Gå til innhold

Venlafaxin og smertestillende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på venlafaxin og har forstått det sånn at det er enkelte smertestillende jeg da ikke skal ta. Tror den Nobliganen i skapet skal få ligge i fred. Nobligan er vel det samme som Tramadol. Jeg har ihvertfall fått de litt om hverandre for samme årsak. Det sto noe i pakningsvedlegget om tramadol og venlafaxin. Forsto ikke helt hva de mente, men jeg tolket det som at det ikke er noen god ide å kombinere disse. Men så husker jeg ikke helt, jeg leste noe om Ibuprofen også? Kan man ikke ta ibux når man går på venlafaxin? Jeg pleier ta ibux mot smerter om jeg ikke klarer gå de av meg. Nå er nakken så stiv at hodet nesten eksploderer og jeg får ikke sove ordentlig. Så da trenger jeg å ta noe smertestillende for å klare å slappe av i musklene. Ibux er det mest effektive, eller Nobligan er det mest effektive, men de tar jeg bare om jeg har skikkelig usannsynlig, får ikke gjort noen ting, vondt. Ikke for stiv nakke.

Ehh...skjønner ikke hvorfor jeg skal gjøre det så inviklet. Spørsmålet er ganske enkelt. Av Nobligan (tramadol), ibux og paracet, hva kan jeg ta når jeg også går på Venlafaxin?

Skrevet

Det er en forskjell på teoretiske bivirkninger/interaksjoner og hva som skjer i praksis.

Tramadol har serotonerge effekter i tillegg til den smertestillende effekten. I kombinasjon med SSRI og lignende stoffer (som Venlafaxin) har det vært sett skumle virkninger. Men det er fremfor alt ved høye doser. Legen din må ta stilling til om dette er en trygg kombinasjon - for deg.

Jeg har aldri hørt at Ibux og Paracet skulle gi bivirkninger sammen med Venlafaxin og det står heller ikke noe om det på interaksjoner.no

Skrevet

Hei! 

Ville bare si at jeg sliter også til tider med ekstrem stiv nakke. Har ikke kjennskap til det du nevner. Så er også på jakt etter tips. Mine egne er paracet/ibux før leggetid og så har jeg en krukke med tigerbalsam som jeg smører på. Den er fantastisk! I tillegg har jeg gått til fysio. Men har holdt opp en stund nå da.... 

Skrevet

Det er en forskjell på teoretiske bivirkninger/interaksjoner og hva som skjer i praksis.

Tramadol har serotonerge effekter i tillegg til den smertestillende effekten. I kombinasjon med SSRI og lignende stoffer (som Venlafaxin) har det vært sett skumle virkninger. Men det er fremfor alt ved høye doser. Legen din må ta stilling til om dette er en trygg kombinasjon - for deg.

Jeg har aldri hørt at Ibux og Paracet skulle gi bivirkninger sammen med Venlafaxin og det står heller ikke noe om det på interaksjoner.no

Da satser jeg på at Ibux går greit. Jeg tar ikke høy dose Venlafaxin og det er ikke snakk om å ta masse smertestillende, bare nok til at musklene slapper av, da pleier det bli bedre av seg selv. Har gått en tur nå og prøvd å konsentrere meg om å slappe av i skuldrene, så skal jeg prøve å ta en liten pwernap for å ta igjen litt tapt søvn. Så kan jeg håpe at det hele er bedre når jeg våkner, dersom jeg sovner da. Så kanskje jeg slipper å ta ibux. liker ikke å ta piller.

Hei! 

Ville bare si at jeg sliter også til tider med ekstrem stiv nakke. Har ikke kjennskap til det du nevner. Så er også på jakt etter tips. Mine egne er paracet/ibux før leggetid og så har jeg en krukke med tigerbalsam som jeg smører på. Den er fantastisk! I tillegg har jeg gått til fysio. Men har holdt opp en stund nå da.... 

Jeg har vært hos manuell terapaut, naprapat og osteopat uten at det har hjulpet noe. Har også prøvd tigerbalsam og ibux gel uten at det hjalp. Jeg sliter generelt med anspenthet og stive muskler i hele kroppen. Det som hjelper litt på nakke/skuldre er å tøye ut. Søsteren min trente pilates før så jeg har fått noen øvelser av henne som hjelper litt. Hjelper også å gå tur i skogen, ihvertfall når jeg husker å slappe av ;)

Skrevet

Da satser jeg på at Ibux går greit. Jeg tar ikke høy dose Venlafaxin og det er ikke snakk om å ta masse smertestillende, bare nok til at musklene slapper av, da pleier det bli bedre av seg selv. Har gått en tur nå og prøvd å konsentrere meg om å slappe av i skuldrene, så skal jeg prøve å ta en liten pwernap for å ta igjen litt tapt søvn. Så kan jeg håpe at det hele er bedre når jeg våkner, dersom jeg sovner da. Så kanskje jeg slipper å ta ibux. liker ikke å ta piller.

Jeg har vært hos manuell terapaut, naprapat og osteopat uten at det har hjulpet noe. Har også prøvd tigerbalsam og ibux gel uten at det hjalp. Jeg sliter generelt med anspenthet og stive muskler i hele kroppen. Det som hjelper litt på nakke/skuldre er å tøye ut. Søsteren min trente pilates før så jeg har fått noen øvelser av henne som hjelper litt. Hjelper også å gå tur i skogen, ihvertfall når jeg husker å slappe av ;)

Osteopat hjalp ikke på meg heller. Tigerbalsam hjelper ikke på lang sikt, heller ikke piller selvfølgelig. Men det hjalp absolutt ingenting der og da? 

Ja, å strekke hjelper, men syntes det er vanskelig å være nøye her. Du skal jo tøye i helst 45 sek på hvert muskel for at det skal ha noen effekt. Tur kan hjelpe meg også, hvis jeg ikke er så stiv at det har gått til hodet. Da dunker det for mye. 

Roten for min anspenthet kommer jo av mye tidligere stress, det at jeg går anspent, jobber anspent, og har tidligere hatt angst, og har nå depresjon. Jeg tror nakken min også vil bli bedre hvis jeg får det bedre. 

Skrevet

Osteopat hjalp ikke på meg heller. Tigerbalsam hjelper ikke på lang sikt, heller ikke piller selvfølgelig. Men det hjalp absolutt ingenting der og da? 

Ja, å strekke hjelper, men syntes det er vanskelig å være nøye her. Du skal jo tøye i helst 45 sek på hvert muskel for at det skal ha noen effekt. Tur kan hjelpe meg også, hvis jeg ikke er så stiv at det har gått til hodet. Da dunker det for mye. 

Roten for min anspenthet kommer jo av mye tidligere stress, det at jeg går anspent, jobber anspent, og har tidligere hatt angst, og har nå depresjon. Jeg tror nakken min også vil bli bedre hvis jeg får det bedre. 

Nei, tigerbalsam hjalp ikke der og da heller. Haha...godt det ikke bare er meg. Jeg er ikke nøye med å strekke, men jeg burde være det.

Vet ikke hva min anspenthet kommer av, men en lege på Ullevål mente at det var relatert til psyken. Alltid stresset, klarer ikke slappe av, som du sier - anspent når jeg går og jobber. Har ingen diagnose enda, men det mistenkes vel både angst og depresjon her. Tror nok også at nakken hadde blitt bedre om jeg fikk det bedre. Slitsomt å gå sånn egentlig, med forknytte muskler. Kroppen får jo på en måte aldri hvile.

Skrevet

Trist at du sliter sånn med smerter :/

Håper det ikke varer så lenge.

Vil gjerne gi deg et godt råd, men jeg har ikke så god peiling på medisiner dessverre. Men jeg håper du får det bedre snart! Mitt beste råd er å ta det opp med lege, jeg tror de har god kunnskap på det

Skrevet

Trist at du sliter sånn med smerter :/

Håper det ikke varer så lenge.

Vil gjerne gi deg et godt råd, men jeg har ikke så god peiling på medisiner dessverre. Men jeg håper du får det bedre snart! Mitt beste råd er å ta det opp med lege, jeg tror de har god kunnskap på det

Smertene har vært der hele livet og de blir nok ikke borte. Noe lærer man seg å leve med, så det er egentlig en gammel skade som plager meg mest. Den hindrer meg mye. Men der hjelper det ikke med smertestillende. Men nakken ble litt bedre. Jeg gikk en tur og passet på å slappe av i skuldrene, så fikk jeg sovet litt også ble det bedre, så jeg slapp å ta smertestillende :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...