slabbedask Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 (endret) Interessant artikkel fra Aftenposten/A-magasinet: http://www.e-pages.dk/aftenposten/88231/article/216765/100/1/render/?token=4cc00f74c6f849db06a7e6bd47a1e2c9 Hvordan klarer du deg i overflodssamfunnet? En liten marshmallow kan gi svaret. Så hva skjer med dem som ikke klarer frihetens utfordring? Og dem som makter det? Hvor viktig er det å kunne stå imot? Et femti år gammelt eksperiment gir det oppsiktsvekkende svaret. DEN SØTE KRYSTALLKULEN. Den såkalte marshmallow-testen ble første gang gjennomført på slutten av 60-tallet, av den amerikanske psykologen Walter Mischel. Det begynte som et ganske ordinært eksperiment. Mischel ville utforske menneskets viljestyrke: Hvordan klarer vi å utsette det vi ønsker oss her og nå, for å oppnå fremtidig belønning? I jakten på svaret lånte han barn fra en lokal førskole. Hvert barn fikk velge én av flere godbiter, for eksempel en marshmallow. Så ble barnet plassert på en stol med marshmallowen foran seg, før en voksen forklarte reglene: «Jeg forlater rommet, og mens jeg er borte, kan du velge å spise marshmallowen. Men dersom du ikke har spist den når jeg kommer tilbake, vil du få enda en marshmallow.» Deretter ble barnet overlatt til seg selv i noen ulidelig lange minutter, mens forskerne i skjul studerte hvilke taktikker barna valgte i kampen mot fristelsen. Mer handlet ikke testen om. Trodde Mischel. Noen år senere spurte han tilfeldigvis døtrene sine, som hadde gått på den samme førskolen, hvordan det hadde gått med klassekameratene. Et uventet mønster dukket opp. Barna som hadde holdt ut lengst i marshmallow-testen, så ut til å gjøre det bedre på skolen. Mischel og kollegene gravde dypere. De fulgte marshmallow-barna gjennom tenårene og inn i voksenlivet. Mønsteret fortsatte. Barna som hadde holdt ut lengst, var mer selvsikre, modne, intelligente, oppmerksomme, dyktigere på skolen, bedre i stand til å planlegge og til å takle motgang. Som voksne hadde de mindre rusproblemer, mer utdannelse og betydelig lavere risiko for overvekt. Funnene vakte enorm oppsikt. Det var nesten som om man hadde oppdaget hemmeligheten bak et godt liv: Selvkontroll. OVERFLODENS HJEMLAND. - Dersom et barn ikke utviser evnen til selvkontroll innen det er fire-fem-seks år, vil det ha store problemer på skolebenken, noe som igjen vil ha en eskalerende effekt videre i livet, sier Mischel. Endret 10. desember 2014 av slabbedask 0 Siter
Madelenemie Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Interessant artikkel fra Aftenposten/A-magasinet: http://www.e-pages.dk/aftenposten/88231/article/216765/100/1/render/?token=4cc00f74c6f849db06a7e6bd47a1e2c9 Hvordan klarer du deg i overflodssamfunnet? En liten marshmallow kan gi svaret. Så hva skjer med dem som ikke klarer frihetens utfordring? Og dem som makter det? Hvor viktig er det å kunne stå imot? Et femti år gammelt eksperiment gir det oppsiktsvekkende svaret. DEN SØTE KRYSTALLKULEN. Den såkalte marshmallow-testen ble første gang gjennomført på slutten av 60-tallet, av den amerikanske psykologen Walter Mischel. Det begynte som et ganske ordinært eksperiment. Mischel ville utforske menneskets viljestyrke: Hvordan klarer vi å utsette det vi ønsker oss her og nå, for å oppnå fremtidig belønning? I jakten på svaret lånte han barn fra en lokal førskole. Hvert barn fikk velge én av flere godbiter, for eksempel en marshmallow. Så ble barnet plassert på en stol med marshmallowen foran seg, før en voksen forklarte reglene: «Jeg forlater rommet, og mens jeg er borte, kan du velge å spise marshmallowen. Men dersom du ikke har spist den når jeg kommer tilbake, vil du få enda en marshmallow.» Deretter ble barnet overlatt til seg selv i noen ulidelig lange minutter, mens forskerne i skjul studerte hvilke taktikker barna valgte i kampen mot fristelsen. Mer handlet ikke testen om. Trodde Mischel. Noen år senere spurte han tilfeldigvis døtrene sine, som hadde gått på den samme førskolen, hvordan det hadde gått med klassekameratene. Et uventet mønster dukket opp. Barna som hadde holdt ut lengst i marshmallow-testen, så ut til å gjøre det bedre på skolen. Mischel og kollegene gravde dypere. De fulgte marshmallow-barna gjennom tenårene og inn i voksenlivet. Mønsteret fortsatte. Barna som hadde holdt ut lengst, var mer selvsikre, modne, intelligente, oppmerksomme, dyktigere på skolen, bedre i stand til å planlegge og til å takle motgang. Som voksne hadde de mindre rusproblemer, mer utdannelse og betydelig lavere risiko for overvekt. Funnene vakte enorm oppsikt. Det var nesten som om man hadde oppdaget hemmeligheten bak et godt liv: Selvkontroll. OVERFLODENS HJEMLAND. - Dersom et barn ikke utviser evnen til selvkontroll innen det er fire-fem-seks år, vil det ha store problemer på skolebenken, noe som igjen vil ha en eskalerende effekt videre i livet, sier Mischel. Hei! Jeg så testen på TV for en uke siden. Men der viste de også at barna brukte ulike måter for å ikke bli fristet. De som prøvde seg med vilje klarte seg dårligere enn de som avledet seg selv, ved å ha fokus på noe annet. Det syns jeg var interessant, for avledning kan læres, som selvdisiplin kan oppøves, mye teknikk og system i dette, det var informativt. 0 Siter
Caylee Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Interessant artikkel fra Aftenposten/A-magasinet: http://www.e-pages.dk/aftenposten/88231/article/216765/100/1/render/?token=4cc00f74c6f849db06a7e6bd47a1e2c9 Hvordan klarer du deg i overflodssamfunnet? En liten marshmallow kan gi svaret. Så hva skjer med dem som ikke klarer frihetens utfordring? Og dem som makter det? Hvor viktig er det å kunne stå imot? Et femti år gammelt eksperiment gir det oppsiktsvekkende svaret. DEN SØTE KRYSTALLKULEN. Den såkalte marshmallow-testen ble første gang gjennomført på slutten av 60-tallet, av den amerikanske psykologen Walter Mischel. Det begynte som et ganske ordinært eksperiment. Mischel ville utforske menneskets viljestyrke: Hvordan klarer vi å utsette det vi ønsker oss her og nå, for å oppnå fremtidig belønning? I jakten på svaret lånte han barn fra en lokal førskole. Hvert barn fikk velge én av flere godbiter, for eksempel en marshmallow. Så ble barnet plassert på en stol med marshmallowen foran seg, før en voksen forklarte reglene: «Jeg forlater rommet, og mens jeg er borte, kan du velge å spise marshmallowen. Men dersom du ikke har spist den når jeg kommer tilbake, vil du få enda en marshmallow.» Deretter ble barnet overlatt til seg selv i noen ulidelig lange minutter, mens forskerne i skjul studerte hvilke taktikker barna valgte i kampen mot fristelsen. Mer handlet ikke testen om. Trodde Mischel. Noen år senere spurte han tilfeldigvis døtrene sine, som hadde gått på den samme førskolen, hvordan det hadde gått med klassekameratene. Et uventet mønster dukket opp. Barna som hadde holdt ut lengst i marshmallow-testen, så ut til å gjøre det bedre på skolen. Mischel og kollegene gravde dypere. De fulgte marshmallow-barna gjennom tenårene og inn i voksenlivet. Mønsteret fortsatte. Barna som hadde holdt ut lengst, var mer selvsikre, modne, intelligente, oppmerksomme, dyktigere på skolen, bedre i stand til å planlegge og til å takle motgang. Som voksne hadde de mindre rusproblemer, mer utdannelse og betydelig lavere risiko for overvekt. Funnene vakte enorm oppsikt. Det var nesten som om man hadde oppdaget hemmeligheten bak et godt liv: Selvkontroll. OVERFLODENS HJEMLAND. - Dersom et barn ikke utviser evnen til selvkontroll innen det er fire-fem-seks år, vil det ha store problemer på skolebenken, noe som igjen vil ha en eskalerende effekt videre i livet, sier Mischel. Det er dessverre sant. Hadde jeg bare tenkt på ungdomsskolen at "Det går over" "Jeg trenger ikke stresse" "Ting trenger ikke gå så fort". Hadde kanskje ting vært annerledes nå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.