Gå til innhold

Alt vil en dag ta slutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg ikke har tenkt særlig på. Men ja- selvsagt vil livet ta slutt en dag. Jeg håper bare det er veldig lenge til :) Jeg er livsglad- og har mye jeg vil gjøre ennå. Jeg ønsker se hva ungene ender opp med i godt voksen alder. Jeg ønsker reise masse, og jeg ønsker lære meg flere fag-ting. 

En dag tar det slutt ja. Nei, jeg klarer ikke helt ta det inn- selv om jeg er godt over halvveis i livet. Tenker bare at jeg håper ungene takler det fint- når de en gang mister sin mor.

Skrevet

Dette tenkte jeg svært mye på da jeg var deprimert.  Etter at jeg ble frisk (og før jeg ble syk) tenker jeg sjelden på døden, og når jeg gjør er det med deilig naiv distanse.

Men du er ikke deprimert?  Kanskje det har blitt en slags tvangstanke?

Skrevet

Dette tenkte jeg svært mye på da jeg var deprimert.  Etter at jeg ble frisk (og før jeg ble syk) tenker jeg sjelden på døden, og når jeg gjør er det med deilig naiv distanse.

Men du er ikke deprimert?  Kanskje det har blitt en slags tvangstanke?

Nei. jeg er ikke spesielt deprimert. Men det vet jeg ikke sikkert. Hva er egentlig å være deprimert? Til forskjell fra å ikke være det? Livet mitt har mye vært depresjon i de siste årene så kanskje jeg ikke ser forskjell lenger.

Da jeg hadde det verre, tok jeg overdoser. Og var langt så redd som nå. Nå derimot er jeg livredd.

Det er bra du har blitt frisk, og at du ikke tenker formye på det.

Nei, det er ikke tvangstanke. Men jeg er veldig nysjerrig av meg, jeg vil ha perspektiver på ting. Om jeg lurer på noem kan jeg søke på tema i flere uker. Jeg vil ha svar, og da gir jeg meg ikke før jeg føler jeg har fått det.

Skrevet

Jeg skjønte det ikke helt. Mener diktet at det man skriver/sier aldri dør? Det er ikke helt riktig, ikke alle skriver bok. Men nå har vi jo internett så de fleste setter igjen spor.

Ja, det handler vel om at dyr og mennesker er forgjengelig og dør, men "gjetordene" om dem forblir. Er vel fra Håvamål.

Ikke helt samme betydning her, men temaet fikk meg også til å til å tenke på vakre og vemodige "Det är vackrast när det skymmer" av Lagerkvist:

Det är vackrast när det skymmer.

All den kärlek himlen rymmer

ligger samlad i ett dunkelt ljus

över jorden,

över markens hus.

Allt är ömhet, allt är smekt av händer.

Herren själv utplånar fjärran stränder.

Allt är nära, allt är långt ifrån.

Allt är givet människan som lån.

Allt är mitt, och allt skall tagas från mig,

inom kort skall allting tagas från mig.

Träden, molnen, marken där jag går.

Jag skall vandra —

ensam, utan spår.

Skrevet

Nei. jeg er ikke spesielt deprimert. Men det vet jeg ikke sikkert. Hva er egentlig å være deprimert? Til forskjell fra å ikke være det? Livet mitt har mye vært depresjon i de siste årene så kanskje jeg ikke ser forskjell lenger.

Da jeg hadde det verre, tok jeg overdoser. Og var langt så redd som nå. Nå derimot er jeg livredd.

Det er bra du har blitt frisk, og at du ikke tenker formye på det.

Nei, det er ikke tvangstanke. Men jeg er veldig nysjerrig av meg, jeg vil ha perspektiver på ting. Om jeg lurer på noem kan jeg søke på tema i flere uker. Jeg vil ha svar, og da gir jeg meg ikke før jeg føler jeg har fått det.

Da du tok overdoser, var det vel ikke fordi du var deprimert? Hvis jeg husker riktig så hadde du laget deg en overbevisning om at du "måtte" dø av en eller annen grunn.

Svaret på hva som skjer etter døden, får du dessverre aldri. Når du er her, er døden ikke her. Når døden er her, er du ikke her.

Skrevet

Da du tok overdoser, var det vel ikke fordi du var deprimert? Hvis jeg husker riktig så hadde du laget deg en overbevisning om at du "måtte" dø av en eller annen grunn.

Svaret på hva som skjer etter døden, får du dessverre aldri. Når du er her, er døden ikke her. Når døden er her, er du ikke her.

Sant. Men unngår å nevne det med vilje her, det er ganske sårt å snakke om.

Skrevet

Sant. Men unngår å nevne det med vilje her, det er ganske sårt å snakke om.

OK. Da beklager jeg :)

Skrevet

OK. Da beklager jeg :)

Du trenger ikke beklage ;)

Jeg skjønner hvis du lurte, en stund var jeg helt merkelig

Skrevet

Du trenger ikke beklage ;)

Jeg skjønner hvis du lurte, en stund var jeg helt merkelig

Hyggelig å se at du er bedre eller bra nå da :)

Skrevet

Hyggelig å se at du er bedre eller bra nå da :)

Ja, men er noe negativt med det også. Men jeg vil ikke gå inn på det.

Fint motto du har forresten, så sant det du skriver :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...