Gå til innhold

Stoffskifte NHD/andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har faktisk lest på nettet at enkelte stiller seg spørsmål om adhd-medisin kan være nyttig tilleggsbehandling til levaxin, for å redusere energiløshet m.m, og når ikke levaxin er tilstrekkelig... Kan det stemme? Det er nok en kontroversiell tanke..

Anonymous poster hash: ddf8b...363

Jeg har ikke hørt om det. Men i så fall så er det nok ikke første gang at en medisin som blir brukt mot en diagnose viser seg å ha effekt på andre diagnoser også. Jeg har ihvertfall funnet ut av det jeg har lest, at det ikke er slik for alle at det bare er å ta en tablett så er de som før igjen.

Skrevet

Egentlig har jeg ikke følt meg så aller verst i dag. Har heller vært ganske giret, oppblåst og snakket mer enn normalt. Det er merkelig hvordan det kan snu fra dag til dag. Kanskje stoffskiftet stiger igjen. Så lenge det varer da. Har ikke lyst til å legge meg, for imorgen har det kanskje snudd igjen.

Skrevet

Jeg er mildt sagt dypt fortvilet nå. Ser for meg at jeg aldri blir bedre. Jeg har hatt lavt stoffskifte siden 2005. Jeg ble medisinert med levaxin og liothyronin og ble bedre men aldri som jeg var før. Alt ble tyngre. I tillegg sliter jeg med betydelige psykiske vansker (traumer) og går i psykodynamisk gruppe og individuelt (EMDR).

Dosen på levaxin er 100 mikrogram 5 dager i uka og 200 mikrogram 2 dager i uka. Liothyronin er 20 mikrogram per dag. Jeg går også på zoloft, Lamictal, abilify og Seroquel.

Tok så en blodprøve for ca en måned siden, jeg har ikke hatt legetime siden (skal neste uke). Den kjappe forklaringen jeg fikk over telefonen var at Fritt thyroxin var på 10, TSH i nedre normalområdet og at Fritt T3 var normalt. Noen ekstakte tall fikk jeg ikke over telefon.

De fant også en liten tendens til infeksjon i kroppen, men den var visst liten. Håper på en nærmere forklaring. Det jeg er redd for er at de ikke vil øke levaxin eller liothyronin pga fare for beinskjørhet. For noen år siden sa spspesialist dette til meg, at jeg derfor ikke kan stå på en høyere dose.

Finnes det mulighet for annen/bedre behandling for dette? Jeg er så sliten hele tiden og tåler ikke stress. Når jeg likevel må gjøre ting så blir jeg svimmel og kvalm av anstrengelsene og får smerter i kroppen. Bør jeg slutte med zoloft, kan stoffskiftet ta seg opp igjen da? (Vet at zoloft også kan sette ned stoffskiftet). Går på 50 mg, gikk på 200 men har nå trappet ned.

Min største redsel er at jeg skal ha det som dette resten av livet. Håper på svar.

Anonymous poster hash: ddf8b...363

Klart det finnes muligheter, både for bedre og annen behandling av dette. Det virker ikke som du har forsøkt ulike doseringsalternativ feks?

Ved kombinasjonsbehandling (Lev/Lio) ser én ofte at Ft4 synker. Det er derfor mulig at du er bedre tjent med å kun bruke Levaxin til verdiene dine er optimale og om du da ikke føler deg bedre- legge til en liten dose Lio (5/10). Altså ikke som i dag hvor det ser ut til (ref prøver) tar for lite Levaxin og legen har lagt til en egentig litt stor dose Lio. Den beste kombinasjonsbehandlingen er optimalt dosert på Levaxin og deretter et lite tilskudd av Lio. Dessverre er det mange leger som bare slenger på et Liotilskudd (sikkert noe de har lært at de kan forsøke om pasienten ikke føler seg helt bra). 

Du bør også gjøre et forsøk i å gi kroppen din omtrent samme dose Levaxin hver dag, ikke som i dag hvor du doserer 100x5 og 2x200. Det kan også hende at din kropp har bedre av at du tar Levaxin om kvelden om du nå tar den  på morgenen.

Slik jeg ser det, har du mye uprøvd i denne sammenhengen. Mye som kan gi deg en bedre hverdag. Jeg vet ikke hvilket kunnskapsnivå din lege besitter i forhold til dette. Min erfaring er at fastleger kan altfor lite om stoffskifteproblematikk. De verste av dem er de, som i tillegg til å besitte lite kunnskap, er de minst interessert i å lytte til pasienten og kun slavisk forholder seg til blodprøveresultat. Fastlegene som er ydhøre, innrømmer at de ikke er nødvendigvis verdensmestre i dette,, og lar deg forsøke ulike doseringsalternativer når du ikke føler deg bra på tross av at du tar medisin, er gode. De aller beste er de som får deg som pasient, er genuint interesseret i at du skal bli bra og med det setter seg mer inn i det de ikke kan. Alternativt sender deg til en spesialist på feltet. 

Det finnes også en medisin, ikke mest brukt, som kalles Armour. Det kan være vanskelig å få med seg leger på laget når det gjelder denne. Men de finnes, så vet du det. 

Du har, med andre ord, mye uprøvd og det er ingen grunn til å gi opp noe håp om bedring selv om du pr i dag ikke har det helt bra. Mulig du må bytte lege, men ingen grunn til å male fanden på veggen før du har luftet alternative doseringsalternativ med ham/henne og ut i fra responsen vurdere hvorvidt du har en lagspiller i legen din eller en som motarbeider en potensiell bedring for deg.

Din lave Tsh vil aldri gi deg benskjørhet, for din FT4 er lav og din FT3 er tydelig normal. 

Anonymous poster hash: bf5fa...9c1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...