AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Jeg er mildt sagt dypt fortvilet nå. Ser for meg at jeg aldri blir bedre. Jeg har hatt lavt stoffskifte siden 2005. Jeg ble medisinert med levaxin og liothyronin og ble bedre men aldri som jeg var før. Alt ble tyngre. I tillegg sliter jeg med betydelige psykiske vansker (traumer) og går i psykodynamisk gruppe og individuelt (EMDR). Dosen på levaxin er 100 mikrogram 5 dager i uka og 200 mikrogram 2 dager i uka. Liothyronin er 20 mikrogram per dag. Jeg går også på zoloft, Lamictal, abilify og Seroquel. Tok så en blodprøve for ca en måned siden, jeg har ikke hatt legetime siden (skal neste uke). Den kjappe forklaringen jeg fikk over telefonen var at Fritt thyroxin var på 10, TSH i nedre normalområdet og at Fritt T3 var normalt. Noen ekstakte tall fikk jeg ikke over telefon. De fant også en liten tendens til infeksjon i kroppen, men den var visst liten. Håper på en nærmere forklaring. Det jeg er redd for er at de ikke vil øke levaxin eller liothyronin pga fare for beinskjørhet. For noen år siden sa spspesialist dette til meg, at jeg derfor ikke kan stå på en høyere dose. Finnes det mulighet for annen/bedre behandling for dette? Jeg er så sliten hele tiden og tåler ikke stress. Når jeg likevel må gjøre ting så blir jeg svimmel og kvalm av anstrengelsene og får smerter i kroppen. Bør jeg slutte med zoloft, kan stoffskiftet ta seg opp igjen da? (Vet at zoloft også kan sette ned stoffskiftet). Går på 50 mg, gikk på 200 men har nå trappet ned. Min største redsel er at jeg skal ha det som dette resten av livet. Håper på svar. Anonymous poster hash: ddf8b...363 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Jeg kan svare på hva jeg ville gjort om dette var meg. Jeg ville gitt blanke i benskjørhet og gjort en prøvebehandling med høyere dose av levaksin over noen måneder. Så fikk en evaluere etter et halvår. 0 Siter
Gjest Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Tok så en blodprøve for ca en måned siden, jeg har ikke hatt legetime siden (skal neste uke). Den kjappe forklaringen jeg fikk over telefonen var at Fritt thyroxin var på 10, TSH i nedre normalområdet og at Fritt T3 var normalt. Noen ekstakte tall fikk jeg ikke over telefon.Anonymous poster hash: ddf8b...363 Når jeg leser blodprøvesvarene dine så lurte jeg på noe. Normalt stiger TSH når Fritt thyroxin er lavt etter som jeg har forstått. Jeg har FT4 på 7, og normal lav TSH. Går ikke på behandling. Kanskje jeg ikke vil få noe behandling så lenge ikke TSH stiger. Har forstått at det er mye den de går ut i fra. Jeg er litt lei og fortvilet nå. Derfor lurte jeg på om du alltid har hatt det slik at TSH ligger lavt, og om du i så fall har fått noen forklaring på det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Jeg kan svare på hva jeg ville gjort om dette var meg. Jeg ville gitt blanke i benskjørhet og gjort en prøvebehandling med høyere dose av levaksin over noen måneder. Så fikk en evaluere etter et halvår. Takk for svar, jeg skal gjøre det, om ikke legen nekter meg da...... Det er en ting jeg er engstelig for og det er årsaken til at TSH ligger i nedre normalområde og thyroxin var lavt? Hadde en liten adenom i hypofysen med forhøyet prolaktinnivå for en god del år siden. Dette kom av risperdal og ifølge MR gikk den bort når Risperdal ble seponert. Har nå ikke tatt MR på mange år. Jeg er litt redd for om jeg kan ha en adenom i hypofysen og at det er årsaken til litt lavt TSH? Er lavt TSH alltid forårsaket av at noe er galt i hypofysen? Har hatt betennelse i skjoldkjertelen så har alltid tenkt at det var grunnen. Er engstelig for dette nå, og forstår lite av dette. Håper på svar. Anonymous poster hash: ddf8b...363 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Når jeg leser blodprøvesvarene dine så lurte jeg på noe. Normalt stiger TSH når Fritt thyroxin er lavt etter som jeg har forstått. Jeg har FT4 på 7, og normal lav TSH. Går ikke på behandling. Kanskje jeg ikke vil få noe behandling så lenge ikke TSH stiger. Har forstått at det er mye den de går ut i fra. Jeg er litt lei og fortvilet nå. Derfor lurte jeg på om du alltid har hatt det slik at TSH ligger lavt, og om du i så fall har fått noen forklaring på det. Helt ærlig så forstår jeg lite av dette selv. Prøver å google men blir bare mer forvirret. Stilte derfor et antakelig dumt spørsmål til NHD nå.. jeg må bare innrømme at jeg ikke helt vet om jeg har hatt lavt TSH før. Men legene har sagt til meg at alt har vært normalt helt til nå.. Anonymous poster hash: ddf8b...363 0 Siter
Gjest Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Helt ærlig så forstår jeg lite av dette selv. Prøver å google men blir bare mer forvirret. Stilte derfor et antakelig dumt spørsmål til NHD nå.. jeg må bare innrømme at jeg ikke helt vet om jeg har hatt lavt TSH før. Men legene har sagt til meg at alt har vært normalt helt til nå..Anonymous poster hash: ddf8b...363 Jeg har googlet mye jeg også, men finner utrolig lite om det. Tror legen også er usikker. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Jeg har googlet mye jeg også, men finner utrolig lite om det. Tror legen også er usikker. Leste en plass på nettet at lavt stoffskifte er uhyre komplisert. Men vet du om TSH i nedre normalområde betyr at det blir produsert lite eller mye TSH? Anonymous poster hash: ddf8b...363 0 Siter
Gjest Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Leste en plass på nettet at lavt stoffskifte er uhyre komplisert. Men vet du om TSH i nedre normalområde betyr at det blir produsert lite eller mye TSH?Anonymous poster hash: ddf8b...363 Jeg har forstått det slik at det da blir produsert lite TSH. Normalt skal den speede opp for å få kroppen til å produsere mer FT4 når FT4 ligger lavt. Det er jo det som normalt skjer ved hypotyreose, men av en eller annen grunn så skjer ikke det i enkelt tilfeller. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Jeg har forstått det slik at det da blir produsert lite TSH. Normalt skal den speede opp for å få kroppen til å produsere mer FT4 når FT4 ligger lavt. Det er jo det som normalt skjer ved hypotyreose, men av en eller annen grunn så skjer ikke det i enkelt tilfeller. Ok. Det var vel slik jeg trodde det er også. Synes dette er rart og håper NHD svarer. Har lest at da kan det være svikt i selve hypofysen. Men vet ikke..håper noen kan svare meg på dette. Anonymous poster hash: ddf8b...363 0 Siter
Gjest Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 (endret) Ok. Det var vel slik jeg trodde det er også. Synes dette er rart og håper NHD svarer. Har lest at da kan det være svikt i selve hypofysen. Men vet ikke..håper noen kan svare meg på dette.Anonymous poster hash: ddf8b...363 Jeg leste at du hadde hatt noe på hypofysen tidligere, så det er nok ikke usannsynlig at det er årsaken. Årsakene til lavt TSH sammen med lavt FT4 kan være hypofysen eller hypthalmus. Men jeg leste også om et antistoff mot TSH som normalt gir høyt stoffskifte også i sjeldne tilfeller gir lavt stoffskifte. Da tror jeg også TSH kunne ligge lavt. Men alt dette er sjeldent og det står lite om det på nettet.Uansett om stoffskiftet mitt normaliserer seg igjen av seg selv, så har jeg ihvertfall økt kunnskapene mine angående det også. Tror jeg. Endret 10. desember 2014 av eller 0 Siter
Gjest Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Håper NHD kan gi et skikkelig svar på dette. Jeg har kanskje rotet det litt til. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Jeg leste at du hadde hatt noe på hypofysen tidligere, så det er nok ikke usannsynlig at det er årsaken. Årsakene til lavt TSH sammen med lavt FT4 kan være hypofysen eller hypthalmus. Men jeg leste også om et antistoff mot TSH som normalt gir høyt stoffskifte også i sjeldne tilfeller gir lavt stoffskifte. Da tror jeg også TSH kunne ligge lavt. Men alt dette er sjeldent og det står lite om det på nettet. Uansett om stoffskiftet mitt normaliserer seg igjen av seg selv, så har jeg ihvertfall økt kunnskapene mine angående det også. Tror jeg. Takk for bra info. Ja, en kan lære mye. Var det pga medisiner du fikk lavt stoffskifte? Har du sluttet på de medisinene nå? Jeg lurer på om zoloft er synderen hos meg. Anonymous poster hash: ddf8b...363 0 Siter
Gjest Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Takk for bra info. Ja, en kan lære mye. Var det pga medisiner du fikk lavt stoffskifte? Har du sluttet på de medisinene nå? Jeg lurer på om zoloft er synderen hos meg.Anonymous poster hash: ddf8b...363 Jeg mistenker lithium, og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke vært bra i høst, og hadde håpet på behandling for stoffskifte for å se hvilke symtomer som skyldes psyken og hva som skyldes stoffskifte. Hvis jeg ble mye bedre med slik behandling ville jeg følt det var verdt og fortsette med lithium. Men fortsetter det som når så vurderer jeg å seponere. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Jeg mistenker lithium, og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke vært bra i høst, og hadde håpet på behandling for stoffskifte for å se hvilke symtomer som skyldes psyken og hva som skyldes stoffskifte. Hvis jeg ble mye bedre med slik behandling ville jeg følt det var verdt og fortsette med lithium. Men fortsetter det som når så vurderer jeg å seponere. Dumt at du ikke føler at levaxin ikke er nok hjelp i. Min samboer bruker litium og ble mye bedre på levaxin. Han var sengeliggende i ca et år. Det tar ofte en god del tid før en finner riktig dose med levaxin. Men det vet du nok allerede. Vet du om lavt stoffskifte er reversibelt ved seponering? Anonymous poster hash: ddf8b...363 0 Siter
Gjest Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Dumt at du ikke føler at levaxin ikke er nok hjelp i. Min samboer bruker litium og ble mye bedre på levaxin. Han var sengeliggende i ca et år.Det tar ofte en god del tid før en finner riktig dose med levaxin. Men det vet du nok allerede. Vet du om lavt stoffskifte er reversibelt ved seponering?Anonymous poster hash: ddf8b...363 Jeg får ingen behandling for det nå. Så jeg vet ikke om jeg ville hatt nytte av levaxin. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Jeg får ingen behandling for det nå. Så jeg vet ikke om jeg ville hatt nytte av levaxin. Om jeg var deg ville jeg prøvd det før jeg slutta på en evt nødvendig medisin:)Anonymous poster hash: ddf8b...363 0 Siter
Gjest Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 (endret) Om jeg var deg ville jeg prøvd det før jeg slutta på en evt nødvendig medisin:)Anonymous poster hash: ddf8b...363 Jeg kan ikke prøve noe før legen finner ut hva han vil gjøre. Men jeg synes det begynner å gå lang tid og jeg er frustrert, lei og usikker på hva jeg skal gjøre med lithium. Psykiateren mente også at vi ikke skulle gjøre endringer på medisineringen før vi event. ser effekt av behandling for stoffskifte. Føler meg litt mellom alle stoler nå. Endret 10. desember 2014 av eller 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Jeg kan ikke prøve noe før legen finner ut hva han vil gjøre. Men jeg synes det begynner å gå lang tid og jeg er frustrert, lei og usikker på hva jeg skal gjøre med lithium. Skjønner godt at det er frustrerende...og hvis du har lavt stoffskifte så synes jeg det er rart om du ikke får prøve... tror ikke det skader å prøve levaxin akkurat. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha purret på legen. Du kan ikke gå rundt og ha det sånn?Anonymous poster hash: ddf8b...363 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Skjønner godt at det er frustrerende...og hvis du har lavt stoffskifte så synes jeg det er rart om du ikke får prøve... tror ikke det skader å prøve levaxin akkurat. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha purret på legen. Du kan ikke gå rundt og ha det sånn?Anonymous poster hash: ddf8b...363 Har faktisk lest på nettet at enkelte stiller seg spørsmål om adhd-medisin kan være nyttig tilleggsbehandling til levaxin, for å redusere energiløshet m.m, og når ikke levaxin er tilstrekkelig... Kan det stemme? Det er nok en kontroversiell tanke.. Anonymous poster hash: ddf8b...363 0 Siter
Gjest Skrevet 10. desember 2014 Skrevet 10. desember 2014 Skjønner godt at det er frustrerende...og hvis du har lavt stoffskifte så synes jeg det er rart om du ikke får prøve... tror ikke det skader å prøve levaxin akkurat. Hadde jeg vært deg så ville jeg ha purret på legen. Du kan ikke gå rundt og ha det sånn?Anonymous poster hash: ddf8b...363 Jeg vet han har sendt forespørsel til spesialist. Men når jeg gikk innpå nettet for å sjekke, så stod det avvist. Det gjorde meg egentlig bare forvirret. Synes at når vi har tilgang til å sjekke slikt, så kunne det også stått begrunnelse. Jeg vet at legen ennå ikke har fått noe svar. Så da blir det bare å fortsette å vente. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.