AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 Skrevet 4. desember 2014 Jeg har hatt angst for å tisse på meg selv i snart 3 år nå. Det startet med at jeg fikk panikkangst for å dø, dette gikk over etterhvert og utviklet seg heller til en angst for at jeg skal tisse på meg. Jeg har det slik hver gang jeg ikke er hjemme i mitt eget hus. Jeg kan ikke gå inn på en butikk lenger uten å måtte gå og tisse først. Når jeg er på jobb så må jeg løpe å tisse minst 2 ganger i halv timen. Det avhenger ikke noe av hvor mye jeg har drukket. Hvis jeg kommer i en låst situasjon som f.eks at jeg er langt inne i butikken med masse varer, skal i et møte eller bare at nærmeste do er opptatt får jeg ekstreme angst anfall. Når disse kommer er jeg 100% sikker på at jeg kommer til å tisse på meg på stedet, selv om det kanskje bare var 5 minutter siden forrige do visit. Det skal nå sies at jeg aldri har tisset på meg, men jeg går allikevel rundt med slike bind som gamle damer får til å bruke om natten.... Det gir meg litt trygghet i tilfelle et uhell skulle skje. Men dette er nå i ferd med å ødelegge min hverdag. Og til nå har jeg ikke fått noe særlig hjelp av lege eller psykolog, de bare presser på meg forskjellige typer tabletter. Akkurat fått nye og de gir meg selvmordstanker så er vel ikke lenge til jeg må slutte på de heller... Så er det kanskje noen her som har et eller flere tips? Hilsen konstant TenaLady bruker..Anonymous poster hash: 9ec54...81b 0 Siter
Caylee Skrevet 4. desember 2014 Skrevet 4. desember 2014 (endret) Høres ut som en vanskelig situasjon. Hva med å prøve bytte tankegang? Forestill deg dette: Du tisser på deg. Det er selvfølgelig flaut, men hva er det verste som kan skje? Å tisse på seg er ikke dødelig. Det er sikkert kjempevanskelig tenke slik, men prøv. Prøv det en stund. Det skader ikke prøve. Du kan jo skrive ned alle negative ting med å tisse på deg vs negative ting av å alltid tro du kommer til å gjøre det Jeg har et spørsmål. Føler du at du faktisk må på do når de angstanfallene kommer? Eller gjør du det "bare" fordi du er redd? Hvis du føler at du faktisk må på do uten at det kommer mye kan det være en uvane. Jeg måtte veldig mye på do før. Jeg gikk alltid på do i friminutt, før jeg skulle dra fra huset osv. Hver gang jeg var ute sørget jeg for å ha en do i nærheten, og gikk på do ofte. Jeg hadde angst for å ikke ha do i nærheten. Jeg var også litt redd for å ikke klare holde meg. Jeg løste det med å utfordre meg selv. Jeg tenkte når jeg følte jeg måtte på do "Nå venter jeg et kvarter til". Neste gang "Nå venter jeg en halvtiime til å gå på do". Tilslutt fant jeg ut at jeg faktisk klarte å holde meg i flere timer. Mye lengre enn jeg hadde trodd. Og tilslutt ble blæren vant til det, og nå føler jeg ikke jeg må så ofte på do lenger. Er det derimot angst, burde du prøve å tenke ut hvorfor du har det. Er det egentlig pågrunnav å ikke ville tisse på deg? eller er det kanskje at du fikk angst for å tisse på deg for å unngå å tenke på døden? For å ha noe annet å fokusere på? At du fortrenger det som egentlig er problemet? Går du til behandling? Jeg tror det er lurt ta det opp med lege som kan hjelpe deg finne ut hva det er. Endret 4. desember 2014 av Caylee 0 Siter
ISW Skrevet 4. desember 2014 Skrevet 4. desember 2014 Høres ut som en vanskelig situasjon. Hva med å prøve bytte tankegang? Forestill deg dette: Du tisser på deg. Det er selvfølgelig flaut, men hva er det verste som kan skje? Å tisse på seg er ikke dødelig. Det er sikkert kjempevanskelig tenke slik, men prøv. Prøv det en stund. Det skader ikke prøve. Du kan jo skrive ned alle negative ting med å tisse på deg vs negative ting av å alltid tro du kommer til å gjøre det Jeg har et spørsmål. Føler du at du faktisk må på do når de angstanfallene kommer? Eller gjør du det "bare" fordi du er redd? Hvis du føler at du faktisk må på do uten at det kommer mye kan det være en uvane. Jeg måtte veldig mye på do før. Jeg gikk alltid på do i friminutt, før jeg skulle dra fra huset osv. Hver gang jeg var ute sørget jeg for å ha en do i nærheten, og gikk på do ofte. Jeg hadde angst for å ikke ha do i nærheten. Jeg var også litt redd for å ikke klare holde meg. Jeg løste det med å utfordre meg selv. Jeg tenkte når jeg følte jeg måtte på do "Nå venter jeg et kvarter til". Neste gang "Nå venter jeg en halvtiime til å gå på do". Tilslutt fant jeg ut at jeg faktisk klarte å holde meg i flere timer. Mye lengre enn jeg hadde trodd. Og tilslutt ble blæren vant til det, og nå føler jeg ikke jeg må så ofte på do lenger. Er det derimot angst, burde du prøve å tenke ut hvorfor du har det. Er det egentlig pågrunnav å ikke ville tisse på deg? eller er det kanskje at du fikk angst for å tisse på deg for å unngå å tenke på døden? For å ha noe annet å fokusere på? At du fortrenger det som egentlig er problemet? Går du til behandling? Jeg tror det er lurt ta det opp med lege som kan hjelpe deg finne ut hva det er. For et fantastisk svar :-) Du er langt mer ressurssterk og flink enn jeg trodde i starten. Bra jobbet :-) 0 Siter
ISW Skrevet 4. desember 2014 Skrevet 4. desember 2014 (endret) Jeg har hatt angst for å tisse på meg selv i snart 3 år nå. Det startet med at jeg fikk panikkangst for å dø, dette gikk over etterhvert og utviklet seg heller til en angst for at jeg skal tisse på meg. Jeg har det slik hver gang jeg ikke er hjemme i mitt eget hus. Jeg kan ikke gå inn på en butikk lenger uten å måtte gå og tisse først. Når jeg er på jobb så må jeg løpe å tisse minst 2 ganger i halv timen. Det avhenger ikke noe av hvor mye jeg har drukket. Hvis jeg kommer i en låst situasjon som f.eks at jeg er langt inne i butikken med masse varer, skal i et møte eller bare at nærmeste do er opptatt får jeg ekstreme angst anfall. Når disse kommer er jeg 100% sikker på at jeg kommer til å tisse på meg på stedet, selv om det kanskje bare var 5 minutter siden forrige do visit. Det skal nå sies at jeg aldri har tisset på meg, men jeg går allikevel rundt med slike bind som gamle damer får til å bruke om natten.... Det gir meg litt trygghet i tilfelle et uhell skulle skje. Men dette er nå i ferd med å ødelegge min hverdag. Og til nå har jeg ikke fått noe særlig hjelp av lege eller psykolog, de bare presser på meg forskjellige typer tabletter. Akkurat fått nye og de gir meg selvmordstanker så er vel ikke lenge til jeg må slutte på de heller... Så er det kanskje noen her som har et eller flere tips? Hilsen konstant TenaLady bruker..Anonymous poster hash: 9ec54...81b Høres for meg ut som tvangstanker. Tvangstanker er ekkelt og får deg til å føle deg som det du frykter mest. Jeg har hatt tvangstanker om hjertesykdom og suicidalitet. Ved førstnevnte følte jeg at hjertet holdt på å svikte. Ved sistnevnte følte jeg meg suicidal. Det var helt jævlig og fikk meg til å tvile på hvem jeg var. På samme måte vil du sikkert FØLE at du holder på å tisse på deg, siden du er redd for det. Hvis du skal kun bruke medikamenter mot dette, så må det være en plan i det. Fortrinnsvis sammen med psykiater. Hvis du bruker SSRI så duger det ikke med dose som brukes mot angst og depresjon. Du må høyt opp, og det er det ikke alle fastleger som tør. Det går også an å behandle det uten medisiner, ved hjelp av eksponering og responsprevensjon (f.eks å gå på kjøpesentre eller jobb uten Tena Lady), og å bygge gradvis opp etterhvert som du mestrer ulike ting. En psykolog eller psykiater kan hjelpe deg med dette. Endret 4. desember 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Caylee Skrevet 4. desember 2014 Skrevet 4. desember 2014 For et fantastisk svar :-) Du er langt mer ressurssterk og flink enn jeg trodde i starten. Bra jobbet :-) Hehe, takk for det. Bak "mørket og skygge" ligger personligheten min. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 Skrevet 5. desember 2014 Caylee: Jeg føler en stor trang til å gå på do, det er på en måte som å gå med en kraftig urinveisinfeksjon bortsett fra alle smertene. Jeg har gått til behandling hos psykriater men hun kunne ikke hjelpe. Har gått til to forskjellige leger med de bare gir meg nye angst tabletter.Anonymous poster hash: 9ec54...81b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 Skrevet 5. desember 2014 Caylee: Jeg føler en stor trang til å gå på do, det er på en måte som å gå med en kraftig urinveisinfeksjon bortsett fra alle smertene. Jeg har gått til behandling hos psykriater men hun kunne ikke hjelpe. Har gått til to forskjellige leger med de bare gir meg nye angst tabletter.Anonymous poster hash: 9ec54...81b 0 Siter
larimar Skrevet 5. desember 2014 Skrevet 5. desember 2014 (endret) Føler du fysisk at du kommer til å tisse på deg eller er det mer i tankene at du er redd for det? Å føle trang for å tisse er jo et symptom på angst i seg selv. Det kan hende at du har kommet deg langt inn i en vond sirkel hvor du opplever en fysisk trang til å tisse på deg, som igjen fører til tanker om at du kommer til å tisse på deg, som fører til enda mer fysiske symptomer. Har du andre fysiske symptomer, som for eksempel svetting, hjertebank, svimmelhet, uroligheter i magen, prikking i kroppen osv? Hvis du kan har angst når du ikke er hjemme, kan det hende at det er agorafobi (uten at jeg skal si noe med sikkerthet). Hvis du kun har fått tilbud om medisiner synes jeg det er veldig merkelig. Jeg ville tro at den beste behandlingen på lang sikt, er terapi og eksponeringsterapi. Der kan du lære om hva angst er, de fysiologiske mekanismene bak det, hvordan din angst utarter seg for deg, hva symptomene og triggererne dine er, og ikke minst, hvordan man kan bli kvitt det. Ved eksponeringsterapi lærer du deg gradvis å vinne tilbake livet ditt, og trosse angsten. Du begynner i det små, for eksempel å gå til postkassen din og tilbake igjen uten Tena Lady. Etterhvert vil angsten minske og du vil kunne utfordre deg mer og mer. Jeg ville absolutt bedt om å bli henvist til en behandler som er spesialist på angst. I mellomtiden kan jeg anbefal en app som heter SAM, som har blitt utviklet av et universitet i England. Her kan du jobbe med angsten din, finne ut av hva symptomene og triggerne din er og finne metoder som funker på deg for å lette på angsten, samt se ved hjelp av grafer hvordan angsten din utvikler seg over tid. Jeg bruken denne i hverdagen og synes den hjelper mye Endret 5. desember 2014 av larimar 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 Skrevet 5. desember 2014 Larimer: Jeg har hatt angst siden sommeren 2011, dette er da panikkangst. Jeg var redd for alt fra A til Å. Jeg gikk ned ca 20 kilo på veldig kort tid. Jeg hadde en 100% stilling som resepsjonist som jeg mistet etterhvert pga. mye fravær og do besøk. Etter 1,5 års tid begynte angsten for å dø å av ta. Da hadde jeg allerede gått til psykriater i 1 år og vært innom 2 forskjellige angst dempende / antidepressiva. Jeg fikk ikke noe særlig ut av terapien for hun kunne ikke hjelpe meg med tissingen. Så den måtte jeg jobbe med selv. Jeg brukte Tena Lady over en veldig lang periode før jeg prøvde å gå uten i korte stunder av gangen. Det var ikke før for ca et halvt år siden jeg var Tena Lady fri. Jeg måtte allikevel ofte på do, men redselen for å tisse på meg tok ikke overhånd. Men nå er den tilbake igjen. Jeg mister fullstendig kontakt med omverdenen, alt blir tåke. Pulsen skyter i været og tårene står i øynene mine. Jeg er sikker på at jeg kommer til å tisse på meg på stedet. Det er slik jeg føler det. Det med å prøve å tisse på meg offentlige tørr jeg ikke. Rett og sett fordi at jeg har aldri hatt et problem med å late vannet forran andre. Så det med å tisse i buksa offentlige er nok noe jeg hadde klart. Nå er det ikke mange dagene jeg var hos legen nok en gang med tissingen. Han bare stirret tomt på meg og skrev ut en resept på noen nye tabletter. De heter truxal, jeg går også på den høyeste dosen av Cipramil fra før av. Hilsen TenaLady bruker.Anonymous poster hash: 9ec54...81b 0 Siter
Caylee Skrevet 6. desember 2014 Skrevet 6. desember 2014 Caylee: Jeg føler en stor trang til å gå på do, det er på en måte som å gå med en kraftig urinveisinfeksjon bortsett fra alle smertene. Jeg har gått til behandling hos psykriater men hun kunne ikke hjelpe. Har gått til to forskjellige leger med de bare gir meg nye angst tabletter.Anonymous poster hash: 9ec54...81b Beklager at jeg ikke svarer før nå. Unnskyld Hm.. Det minner meg veldig om min situasjon før. Jeg følte jeg måtte på do rett etter jeg hadde vært på do. Kanskje du burde prøve det jeg gjorde? Prøv å utsett litt for hver gang. Start med et kvarter og forsett derfra? Er verdt et forsøk. Det lover jeg. 0 Siter
Caylee Skrevet 6. desember 2014 Skrevet 6. desember 2014 (endret) Larimer: Jeg har hatt angst siden sommeren 2011, dette er da panikkangst. Jeg var redd for alt fra A til Å. Jeg gikk ned ca 20 kilo på veldig kort tid. Jeg hadde en 100% stilling som resepsjonist som jeg mistet etterhvert pga. mye fravær og do besøk. Etter 1,5 års tid begynte angsten for å dø å av ta. Da hadde jeg allerede gått til psykriater i 1 år og vært innom 2 forskjellige angst dempende / antidepressiva. Jeg fikk ikke noe særlig ut av terapien for hun kunne ikke hjelpe meg med tissingen. Så den måtte jeg jobbe med selv. Jeg brukte Tena Lady over en veldig lang periode før jeg prøvde å gå uten i korte stunder av gangen. Det var ikke før for ca et halvt år siden jeg var Tena Lady fri. Jeg måtte allikevel ofte på do, men redselen for å tisse på meg tok ikke overhånd. Men nå er den tilbake igjen. Jeg mister fullstendig kontakt med omverdenen, alt blir tåke. Pulsen skyter i været og tårene står i øynene mine. Jeg er sikker på at jeg kommer til å tisse på meg på stedet. Det er slik jeg føler det. Det med å prøve å tisse på meg offentlige tørr jeg ikke. Rett og sett fordi at jeg har aldri hatt et problem med å late vannet forran andre. Så det med å tisse i buksa offentlige er nok noe jeg hadde klart. Nå er det ikke mange dagene jeg var hos legen nok en gang med tissingen. Han bare stirret tomt på meg og skrev ut en resept på noen nye tabletter. De heter truxal, jeg går også på den høyeste dosen av Cipramil fra før av. Hilsen TenaLady bruker.Anonymous poster hash: 9ec54...81b Hva er det psykololgene du har prøvd gå til har sagt til deg som råd? Endret 6. desember 2014 av Caylee 0 Siter
AnonymJ1990 Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Hva er det psykololgene du har prøvd gå til har sagt til deg som råd? De har ikke sagt noe spesielt. De sa bare "mhm". 0 Siter
ISW Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 (endret) De har ikke sagt noe spesielt. De sa bare "mhm". Det er nok strategiene dine med bruk av Tena Lady og lignende som vedlikeholder angsten din. Ved å bruke Tena Lady, sier du til deg selv at "Det kan være farlig å ikke bruke det" - hvilket ikke stemmer. Du bekrefter angsten din. Det går millioner av mennesker i Norge som ikke bruker Tena, og lever fint med det. Det eneste som virkelig hjelper, er å kutte unngåelsesadferden. Slutt å gå med Tena Lady - i ytterste konsekvens ville jeg faktisk anbefale deg å tisse på deg med vilje en gang (du vil mest sannsynlig se at du ikke greier det selv om du prøver), slik at du gjør opplevelsen av at selv å tisse på seg (= det som i dine tanker er det verste som kan skje) ikke er farlig. Det koster deg en klesvask. Som sagt tidligere er det angsten din som gjør at det føles som om du holder på å tisse på deg hele tiden. Det er bare tankene dine som spiller deg et puss. Sånn er det med all angst. Hvis du er redd for hjertesykdom, så _føles_ det som om hjertet er i ferd med å stoppe eller svikte. Du må ta et oppgjør med deg selv. Nå. Har strategiene du har valgt til nå (Tena Lady, unngåelsesadferd) egentlig hjulpet deg i det lange løp. Jeg tviler på det. Derfor må du velge nytt. Cipramil og Truxal kurerer ikke angsten din alene. Endret 10. desember 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Caylee Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 De har ikke sagt noe spesielt. De sa bare "mhm". Seriøst? psykologer skal hjelpe, ikke bare sitter der uten å gi råd eller noenting. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å bytte psykolog. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.