Gå til innhold

Apoteket blander seg i hva fastlegen foreskriver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg skulle hente ut mer Pranolol på apoteket i går, begynte de å spørre om hvor mange jeg tok per dag og om det var avtalt med fastlegen, og masse kontrollerende spørsmål. Føler jeg ble mistenkeliggjort. Fikk også kommentar på at jeg har gammelt bilde på legitimasjonen min.

Tok opp dette med fastlegen i dag, som nå sa ja til enda større dose og fikk det til og med over på blå resept for meg. Hvorfor blander apoteket seg inn i dette? De har da ingenting med dette å gjøre i det hele tatt. Siste gang jeg går innom apoteket på Jernbanetorget igjen, bare fordi det er på vei hjem. Makan til sure typer.

Skrevet

Da jeg skulle hente ut mer Pranolol på apoteket i går, begynte de å spørre om hvor mange jeg tok per dag og om det var avtalt med fastlegen, og masse kontrollerende spørsmål. Føler jeg ble mistenkeliggjort. Fikk også kommentar på at jeg har gammelt bilde på legitimasjonen min.

Tok opp dette med fastlegen i dag, som nå sa ja til enda større dose og fikk det til og med over på blå resept for meg. Hvorfor blander apoteket seg inn i dette? De har da ingenting med dette å gjøre i det hele tatt. Siste gang jeg går innom apoteket på Jernbanetorget igjen, bare fordi det er på vei hjem. Makan til sure typer.

Frekt av apoteket å blande seg inn i sånt, de har ingenting med det å gjøre.

Skrevet

Jeg forstår hva du mener, men det er nok kun av sikkerhet.

Jeg vet ikke om jeg skal skrive dette på et psykiatriforum, men Pranolol er meget toksisk i overdose (har en lignende effekt som TCA har). Når du i tillegg får medisiner mot en psykisk lidelse, så blir de kanskje bekymret, spesielt hvis du bruker større doser (i samråd med lege) enn det står på den opprinnelige resepten.

For egen del er jeg lei av stemmen de bruker når jeg skal hente Zeldox. Hvis jeg henter dette hos en jeg ikke har vært hos før, går vedkommende inn i en sånn "overforsiktig" og "stakkars deg"-modus. Da er det bedre å gå til noen som vet at jeg ikke er "gal".

Skrevet

Jeg forstår hva du mener, men det er nok kun av sikkerhet.

Jeg vet ikke om jeg skal skrive dette på et psykiatriforum, men Pranolol er meget toksisk i overdose (har en lignende effekt som TCA har). Når du i tillegg får medisiner mot en psykisk lidelse, så blir de kanskje bekymret, spesielt hvis du bruker større doser (i samråd med lege) enn det står på den opprinnelige resepten.

For egen del er jeg lei av stemmen de bruker når jeg skal hente Zeldox. Hvis jeg henter dette hos en jeg ikke har vært hos før, går vedkommende inn i en sånn "overforsiktig" og "stakkars deg"-modus. Da er det bedre å gå til noen som vet at jeg ikke er "gal".

Når jeg henter ut Seroquel blir de litt forsiktige og smalltalker minst mulig :P

Men på etiketter står det heldigvis bare "Mot søvnvansker/uro", og dosen er jo ikke særlig høy :)

Jeg hentet ut Imovane sammen med Pranolol. Vet ikke om det gjorde saken verre :P Forresten. Til vanlig snorker jeg aldri. Men med Imovane har jeg begynt å snorke hvis jeg tar en hel tablett. Lurer på hvorfor.

Synes da ikke denne kombinasjonen er spesielt skummel? Tar jo heller ikke veldig stor dose Pranolol heller.

40mg Brintellix (ble bedt om å øke i dag)

80mg Pranolol

100mg Seroquel

30mg Tolvon

Og Imovane/Sobril av og til.

Skrevet

Når jeg henter ut Seroquel blir de litt forsiktige og smalltalker minst mulig :P

Men på etiketter står det heldigvis bare "Mot søvnvansker/uro", og dosen er jo ikke særlig høy :)

Jeg hentet ut Imovane sammen med Pranolol. Vet ikke om det gjorde saken verre :P Forresten. Til vanlig snorker jeg aldri. Men med Imovane har jeg begynt å snorke hvis jeg tar en hel tablett. Lurer på hvorfor.

Synes da ikke denne kombinasjonen er spesielt skummel? Tar jo heller ikke veldig stor dose Pranolol heller.

40mg Brintellix (ble bedt om å øke i dag)

80mg Pranolol

100mg Seroquel

30mg Tolvon

Og Imovane/Sobril av og til.

På min står det "Mot angst." Noe jeg instendig ba legen skrive. 

Sjekk forresten denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Imidazenil

Jeg begriper ikke at den ikke settes i produksjon. Ville jo løst mesteparten av verdens angstproblematikk..

Nei, kombinasjonen er ikke skummel, men jeg tror de vil sikre seg mot at du skal "hamstre" piller for å ta en overdose. Det står jo sannsynligvis refusjonskode -73 eller P73 eller F3- på resepten din på Seroquel, altså en depresjonsdiagnose for å få refusjon?

Forresten, hvordan greide du å få Pranolol på blå? Jeg fikk det pga hjerterytmeforstyrrelse.

Skrevet

På min står det "Mot angst." Noe jeg instendig ba legen skrive.

Sjekk forresten denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Imidazenil

Jeg begriper ikke at den ikke settes i produksjon. Ville jo løst mesteparten av verdens angstproblematikk..

Nei, kombinasjonen er ikke skummel, men jeg tror de vil sikre seg mot at du skal "hamstre" piller for å ta en overdose. Det står jo sannsynligvis refusjonskode -73 eller P73 eller F3- på resepten din på Seroquel, altså en depresjonsdiagnose for å få refusjon?

Forresten, hvordan greide du å få Pranolol på blå? Jeg fikk det pga hjerterytmeforstyrrelse.

Vi kalte det hjerterytmeforstyrrelse hos meg også. Nye dosen er maks 3x40mg. Jeg har merkelig nok opparbeidet meg toleranse for effekten den har på meg.

Ja, det hadde vært noe om det kom på markedet :) I stedet for all den vanedannende dritten...

Seroquel står på -73 hos meg.

Jeg har aldri hatt, og kommer aldri til å ha noen intensjon om å hamstre piller til overdose. Men kan hende han reagerte på at forrige uttak ikke var så lenge siden, og at det som stod på etiketten ikke stemte med daglig bruk (som nå er endret).

Skrevet (endret)

Akkuratt apoteket på Jernbanetorget er nok ett av de apotek som har flest rusmisbrukere som kunder, det er nok derfor...

Jeg bruker fast apotek hver gang, og de er alltid hyggelige og sympatiske. Sikkert fordi jeg er en god kunde. Når jeg henter rivotril så kjenner de meg igjenn, og ber ikke om noen ekstra dokumentasjon, eller mistenkeliggjør meg.

Føler heller ikke att de ser på meg som stakkarslig fordi jeg går på olanzapin og zoloft. men jeg har jo gått på det i 12 år så, det er vel ikke sjokkerende lengre.

Endret av Inner self
Skrevet

Akkuratt apoteket på Jernbanetorget er nok ett av de apotek som har flest rusmisbrukere som kunder, det er nok derfor.

Det er jo forståelig nok. Ser det for meg - jeg så nok ut som den rusmisbrukeren der jeg kommer rett fra jobb i lys blå skjorte :P

Skrevet

Vi kalte det hjerterytmeforstyrrelse hos meg også. Nye dosen er maks 3x40mg. Jeg har merkelig nok opparbeidet meg toleranse for effekten den har på meg.

Sært at apoteket stiller spørsmål som gjør at du føler deg mistenkeliggjort, men de har et veiledningsansvar som gjør at jeg kan skjønne at de følger opp bruk som for dem virker ureglementert.

En helt annen ting er at jeg synes det er synd at fastlegen din gidder å misbruke systemet ved å skrive det på blå resept (slik jeg har forstått deg så har du ingen av de diagnosene som gir rett til blåresept?).

Skrevet

Jeg har aldri hatt, og kommer aldri til å ha noen intensjon om å hamstre piller til overdose. Men kan hende han reagerte på at forrige uttak ikke var så lenge siden, og at det som stod på etiketten ikke stemte med daglig bruk (som nå er endret).

Guttungen min går på livsviktige medisiner og siden han har to bosteder så blir det uttak av medisiner litt i tettestelaget av og til når både pappan og jeg må hente ut med kort tids mellomrom. Opplevde sist at apoteket stusset på dette og da jeg forklarte grunnen til to tette uttak av medisin så noterte de det i basen i tilfelle de får ettersyn av - jeg husker ikke hvem det er som kan sjekke dette, Statens helsetilsyn? Helt greit synes jeg.

Skrevet

En helt annen ting er at jeg synes det er synd at fastlegen din gidder å misbruke systemet ved å skrive det på blå resept (slik jeg har forstått deg så har du ingen av de diagnosene som gir rett til blåresept?).

Det vet du da ingenting om. Du kjenner ikke til hele min sykdomshistorie eller hvilke kriterier som finnes for å få en av disse diagnosene. Jeg har råd til å betale hele medisinen av egen lomme, om det var poenget. Jeg har råd til å betale flere tusen i måneden for Brintellix. Jeg betaler mer skatt enn de fleste her inne, så om legen arresterer noe på blå resept, selv om det er i grenseland, så har jeg ingen dårlig samvittighet for det.

Skrevet (endret)

Det er nok ikke bare rusmisbrukere med heroinknekk, magert utseende med bmi på 15, og synlig rusede som er rusmiddelavhengige........ De kan og se ut som de er vellykkede og kommer rett fra jobb......

Det er mange år siden jeg har brukt det apoteket, og jeg mener bestemt det var lukkede reseptluker og slike tiltak, som ikke er vanlig på ett lite landsens apotek.. Eller ett apotek i ett kjøpesenter..

Endret av Inner self
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Farmasøytene har fått det for seg at de er helsearbeidere og skal inn i den kliniske praksis. Derfor føler de seg kallet til ubedt å skulle rådgi pasientene selv om de ikke kjenner sykehistorien eller hvorfor de får medisiner.

Skrevet

De skal bry seg med alt. Hentet ut Valium og da var det viktig å påpeke at det hadde "rød trekant", og at Laxoberal måtte man ikke ta hver dag. Man er pokker ikke idiot heller!

Anonymous poster hash: b2aac...f9c

Skrevet

Sært at apoteket stiller spørsmål som gjør at du føler deg mistenkeliggjort, men de har et veiledningsansvar som gjør at jeg kan skjønne at de følger opp bruk som for dem virker ureglementert.

Min lege gjør også det. Han skriver Zeldox på refusjonskoden for bipolar mani. Alternativene er bipolar mani og psykoselidelse, og han sa at bipolar mani var "least wrong".

Jeg har trøstet meg med at han som er spesialist nok vet hva han gjør. Og Zeldox er dyr, så på en måte er jeg glad for det men på en annen side føler jeg at jeg svindler HELFO med dette. Har flere ganger tilbudt å få den på hvit resept, men det blir blankt avvist.

I YD sitt tilfelle kan det forsvares å skrive Pranolol mot arytmi. Dessuten koster en boks 48 kr, noe jeg antar at både YD og HELFO har råd til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det overordnede prinsippet er at pasienter skal få refusjon når sykdommen er alvorlig og langvarig.

Det er ikke alltid at HELFO er ajour i sine vurderinger, og mange ganger har de manglende kompetanse.

Depresjon er ikke alltid alvorlig og heller ikke alltid langvarig. Tross dette får alle AD på blå resept.

OCD kan være meget alvorlig og svært langvarig. Men pasienter kan ikke få Risperdal eller annen AP på blå resept uansett alvorlighet selv om denne medisinen kan være selve forskjellen på arbeidsførhet og uførhet evt også suicidrisiko. Jeg innrømmer at jeg har trikset med slikt flere ganger.

Derimot er jeg konsekvent når det gjelder medisiner som nesten ikke koster noen ting.

Skrevet

Farmasøytene har fått det for seg at de er helsearbeidere og skal inn i den kliniske praksis. Derfor føler de seg kallet til ubedt å skulle rådgi pasientene selv om de ikke kjenner sykehistorien eller hvorfor de får medisiner.

Haha, ja. Og noen av dem er glad i å snakke om det ekstra høyt, så alle kundene får med seg hvilken medisin det er snakk om. 

Men, de har avverget noen potensielt katastrofale hendelser også, der de har vært årvåkne nok til å fange opp at leger faktisk har skrevet feil. 

Anonymous poster hash: eaf34...3d9

Skrevet

Det overordnede prinsippet er at pasienter skal få refusjon når sykdommen er alvorlig og langvarig.

Det er ikke alltid at HELFO er ajour i sine vurderinger, og mange ganger har de manglende kompetanse.

Depresjon er ikke alltid alvorlig og heller ikke alltid langvarig. Tross dette får alle AD på blå resept.

OCD kan være meget alvorlig og svært langvarig. Men pasienter kan ikke få Risperdal eller annen AP på blå resept uansett alvorlighet selv om denne medisinen kan være selve forskjellen på arbeidsførhet og uførhet evt også suicidrisiko. Jeg innrømmer at jeg har trikset med slikt flere ganger.

Derimot er jeg konsekvent når det gjelder medisiner som nesten ikke koster noen ting.

Takk for meget godt og beroligende svar. Da skjønner jeg dette litt bedre.

For meg har Zeldox vært den medisinen som (når dosen ble riktig) virkelig har ført til bedring. Den fjernet min, hva skal jeg kalle det, tro/tvil/feilforestilling om at jeg kunne være til fare for meg selv. Den gjorde at jeg klarte å gi F i tvangstankene, ikke tillegge dem vekt. Og med dette i bunn var det lett å bruke noen metakognitive teknikker og bli frisk. Nå har nok Zoloft lagt en demper på selve tvangstankene, men det har vært en enorm hjelp med Zeldox. Den er også for meg et utmerket anxiolytikum.

Jeg er meget takknemlig ovenfor både min psykiater IRL og deg, for at dere greide å finne en fornuftig dosering og fornuftige medisiner. Kan hende Risperdal gir enda bedre effekt, men slik situasjonen er i dag og så godt som livet mitt har blitt, våger jeg ikke å bytte.

Skrevet

Jeg opplevde noe lite profesjonelt selv her om dagen. Henter ut 10!!! Stil nocht og d- vitaminer. Hun spør om jeg skal ha pose, og jeg svarer" ja takk." Da klarer hun å si: " ja, for det er vel ikke noe særlig å ha det der liggende løst i veska."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...