Beautiful_Creatures Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 (endret) Jeg forsøkte Tolvon for søvn første gang i går kveld og hadde en veldig ekkel opplevelse med den. Jeg tok bare 10 mg siden det var første gang. Etter 1-2 timer ca begynte jeg å bli trøtt og skulle bare på toalettet før jeg skulle sove. Jeg måtte da holde meg i veggen og alt annet på veien for hele rommet svingte rundt på en måte som gjorde meg redd for å falle. Dette mener jeg å huske fra jeg har tatt den tidligere men ikke at det var så ille. Det verste var likevel etter jeg la meg ned for å sove. Jeg var riktignok veldig trøtt, men klarte overhode ikke å sove for fikk en så intens uro/sildring i armer og ben at jeg klarte ikke en gang å ligge stille i senga. Etter en time sånn klarte jeg bare ikke mer og tok i desperasjon en sobril 15 mg, for tenkte det ville roe den følelsen så ihvertfall klarte å ligge stille. Det var en sånn sildring/kiling i armer og ben som nesten gjorde "vondt" sånn at å sove var bare å glemme. En time til gikk uten å merke noe særlig til sobrilen (det skal sies at sobril er overhode ikke noe jeg tar ofte, kanskje et par ganger i måneden). I løpet av den timen endte jeg også opp med å spise masse (jeg har et problem med mat) for å prøve og dempe uroen. Jeg merket også at jeg ble veldig sulten, men jeg tror hovedgrunnen var at jeg var så urolig. En time etter inntak av sobril klarte jeg ikke mer og tok 2 stilnoct samlet. Det var en helt forjævlig følelse i kroppen, og først etter dette sovnet jeg. Stilnoct tar jeg til vanlig men aldri så mye som 2 i ett sånn! Poenget med tolvonen var i at jeg IKKE skulle ta noe av det andre, da jeg ønsker å trappe ned på imovane og stilnoct, og så endte jeg opp med å ta mer enn vanlig! I dag har jeg selvfølgelig hangover for dette ble jo alt for mye medikamenter! Dette gjør meg ganske frustrert, forståelig nok. Jeg tør rett og slett ikke å ta en eneste tolvon til for dette var så ekkelt. Hva kan jeg be legen om istenden for tolvon? Jeg vil ikke ha seroquel heller da jeg reagerte ekstremt på bare 25 mg av denne tidligere. Hva med f.eks. en bitteliten dose remeron? Jeg er selvfølgelig livredd for å få bivirkninger som kan si sultfølelse da jeg fra før av har store problemer med kvelds/nattespising (jeg vet dette har med søvnproblemer og uro og gjøre). Er 15 mg remeron det minste, eller går det an å dele denne? Min erfaring generelt med mange medikamenter er at jeg reagerer mye sterkere enn mange, slik at jeg ofte velger å starte på halve dosen av det legen egentlig har foreskrevet, og det viser seg å være MER enn nok! Er det noe annet man kan anbefale? Jeg vet ikke hvor lyst jeg har til å ta ting som vallergan og slike medikamenter. Jeg vil ikke ha noe som opprinnelig er en AP, men AD er greit. Håper noen kan komme med forslag her:-) På forhånd takk! Endret 10. desember 2014 av Beautiful_Creatures 0 Siter
ISW Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 15 mg Remeron er som regel mer enn nok for søvn. Remeron (og Tolvon) blir mer stimulerende jo høyere dose du tar, så små doser er ofte helt tilstrekkelig for å få sove. Det holder gjerne med 5-10 mg Remeron for å få sove, problemet er at tablettene ikke så enkelt lar seg dele. 15 mg Remeron tilsvarer 30 mg Tolvon. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Skrevet 10. desember 2014 15 mg Remeron er som regel mer enn nok for søvn. Remeron (og Tolvon) blir mer stimulerende jo høyere dose du tar, så små doser er ofte helt tilstrekkelig for å få sove. Det holder gjerne med 5-10 mg Remeron for å få sove, problemet er at tablettene ikke så enkelt lar seg dele. 15 mg Remeron tilsvarer 30 mg Tolvon. Tusen takk for svar:-) Ja, da skulle jeg virkelig ønske det var mulig å dele Remeron. Er det en depot tablett eller lar de seg faktisk dele med en tablett deler? Jeg kan nesten si med en gang at det som tilsvarer 30 mg tolvon vil bli for "heavy" for meg. Vil jeg på en måte ødelegge virkningen av remeron ved å forsøke å dele den? Jeg har ikke engang fått det skrevet ut enda, men tenker bare hva jeg kan si til legen. Er så lei av kroniske søvnproblemer..;-) 0 Siter
ISW Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Tusen takk for svar:-) Ja, da skulle jeg virkelig ønske det var mulig å dele Remeron. Er det en depot tablett eller lar de seg faktisk dele med en tablett deler? Jeg kan nesten si med en gang at det som tilsvarer 30 mg tolvon vil bli for "heavy" for meg. Vil jeg på en måte ødelegge virkningen av remeron ved å forsøke å dele den? Jeg har ikke engang fått det skrevet ut enda, men tenker bare hva jeg kan si til legen. Er så lei av kroniske søvnproblemer..;-) Nei du vil ikke ødelegge virkningen av Remeron ved å dele de, men tablettene er ikke ment for å deles (vanligvis får man smeltetabletter, disse er ikke mulig å dele nesten, men hvis du ber om 30 mg i vanlige tabletter så kan du i såfall prøve å skjære av en liten bit hver kveld). Men du må huske på at effekten ikke nødvendigvis blir sterkere (på søvn) jo mer du tar. Det kan nesten være motsatt. Dette står i en svensk legehåndbok: Vid biverkningar av mirtazapin (sedering, viktökning bl.a.) höjs (sic!) dosen upp till 45 mg; inom psykiatrin ännu högre (90 mg). 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Remeron er verd et forsøk, men siden den virker veldig likt Tolvon er det nok desverre en sjanse for at du opplever uroen du beskrev (restless legs) igjen. Vallergan er et alternativ, det er ikke antipsykotika. 0 Siter
ISW Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 (endret) Remeron er verd et forsøk, men siden den virker veldig likt Tolvon er det nok desverre en sjanse for at du opplever uroen du beskrev (restless legs) igjen. Vallergan er et alternativ, det er ikke antipsykotika. Fun fact: Vallergan er egentlig et antipsykotikum, men ikke i dosene som den brukes som allergimedisin. I Russland brukes den som anxiolytikum i doser 50-100 mg/dag og som antipsykotikum i doser 100-200 mg/dag. Hvis du ser på bivirkningslisten ser du tardiv dyskinesi, parkinsonisme og malignt nevroleptikasyndrom som indikerer antidopaminerg effekt. Blir vel litt som om man hadde solgt Seroquel 25 mg for antihistamin. Ikke meningen å korrigere fagpersonell, men tenkte bare å nevne det :-) Endret 10. desember 2014 av issomethingwrong 0 Siter
missmas Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Jeg fikk restless legs av vallergan pluss nesten alle antipsykotika unntatt Abilify som ikke gir søvn dessverre 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Remeron 15 mg er et alternativ du kan forsøke. Desverre er det slik at det tar en liten uke før oppstartsbivirkningene gir seg. Skal en ha nytte av denne medisinen, må en holde ut dette ubehaget en ukes tid. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Skrevet 12. desember 2014 Tusen takk for svar alle sammen! Setter så stor pris på at så mange av dere som virkelig har peiling på dette svarer meg (inkludert NHD selvfølgelig). Jeg får forsøke dette på nyåret når jeg skal til legen:-) En fortsatt god kveld til alle sammen:-) 0 Siter
cilie Skrevet 12. desember 2014 Skrevet 12. desember 2014 Fun fact: Vallergan er egentlig et antipsykotikum, men ikke i dosene som den brukes som allergimedisin. I Russland brukes den som anxiolytikum i doser 50-100 mg/dag og som antipsykotikum i doser 100-200 mg/dag. Hvis du ser på bivirkningslisten ser du tardiv dyskinesi, parkinsonisme og malignt nevroleptikasyndrom som indikerer antidopaminerg effekt. Blir vel litt som om man hadde solgt Seroquel 25 mg for antihistamin. Ikke meningen å korrigere fagpersonell, men tenkte bare å nevne det :-) En kollega anbefalte meg vallergan. Er det en allergimedisin? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.