Gå til innhold

Hvordan seponere lithium?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er fastlegen du skal forholde deg til. Det at det står avvist trenger ikke å bety noe annet enn at de ikke ser det som nødvendig å gi deg en time, du vet ikke av den grunn at fastlegen ikke har fått en eller annen form for tilbakemelding. Hvorfor bestiller du ikke time hos fastlegen?

Svar fra eller

Selv om jeg ikke bestilte ny time så mener jeg at når jeg ringer legekontoret og spør om han har fått svar, burde de ihvertfall gått innpå og sjekket det. Jeg orker ikke forholde meg til noe mer av dette nå. Det har blitt for mye belastninger som bare gjør meg verre. Jeg reduserer bare 42 mg lithium. Prøve å ikke tenke mer på det og får diskutere det med psykiateren i januar.

Endret av eller
Skrevet

Du velger nå en svært umoden strategi. Jeg er enig i at fastlegen kunne ha håndtert dette bedre, men det blir meningsløst at du oppfører deg som et såret barn når de ikke ivaretar deg tilfredsstillende.

Du må vel uansett avklare dette med fastlegen før du snakker med psykiateren i januar, da psykiateren jo forventer at fastlegen håndterer stoffskiftet. Dermed risikerer du å få samme beskjed fra psykiateren i januar som du fikk sist.

Skrevet

Du velger nå en svært umoden strategi. Jeg er enig i at fastlegen kunne ha håndtert dette bedre, men det blir meningsløst at du oppfører deg som et såret barn når de ikke ivaretar deg tilfredsstillende.

Du må vel uansett avklare dette med fastlegen før du snakker med psykiateren i januar, da psykiateren jo forventer at fastlegen håndterer stoffskiftet. Dermed risikerer du å få samme beskjed fra psykiateren i januar som du fikk sist.

Jeg har ikke reagert på legens håndtering ennå. Annet enn at alt tar lang tid. Han har sendt en forespørsel for å få råd, og jeg vet ikke om han har fått noe svar.Men jeg reagerte på sekretæren som ikke sjekket opp men ba meg ringe sykehuset som ikke kunne gi meg noe bedre svar enn at det var avvist.

Du synes kanskje det er umodent av meg å ikke bestille time. Men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet når jeg har best av å trekke meg tilbake. Jeg ber nok likevel om et svar før jeg skal til psykiateren.

Skrevet

Jeg har ikke reagert på legens håndtering ennå. Annet enn at alt tar lang tid. Han har sendt en forespørsel for å få råd, og jeg vet ikke om han har fått noe svar.Men jeg reagerte på sekretæren som ikke sjekket opp men ba meg ringe sykehuset som ikke kunne gi meg noe bedre svar enn at det var avvist.

Du synes kanskje det er umodent av meg å ikke bestille time. Men jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet når jeg har best av å trekke meg tilbake. Jeg ber nok likevel om et svar før jeg skal til psykiateren.

Dersom du hadde valgt å kun trekke deg tilbake, hadde det for så vidt vært greit nok. Men du kombinerer det med å endre på litiumdosen din, og det kan du umulig mene er et modent valg?

Skrevet

Dersom du hadde valgt å kun trekke deg tilbake, hadde det for så vidt vært greit nok. Men du kombinerer det med å endre på litiumdosen din, og det kan du umulig mene er et modent valg?

Jeg har skrevet tidligere hvorfor jeg velger å redusere. Jeg vil fremdeles bruke 82mg lithium til jeg får diskutert det med psykiateren. Lithium er ikke slik som AD at du risikerer å få dårligere effekt og må opp i høyere doser hvis du har prøvd redusering eller seponering tidligere. Derfor føler jeg ikke jeg har noe å tape med å forsøke reduksjon, slik situasjonen er nå.

Skrevet

Jeg har skrevet tidligere hvorfor jeg velger å redusere. Jeg vil fremdeles bruke 82mg lithium til jeg får diskutert det med psykiateren. Lithium er ikke slik som AD at du risikerer å få dårligere effekt og må opp i høyere doser hvis du har prøvd redusering eller seponering tidligere. Derfor føler jeg ikke jeg har noe å tape med å forsøke reduksjon, slik situasjonen er nå.

Er du helt sikker på det? Jeg måtte opp fra 83 mg morgen og kveld til 125 mg morgen og kveld etter å ha redusert med 42 mg en sommer

Skrevet

Er du helt sikker på det? Jeg måtte opp fra 83 mg morgen og kveld til 125 mg morgen og kveld etter å ha redusert med 42 mg en sommer

Det var ihvertfall det NHD svarte meg når jeg spurte engang. Jeg varierte med 42*3 - 42*4 alt etter ytre belastninger.

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvorfor jeg må ha økt dose

Merkelig

Sykdomsaktiviteten har økt, eller så vet jeg ikke.

Jeg synes også det er merkelig at jeg ikke har samme effekt som i starten. Fikk jeg den igjen så ville jeg aldri seponert. Det var den beste og mest stabile tiden jeg har hatt siden jeg ble syk.

Det var kanskje bare troen som hadde effekt.

Endret av eller
Skrevet

Sykdomsaktiviteten har økt, eller så vet jeg ikke.

Jeg synes også det er merkelig at jeg ikke har samme effekt som i starten. Fikk jeg den igjen så ville jeg aldri seponert. Det var den beste og mest stabile tiden jeg har hatt siden jeg ble syk.

Det var kanskje bare troen som hadde effekt.

Speilet er bare på 0,6

Skrevet

Speilet er bare på 0,6

Jeg opplevde flere ganger etter hverandre at speilet gikk ned før det gikk opp igjen. Det er kanskje forskjellige årsaker til at kroppen tar opp mindre av medisinen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg støtter froskens svar i går 14.24.

Dine stadige spørsmål om seponering kan ikke besvares klokt verken av legfolk eller av meg her på DOL. Dette er på det nivå at det trengs spesialistvurdering i RL.

Jeg oppfatter at din DOLbruk de siste månedene er negativ for deg. Du graver deg ned i bekymringer om sykdom og farmakologi.

Skrevet

Jeg støtter froskens svar i går 14.24.Dine stadige spørsmål om seponering kan ikke besvares klokt verken av legfolk eller av meg her på DOL. Dette er på det nivå at det trengs spesialistvurdering i RL.Jeg oppfatter at din DOLbruk de siste månedene er negativ for deg. Du graver deg ned i bekymringer om sykdom og farmakologi.

Grublingen blir det nok ikke mindre av, for det er bare slik jeg er. Men jeg skal lære meg å holde alt for meg selv slik jeg gjorde før. Det er nok det beste at jeg trekker meg bort fra dol nå.

Skrevet

Grublingen blir det nok ikke mindre av, for det er bare slik jeg er. Men jeg skal lære meg å holde alt for meg selv slik jeg gjorde før. Det er nok det beste at jeg trekker meg bort fra dol nå.

Nå er du passiv-aggressiv.

Skrevet (endret)

Nå er du passiv-aggressiv.

Kall det hva du vil. Jeg har gitt opp alt likevel. Eneste jeg kjemper med er å beholde fasaden. Så ingen andre merker noe. Og jul skal jeg stelle i stand. Om det så er det siste jeg gjør.

Endret av eller
Skrevet

Kall det hva du vil. Jeg har gitt opp alt likevel. Eneste jeg kjemper med er å beholde fasaden. Så ingen andre merker noe. Og jul skal jeg stelle i stand. Om det så er det siste jeg gjør.

Hallo der :-). Du går voldsomt i forsvar nå. Tror alle som har lest innleggene dine her inne angående å slutte, redusere på medisiner, er enige om at du er nødt til å kontakte psykiateren din i RL. Det er ingen her som vil råde deg til å slutte med medisiner, spesielt nå når du er ustabil. Dette mener jeg, og helt sikkert de fleste, bare godt. Vi vil jo gjerne hjelpe, men ingen kjenner deg godt nok til å gjøre dette. Du må ta en telefon til psykiateren din. Skriv en spørsmålsliste, be om fremskyndet time, kan du gjøre dette?

Når det gjelder julen så varer den kun en uke, likedan som i fjord. Er liggende jeg, for syk til å gjøre noenting. Det betyr at familien er nødt til å hjelpe til. Er man syk, så er man syk. Blir jeg såpass at jeg kan sitte oppe på julaften, skal jeg være glad. Dette er målet mitt. Sover veldig mye, min mann lager mat til meg når han er hjemme. Juleforberedelsene har jeg rett og slett kuttet ut. Er sikker på vi skal kose oss likevel. Har hatt mange sånne juler her i huset, vi har overlevd alle sammen til nå.

Skrevet

Dette lukter martyrrolle lang vei, det kler deg ikke.

Forsøk om du kan involvere de rundt deg litt mer i hvordan du har det akkurat nå. Jeg er sikker på at mennesker flest ikke har noe imot å gi en ekstra hånd til noen som kan trenge det i en travel førjulstid, selv synes jeg ihvertfall det er både meningsfyllt og hyggelig bruk av min tid.

Skrevet

Dette lukter martyrrolle lang vei, det kler deg ikke.

Forsøk om du kan involvere de rundt deg litt mer i hvordan du har det akkurat nå. Jeg er sikker på at mennesker flest ikke har noe imot å gi en ekstra hånd til noen som kan trenge det i en travel førjulstid, selv synes jeg ihvertfall det er både meningsfyllt og hyggelig bruk av min tid.

Nå du skriver at det lukter matyrrollen så skjønner jeg at det jeg skriver ikke blir forstått.

Jeg er enig med NHD at det kanskje ikke er bra for meg å være på dol, men ikke på grunn av grublingen, for den forsvinner ikke om jeg slutter å bruke dol. Jeg har bare noen å dele tankene med her. Men jeg er avhengig av dol, er avhengig av tilbakemeldinger, er avhengig av støtte når jeg ikke er god. Samtidig er jeg veldig var for tilbakemeldinger i de tidene jeg ikke er god. Jeg har hatt mye positivt med dol også. Fått vært med i mange diskusjoner som jeg takler bra når jeg er i stabile perioder. Jeg har lært mye. Fått mye gode råd. Våget å få frem hva jeg mener.

Jeg fikk en reaksjon når jeg leste svaret fra NHD i dag. Tårene rant og på jobb hadde jeg problemer med å skjule det, så jeg tok en sobril. Tror jeg klarte å skjule det. Klarte til slutt å få kontroll over meg selv igjen.

Jeg tok full dose lithium i dag, selv om jeg var fast bestemt på å redusere. For kanskje fikk jeg brev fra legen i dag om at jeg fikk prøve levaxin. Det kom det selvsagt ikke, så jeg har vært mye frustrert og lei. Det har vel egentlig vært mitt siste håp. Det er greit nok som Frosken skriver at jeg bør ta kontakt med fastlegen. Men av det jeg har prøvd å få svar på dette så blir det så mye påkjenninger for meg at foreløpig så er det best å ikke gjøre det. Dette med leger, venting på svar var jeg så mye borti tidligere i forbindelse med en somatisk utredning som varte ganske lenge. Så jeg vet at dette er områder jeg takler dårlig. For andre er sikkert dette vanskelig å forstå. Men jeg er nødt til å ta hensyn til mine egne reaksjoner og grenser. Enten de er fornuftige eller ei.

Jeg ser heller ikke på julen som at det er en martyrrolle for meg. Jeg prøver å få gjort det viktigste og ønsker å lage en koselig jul for alle mine. Men slik jeg svinger for tiden så er jeg redd jeg ikke kommer i mål. Jeg har likevel klart det før, selv om jeg ikke har vært bra.

Når jeg skriver at jeg svinger mye så går det fra at jeg ikke orker å leve lenger til at alt er greit og jeg forstår ikke hva som gikk av meg for en stund siden. I dag har jeg hatt en dag igjen med mye selvmrordstanker. Så kan jeg plutselig bli veldig giret en periode. Men dette er slitsomt. Derfor hadde jeg ønsket å prøve levaxin, for jeg har lest at mange har humørsvingninger når de har lavt stoffskifte, så kanskje det kunne tatt noen av symtomene ihvertfall. Det må være lov å håpe.

Skrevet

Jeg tror du kan ha glede av å bruke dol på en litt annen måte enn du har gjort de siste ukene. I en lang periode nå har du nesten utelukkende skrevet om medisiner, stoffskifte og uro. Jeg skulle ønske meg at du skrev mer om hvordan du har det i forhold til andre mennesker, hvorfor du ikke kan dele mer av ditt indre også med dine nærmeste, og hvorfor det er så viktig for deg å være flink pasient i forhold til både psykiater og fastlege.

Jeg tenker at måten du har skrevet om medisiner på de siste ukene, minner litt om når en med en spiseforstyrrelse insisterer på å kun skrive om mat, vekt og trening.

Jeg håper for øvrig at du vil snakke med din psykiater neste gang (evt. skrive et brev til ham tidligere) om uroen din, eller om hvordan du nå gjennom mange måneder har opplevd ditt liv. Her på dol har du skrevet om uroen som et hovedproblem, og jeg har inntrykk av at du fortsatt ikke har formidlet dette tydelig til din psykiater? Jeg vet du er redd for å overdrive når du snakker med ham, men du kan både beskrive nøye hvordan uroen forløper og samtidig si at du svinger kjapt slik at du ikke har det like vondt alltid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...