Gå til innhold

Liste over symptomer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt problemer med å få sagt det jeg kanskje burde si når jeg er til behandling. Også glemmer jeg å si ting. Nå har jeg skrevet en liste over symptomer. Vet ikke om det kan kalles symptomer, men ihvertfall en liste over hvordan jeg ser på meg selv og ting andre har sagt om meg, og ting som skjer i kroppen. Så har jeg skrevet ned diagnoser jeg mistenker og prøvd å skrive ned hva som skjer i hodet mitt. Vet ikke om jeg tør ta det med til behandling. Er det vanlig at man skriver ned slike ting og tar med til behandler? Har skrevet opp litt før, men så begynner hun å prate om det første jeg sier og plutselig har det gått en time. Jeg vil ha ut alt fra hodet mitt, så kan hun heller velge etter det hva vi skal fokusere på og ikke. Kan jeg si at jeg vil lese opp alt med en gang uten avbrytelser, eller er det frekt? Eller kan jeg bare gi henne arket jeg har skrevet på så hun kan lese selv? Jeg skriver ikke noe pent så kan hende det blir litt vanskelig for henne å lese, men jeg liker ikke å lese høyt for andre heller.

Skrevet

Jeg har litt problemer med å få sagt det jeg kanskje burde si når jeg er til behandling. Også glemmer jeg å si ting. Nå har jeg skrevet en liste over symptomer. Vet ikke om det kan kalles symptomer, men ihvertfall en liste over hvordan jeg ser på meg selv og ting andre har sagt om meg, og ting som skjer i kroppen. Så har jeg skrevet ned diagnoser jeg mistenker og prøvd å skrive ned hva som skjer i hodet mitt. Vet ikke om jeg tør ta det med til behandling. Er det vanlig at man skriver ned slike ting og tar med til behandler? Har skrevet opp litt før, men så begynner hun å prate om det første jeg sier og plutselig har det gått en time. Jeg vil ha ut alt fra hodet mitt, så kan hun heller velge etter det hva vi skal fokusere på og ikke. Kan jeg si at jeg vil lese opp alt med en gang uten avbrytelser, eller er det frekt? Eller kan jeg bare gi henne arket jeg har skrevet på så hun kan lese selv? Jeg skriver ikke noe pent så kan hende det blir litt vanskelig for henne å lese, men jeg liker ikke å lese høyt for andre heller.

Minner litt om meg selv det der, jeg skrev en liste med 35 symptomer jeg har og relaterte det til (p/s)ykdommer jeg mistenkte at jeg har. Synes ikke det høres frekt ut å be om å få lese alt på en gang ellers kan jeg anbefale å kjøpe en billig liten printer er kjekt å ha

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Frekt?  Det er din time som du betaler for.

Jeg synes din ide høres fornuftig ut.

Skrevet

Minner litt om meg selv det der, jeg skrev en liste med 35 symptomer jeg har og relaterte det til (p/s)ykdommer jeg mistenkte at jeg har. Synes ikke det høres frekt ut å be om å få lese alt på en gang ellers kan jeg anbefale å kjøpe en billig liten printer er kjekt å ha

Takk for svar :)

Lista mi er på 40 symptomer, det er jo ikke så langt unna lista di. Jeg får prøve å ta meg sammen og få sagt det jeg ønsker å si så jeg slipper å gnage på det lenger.

Haha...kjekt med små printere når de fungerer ja. har en, men den bestemte seg for å dø! Nå har jeg ikke råd til ny.

Skrevet

Frekt?  Det er din time som du betaler for.

Jeg synes din ide høres fornuftig ut.

Takk. Betaler og betaler. Det koster meg ingenting. Er bare en psykiatrisk sykepleier i et opplegg kommunen har som heter "raskere psykisk helsehjelp". Det er gratis. Men det er vel fortsatt på en måte min time, kanskje. De har mange forskjellige folk der, psykiatere også. Hun snakket om at hun kanskje ville filme en time og ta med til en veileder, så jeg tror jeg får grei nok oppfølging. Om hun ikke kan hjelpe meg så håper jeg hun sender meg videre til noen som kan. Da må jeg sikkert betale for det. Men jeg flyr så mye til lege og div. spesialister pga en skade jeg har som de ikke finner ut av så nå har jeg frikort og det går vel ikke langt inn i det nye året før jeg får nytt frikort.

Det hjelper litt å høre at en psykiater syns det høres ut som en fornuftig ide. Du vet jo hvordan dette fungerer, det gjør ikke jeg.

Skrevet

Hei!

Lister er bra, så bra at de burde inngå som et mer reellt arbeidsredskap for psykiatere og psykologer.

Det er en mengde fordeler ved å skrive, man tenker gjennom ting, på en ofte bedre og mer presis måte, man bruker mer presise ord, man bearbeider ting i skriveprosessen og man møter derfor mer forberedt til konsultasjoner.

Hvis jeg var psykiater ville jeg, fordi jeg er løsningsorientert oppfordret, til dels krevd, pålagt,  at mine pasienter møtte forberedt til timen, jeg hadde ellers følt at jeg hadde kastet bort tiden min og jeg ville avsluttet et terapiforhold raskt.

Man går for å få det bedre, bli frisk, lære å håndtere seg selv eller sine følelser eller få forklaringer på ting.

For å huske dette er det å grunne på/tenke skikkelig gjennom noe, eller på en ting et viktig ledd i å forstå, for så å systematisk  endre atferd.

Skrevet (endret)

Jeg gjorde det samme. Skrev opp alt jeg kom på, og tok med 3 tettskrevne A4-sider til legen. Det gikk bra det...

Endret av slabbedask
Skrevet

Jeg gjorde det samme. Skrev opp alt jeg kom på, og tok med 3 tettskrevne A4-sider til legen. Det gikk bra det...

Oi....leste du opp det du hadde skrevet eller bare ga du det til legen? Jeg får ikke sagt det jeg burde si om jeg ikke skriver det opp, men så er det så ofte når jeg først sitter der at jeg begynner å tenke at det er teit å si det jeg har skrevet også ender det med at jeg ikke sier det jeg har skrevet og som jeg burde si.

Skrevet

Oi....leste du opp det du hadde skrevet eller bare ga du det til legen? 

Bare ga det til legen.

Skrevet

Bare ga det til legen.

Kanskje jeg skal gjøre det, Høytlesing er ikke akkurat noe jeg gjerne driver med. Kanskje bare gi henne arket og be henne lese det hele før hun sier noe. Bah....vant med å holde ting for meg selv jeg, men hva er liksom poenget med terapi om jeg ikke skal si hva jeg tenker på.

Skrevet

Det gikk visst bra. Var til samtale i dag og hadde skrevet 2 sider som jeg ga til henne, hun leste mens jeg fylte ut det obligatoriske "hvor jævlig har du hatt det"skjemaet. Hun var glad for at jeg hadde skrevet. Var visst ingenting av det som sto der som overrasket henne så kanskje hun får med seg mer enn jeg tror, jeg fikk ihvertfall litt mer tillitt til henne.

Tusen takk for oppfordringene til å skrive ned ting og gi det til henne :)

Skrevet

Så bra det ordnet seg :)

Da håper jeg hun tar til seg det som sto på arkene, og vil prate om det videre. Om hun ikke tar det opp igjen, ville jeg sagt ifra.

Skrevet

Så bra det ordnet seg :)

Da håper jeg hun tar til seg det som sto på arkene, og vil prate om det videre. Om hun ikke tar det opp igjen, ville jeg sagt ifra.

Hun ville beholde arket og sa vi skulle fortsette å snakke om det som sto der etter jul. Så fikk jeg beskjed om å lese en bok som heter "Se deg rundt". Prøver å lese, men jeg klarer jo ikke konsentrere meg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har som deg vanskelig for å fortelle hva jeg tenker på, eller om fysiske plager jeg har. Jeg kan ikke se at det er frekt å skrive ned hva du ville ha sagt.

Mellom hver time hos psykolog skriver jeg en dagbok som vi går igjennom. Da kan jeg ikke vri meg unna ved å si alt er bra og etter hvert har det blitt lettere å fortelle uoppfordret.

Jeg bruker samme taktikk ved legetimer. Der har jeg alltid en lapp med meg i tilfelle jeg får jernteppe.

Notater er en god ting :-)

Anonymous poster hash: 678fd...2dc

Skrevet

Jeg har som deg vanskelig for å fortelle hva jeg tenker på, eller om fysiske plager jeg har. Jeg kan ikke se at det er frekt å skrive ned hva du ville ha sagt.

Mellom hver time hos psykolog skriver jeg en dagbok som vi går igjennom. Da kan jeg ikke vri meg unna ved å si alt er bra og etter hvert har det blitt lettere å fortelle uoppfordret.

Jeg bruker samme taktikk ved legetimer. Der har jeg alltid en lapp med meg i tilfelle jeg får jernteppe.

Notater er en god ting :-)

Anonymous poster hash: 678fd...2dc

Kanskje jeg burde begynne med det. Syns det føles litt kleint å sitte med notater. Jeg tenker at de tenker at jeg ikke kan ha det så ille når jeg ikke klarer huske hva som plager meg. Men faktum er jo at jeg ikke klarer det, når jeg sitter der blir jeg helt blank.

Skrevet

Kanskje jeg burde begynne med det. Syns det føles litt kleint å sitte med notater. Jeg tenker at de tenker at jeg ikke kan ha det så ille når jeg ikke klarer huske hva som plager meg. Men faktum er jo at jeg ikke klarer det, når jeg sitter der blir jeg helt blank.

Blir du litt nervøs når du er i behandling? Ofte gjør det at man er nervøs at man ikke klarer si så mye

Skrevet

Blir du litt nervøs når du er i behandling? Ofte gjør det at man er nervøs at man ikke klarer si så mye

Jepp, nervøs både i behandling og hos legen. I tillegg til at jeg har hukommelse som en dau hest og konsentrasjonsproblemer.

Skrevet

Jepp, nervøs både i behandling og hos legen. I tillegg til at jeg har hukommelse som en dau hest og konsentrasjonsproblemer.

Hvordan er det i behandlingen? Ser behandleren på deg "rart"? Eller virker hun avslappet? Tror det har mye å si.

Skrevet

Hvordan er det i behandlingen? Ser behandleren på deg "rart"? Eller virker hun avslappet? Tror det har mye å si.

Hun ser ikke på meg rart tror jeg. Hun virker ganske avslappet, men litt vel mye "happy go lucky" kanskje. Jeg er mer eller mindre ubevisst nervøs i alle sammenhenger, med alle mennesker.

Skrevet

Hun ser ikke på meg rart tror jeg. Hun virker ganske avslappet, men litt vel mye "happy go lucky" kanskje. Jeg er mer eller mindre ubevisst nervøs i alle sammenhenger, med alle mennesker.

Tror jeg skjønner hva du mener. En som ser litt for lett på ting?

forstår. Har du lav selvtillit? Sliter mye med det selv, kjenner igjen mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...