Beautiful_Creatures Skrevet 5. desember 2014 Skrevet 5. desember 2014 (endret) Jeg har et lite spørsmål som jeg lurer på. Er Ritalin noe man kan vurdere som en « ved behov» behandling for de med adhd diagnose?. Jeg tenker på som f.eks å ta kun på dager hvor man vet man er nødt til å fokusere ekstra, eller når man kjenner at man er veldig plaget av symptomene? At pasienten kan styre litt selv de dagene han/hun føler ekstra behov for medisin? Jeg har store problemer grunnet min adhd og da særlig uoppmerksomheten, men jeg tror ikke jeg ønsker å ta Ritalin fast. Som du kanskje husker så har jeg nå forsøkt Wellbutrin, men er tilbake på kun 50 mg zoloft (med meget god effekt på angst forøvrig). Jeg hadde ubehagelige bivirkninger, en svimmelhet og uvirklighetsfølelse som ikke gikk bort etter nesten 3 uker, følte egentlig at dette ble sterkere etterhvert og valgte derfor å slutte. Jeg følte det som om jeg gikk rundt med en ekkel uvirklighetsfølelse konstant til slutt. I dag har jeg hatt en sånn dag hvor jeg av forskjellige årsaker måtte være fokusert og få kommet i gang og få ting gjort, og jeg førsøkte å ta en wellbutrin fopr å starte opp igjen og jeg har faktisk merket effekt som minner bittelitt om den jeg fikk på Ritalin, men jeg får også denne ubehagelige svimmelheten med en gang. Samtidig har jeg fått gjort mye i dag, og lurer derfor på om jeg skal gi wellbutrin en sjans til. Det er rundt 6 uker siden jeg kuttet den ut. Jeg er klar over at den ikke skal brukes på ujevn basis slik, og at den egentlig ikke skal ha effekt så tidlig, men jeg merker det faktisk (kan selvfølgelig være placebo, men jeg glemte helt at jeg hadde tatt tabletten, merket bare hvordan jeg plutselig fungerte). Poenget mitt er ihvertfall at hvis det skulle vise seg igjen at jeg av en eller annen grunn tåler wellbutrin dårlig, tenker jeg alstså på muligheten for å bruke Ritalin kun ved behov, men vet ikke om dette en gang er noe som er mulig å få skrevet ut på en slik måte? Jeg vet du har nevnt Strattera også, men jeg har en mistanke om at jeg tåler litt dårlig det som går spesifikt på noradrenalin (det er basert på tidligere erfaring). Derfor spør jeg som en «plan B» hvis du skjønner. Jeg har så lite lyst til å gi opp å få medikamentell hjelp for adhd'n min enda. Jeg hadde jo bivirkninger av Ritalin også, men dette begynner jo å bli noen år siden, og jeg tenker også at det kunne skyldes feil dosering eller at den var tatt sammen med veldig mange andre medikamenter den gangen. Hva tenker du om dette? Andre må gjerne også svare hvis de vil:-) På forhånd takk for svar:-) Endret 5. desember 2014 av Beautiful_Creatures 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 6. desember 2014 Forfatter Skrevet 6. desember 2014 Ja, da forsøkte jeg i dag igjen med wellbutrin, men nå , bare et par timer etter inntak av depot tabl begynner jeg å føle meg "rar", slik det var hele tiden sist jeg brukte de i 3 uker. Det høres kanskje rart ut at jeg merker noe som helst så raskt, men jeg gjør det og jeg tror ikke selv at dette er noen slags placebo effekt, siden det er akkurat det samme som skjedde sist. Det er akkurat som at det veldig rask blir for mye "virkning" (jeg er klar over at den egentlig ikke virker enda), eller at jeg rett og slett ikke tåler den. Følelsen er ekkel, som om jeg skulle være i en egen "boble" og resten av verden er "utenfor" på en måte. Litt vanskelig å forklare, men jeg blir faktisk mer ufokusert når det er slik. Fra erfaringen sist mistenker jeg at dette ikke er forbigående på meg. Kan det være jeg rett og slett ikke tåler den eller er jeg for utålmodig? I går merket jeg ingen ting til dette, da var det mer slik at jeg fikk gjort ting, og det minte meg litt om hvordan Ritalin virker. Men jeg hadde aldri en sånn rar fjernhetsfølelse på RItalin tabletter. Hadde det litt på concerta, så kanskje det er noe med depot jeg tåler litt dårlig? Synd dette, etter som jeg virkelig skulle ønske noe kunne hjelpe på symtomene. Hva tenker du NHD? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. desember 2014 Skrevet 6. desember 2014 Det er ingen som anbefaler slik bruk, men det er selvsagt opp til deg hvor ofte du tar medisinen. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Skrevet 7. desember 2014 Det er ingen som anbefaler slik bruk, men det er selvsagt opp til deg hvor ofte du tar medisinen. Tusen takk for svar:-) Kan du si noen om årsaken til at det ikke er anbefalt å bruke medisinen slik? Har det f.eks noen med at det blir ujevn effekt? Jeg tenkte på muligheten for å bruke den slik i forbindelse med at RItalin tross alt går fort ut av kroppen igjen, og at effekten kommer så raskt som den gjør, men det kan hende jeg tenker feil her. Jeg kan selvfølgelig prøve å bruke den fast, ta kontakt med en spesialist i dette og prøve å finne en dosering som gjør at dette fungerer for meg. Samtidig er jeg selvfølgelig klar over at medisiner ikke løser alt, men jeg kommer hele tiden tilbake til at dette er et stort problem for meg i hverdagen. Nå er det sannsynligvis aktuelt for meg å forsøke skole igjen, og det er i forbndelse med dette at jeg beynner å tenke på om Ritalin likevel kan være løsningen. Sist jeg gikk på skole (for 2 år siden) uten medisiner var det ekstremt vanskelig for meg å gjennomføre, selv med ekstra eksamenstid og tilrettelegging. Jeg ble nesten sykere av forsøket ettersom jeg bruker så mye ekstra krefter på å klare å fokusere og få ting gjort. Som du sikkert har skjønt har jeg vært veldig fram og tilbake på hva jeg burde gjøre, og får liksom ikke bestemt meg helt i forhold til Ritalin. Ideelt sett skulle jeg ønske jeg bare kunne fungere normalt uten å måtte ta noe som helst. Jeg er egentlig den typen som hater alt av kunstige kjemiske tilsatte ting, alt fra i matvarer til å ta medikamenter, samtidig som jeg jo innser at noen ganger er det faktisk nødvendig, og at jeg har problemer på flere områder. Setter stor pris på svarene og hjelp fra deg:-) 0 Siter
MissAftereight Skrevet 7. desember 2014 Skrevet 7. desember 2014 Nå er ikke jeg noe fagmann, men jeg går fast på Ritalin. For meg ville det bare gjort meg ustabil om jeg skulle ta i ny og ned. Kroppen venner seg til Ritalinet og over tid vil den gi bedre effekt. Det tok en uke for meg å finne riktig dose og etter et par uker med noe bivirkninger som søvnplager og nedsatt apetitt så regulerte dette seg selv og jeg må si det er utrolig for en effekt jeg har hatt av det. Du bør forsøke det for om du skal gå skole vil det mest sannsynlig hjelpe veldig mye, men da må du bruke medisinen rett og ikke som du selv ønsker. Du må være konsekvent og finne rett dose for deg og holde ut eventuelle bivirkninger til kroppen får regulert seg selv. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Skrevet 7. desember 2014 Nå er ikke jeg noe fagmann, men jeg går fast på Ritalin. For meg ville det bare gjort meg ustabil om jeg skulle ta i ny og ned. Kroppen venner seg til Ritalinet og over tid vil den gi bedre effekt. Det tok en uke for meg å finne riktig dose og etter et par uker med noe bivirkninger som søvnplager og nedsatt apetitt så regulerte dette seg selv og jeg må si det er utrolig for en effekt jeg har hatt av det. Du bør forsøke det for om du skal gå skole vil det mest sannsynlig hjelpe veldig mye, men da må du bruke medisinen rett og ikke som du selv ønsker. Du må være konsekvent og finne rett dose for deg og holde ut eventuelle bivirkninger til kroppen får regulert seg selv. Tusen takk for svar og råd:-) Ja, det er derfor jeg spør her, for det begynner å bli såpass lenge siden jeg brukte den, og det var egentlig aldri gjort så veldig stort forsøk på å finne rett dose til meg. Jeg mistenker derfor at de bivirkningene jeg hadde kanskje hadde med enten for høy dose, eller at ikke det var fulgt opp ordentlig å gjøre. Du som bruker de selv, merker du noe til at du kan få en midlertidig litt depressiv følelse i det det tabletten går ut, før neste depot del skilles ut, eller før neste tablett begynner å virke? Dette var et problem for meg, og det er derfor jeg veier sånn fram og tilbake for den følelsen var faktisk helt jævlig når den kom (men var kortvarig). Jeg mistet da all initiativ inntil neste tablett begynte å virke. Den gangen husker jeg at jeg tenkte at kanskje det betydde at jeg ikke hadde adhd likevel, men jeg har forstått etterpå at det er en forholdsvis vanlig bivirkning. Og så skal det sies at det jeg gikk var tabletter, ikke depot slik man ofte gjør i dag har jeg forstått dette riktig. Kan du huske det jeg beskriver her som en forbigående bivirkning inntil du fant rett dose og kroppen vente seg til det? Veldig glad for svar altså, det hjelper mye å høre fra andre i samme situasjon:-) 0 Siter
MissAftereight Skrevet 7. desember 2014 Skrevet 7. desember 2014 Tusen takk for svar og råd:-) Ja, det er derfor jeg spør her, for det begynner å bli såpass lenge siden jeg brukte den, og det var egentlig aldri gjort så veldig stort forsøk på å finne rett dose til meg. Jeg mistenker derfor at de bivirkningene jeg hadde kanskje hadde med enten for høy dose, eller at ikke det var fulgt opp ordentlig å gjøre. Du som bruker de selv, merker du noe til at du kan få en midlertidig litt depressiv følelse i det det tabletten går ut, før neste depot del skilles ut, eller før neste tablett begynner å virke? Dette var et problem for meg, og det er derfor jeg veier sånn fram og tilbake for den følelsen var faktisk helt jævlig når den kom (men var kortvarig). Jeg mistet da all initiativ inntil neste tablett begynte å virke. Den gangen husker jeg at jeg tenkte at kanskje det betydde at jeg ikke hadde adhd likevel, men jeg har forstått etterpå at det er en forholdsvis vanlig bivirkning. Og så skal det sies at det jeg gikk var tabletter, ikke depot slik man ofte gjør i dag har jeg forstått dette riktig. Kan du huske det jeg beskriver her som en forbigående bivirkning inntil du fant rett dose og kroppen vente seg til det? Veldig glad for svar altså, det hjelper mye å høre fra andre i samme situasjon:-) Jeg opplevde også dette når den gikk ut og da doblet jeg dosen etter råd fra psykiater. Jeg bruker nå 40 mg for dag og det er perfekt for meg og holder helt til neste dag. Det er depot jeg får og hvor stor dose den enkelte trenger kan variere veldig. Jeg tar tablettene med en gang jeg står opp og da går det bare 15 min før jeg kjenner meg normal igjen. Du må justere litt opp og kanskje ned til du finner rett dose. Milde bivirkninger må du regne med og det går seg til, mens veldig store bivirkninger kan være pga doseringen. Prøv deg fram og gi det tid og husk at dette er noe som skal gi balanse i hjernen og ikke noe som skal stimulere deg slik at du blir høy. Det er kun de som ikke har ADHD som blir høy da de allerede har nok av det som Ritalinen erstatter hos oss med ADHD diagnose. Du må derfor se på det som en livsviktig medisin som du kanskje etter hvert kan kutte ut eller trappe ned på når hjernen din har gått på det en stund. Det er vel slik at hjernen blir "vant" til rett menge dopamin og hva nå alt er i disse tablettene, slik at noen begynner å produsere dette selv. Det er nå det jeg har blitt fortalt. Du må gi det en real sjanse og spør psykiateren din om det er noe du er usikker på uansett hvor dumt det måtte høres ut. De er nok vant til å få mange av de samme spørsmålene. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Skrevet 10. desember 2014 Jeg opplevde også dette når den gikk ut og da doblet jeg dosen etter råd fra psykiater. Jeg bruker nå 40 mg for dag og det er perfekt for meg og holder helt til neste dag. Det er depot jeg får og hvor stor dose den enkelte trenger kan variere veldig. Jeg tar tablettene med en gang jeg står opp og da går det bare 15 min før jeg kjenner meg normal igjen. Du må justere litt opp og kanskje ned til du finner rett dose. Milde bivirkninger må du regne med og det går seg til, mens veldig store bivirkninger kan være pga doseringen. Prøv deg fram og gi det tid og husk at dette er noe som skal gi balanse i hjernen og ikke noe som skal stimulere deg slik at du blir høy. Det er kun de som ikke har ADHD som blir høy da de allerede har nok av det som Ritalinen erstatter hos oss med ADHD diagnose. Du må derfor se på det som en livsviktig medisin som du kanskje etter hvert kan kutte ut eller trappe ned på når hjernen din har gått på det en stund. Det er vel slik at hjernen blir "vant" til rett menge dopamin og hva nå alt er i disse tablettene, slik at noen begynner å produsere dette selv. Det er nå det jeg har blitt fortalt. Du må gi det en real sjanse og spør psykiateren din om det er noe du er usikker på uansett hvor dumt det måtte høres ut. De er nok vant til å få mange av de samme spørsmålene. Tusen takk for flott svar:-) Det betyr mye for meg å høre fra andre som er i samme situasjon, og svaret ditt gav meg faktisk inspirasjon til å gjøre et forsøk. Jeg må bare gå via fastølegen først for jeg går ikke i behandling hos psykiater nå lenger. Men det var uansett veldig fint å lese det du skrev og høre om dine erfaringe. Takk! Ønsker deg en fin dag! 0 Siter
MissAftereight Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Tusen takk for flott svar:-) Det betyr mye for meg å høre fra andre som er i samme situasjon, og svaret ditt gav meg faktisk inspirasjon til å gjøre et forsøk. Jeg må bare gå via fastølegen først for jeg går ikke i behandling hos psykiater nå lenger. Men det var uansett veldig fint å lese det du skrev og høre om dine erfaringe. Takk! Ønsker deg en fin dag! Bare glad jeg kan hjelpe. Jeg var ambivalent selv for jeg er også redd for å pakke i meg medisiner, men ser nå hvor viktig den er for meg. Du må derfor gå inn i dette med en positiv innstilling så tror jeg du kommer til å bli svært fornøyd etter hvert. Man merker godt hvordan det hjelper på konsentrasjonen også. Lykke til 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.