresjonen. Da er det jo flere medisiner som kan være aktuelle, selv om ingen har indikasjonen overvekt i og for seg.

Jeg vet overvekt ikke er et symptom på noen psykisk lidelse, men det sier seg jo selv at hvis man pga. en depresjon er veldig inaktiv og ikke orker å lage sunn mat, så legger man på seg.

Sier ikke at det er slik i alle tilfellene, men med psykiske lidelser så er det vel flere "kan" enn "må"...?

Men når det er sagt, så er det klart man legger på seg om man drikker f.eks. 5 liter med kaloriholdig drikke hver dag. Det blir en veldig spesiell årsak til overvekt, en årsak som jeg uansett ikke tror selv medisiner som Reductil vil hjelpe på - altså hvis problemet er ekstremtørste, som man "løser" med smakholdig, og dermed ofte kaloriholdig, drikke. Medisinene virker ofte ved å nedregulere apetitt, men behovet for væske er vel det samme...?

Tror ikke jeg får så stort behov for væske når jeg går over til lamictal :)

Skrevet

når man snakker om medikamentell behandling av et blodtrykk på 120/80 eller kolesterol på 5,3.

Kilder? 

Anonymous poster hash: 4d487...8fa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...