Gå til innhold

Hvordan klare å la være å le?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en god venn som dessverre er litt plaget med litt for mye kroppsvekt (veier noe over 100 kg). Han har tydeligvis snappet opp en del informasjon, men helheten mangler. Jeg spruter ut i latter når han sier ting som 

Jeg prøver å gå ned i vekt (mens han tar en slurk cola og har hånda i sjokoladeposen)

Man bør ikke gå ned mer enn 10 kilo på ett år
Jeg spiser kyllingpølser i grovt brød for det er sunnere
Jeg spiser kylling, for det er det sunneste kjøttet (over en porsjon innbakt og fritert Burger King-kylling)
Jeg lager wok (på spørsmål om hva han lager/spiser)
Jeg prøver å spise mindre, men jeg spiser for mye sjokolade
Jeg har gått ned 2-3 kilo siden jul, men ingen ser det
Det er vanskelig å gå ned i vekt

og jeg begynner å motsi ham og komme med tips jeg selv synes er lure, og jeg hater meg selv for det. Det er jo ikke dette han er ute etter. Men hva vil han egentlig? Og hvordan kan jeg slutte å le, han er dønn seriøs? Jeg er veldig glad i ham og jeg vil ikke være slem mot ham. Jeg skulle også gjerne ha hjulpet ham med vektnedgang (jeg har gått ned 20 kg på et år, selv), men han er nok ikke klar for det ennå.
Skrevet

Jeg har en god venn som dessverre er litt plaget med litt for mye kroppsvekt (veier noe over 100 kg). Han har tydeligvis snappet opp en del informasjon, men helheten mangler. Jeg spruter ut i latter når han sier ting som 

Jeg prøver å gå ned i vekt (mens han tar en slurk cola og har hånda i sjokoladeposen)

Man bør ikke gå ned mer enn 10 kilo på ett år
Jeg spiser kyllingpølser i grovt brød for det er sunnere
Jeg spiser kylling, for det er det sunneste kjøttet (over en porsjon innbakt og fritert Burger King-kylling)
Jeg prøver å spise mindre, men jeg spiser for mye sjokolade
Jeg har gått ned 2-3 kilo siden jul, men ingen ser det
Det er vanskelig å gå ned i vekt

og jeg begynner å motsi ham og komme med tips jeg selv synes er lure, og jeg hater meg selv for det. Det er jo ikke dette han er ute etter. Men hva vil han egentlig? Og hvordan kan jeg slutte å le, han er dønn seriøs? Jeg er veldig glad i ham og jeg vil ikke være slem mot ham. Jeg skulle også gjerne ha hjulpet ham med vektnedgang (jeg har gått ned 20 kg på et år, selv), men han er nok ikke klar for det ennå.

Det er jo egentlig klassiske forklaringer/bortforklaringer fra et menneske som ikke har kommet "dit" du er enda. Nikk og smil til ham, ikke si så mye, forsøk å la det passere. Ber han deg om råd har du mye god kunnkap og erfaringer du kan gi ham, men som du sier han må være klar.

Går det ok med deg i førjulstiden? :-)

Skrevet

Jeg ville også brutt ut i latter. Er jo så snålt. Finnes jo så mye info om hvordan man skal leve sunt, skjønner meg ikke på folk som ikke får det med seg. Fritert burgerkylling det samme som kylling? Omg

Skrevet

Er ikke wok bra mat, da?

Skrevet

Det er jo egentlig klassiske forklaringer/bortforklaringer fra et menneske som ikke har kommet "dit" du er enda. Nikk og smil til ham, ikke si så mye, forsøk å la det passere. Ber han deg om råd har du mye god kunnkap og erfaringer du kan gi ham, men som du sier han må være klar.

Går det ok med deg i førjulstiden? :-)

Det er bare så absurd å høre ham si dette, fullstendig "deadpan", det er nesten surrealistisk. Jeg skal forsøke å la det passere, men jeg reagerer så altfor kjapt der, helt automatisk, skulle ønske jeg bare kunne "slå av" min sans for humor akkurat når disse utsagnene kommer.

Det går bra med meg, jeg har ikke så nært forhold til jula, det blir vel ett julebord og noen ribbemiddager ute, gjør det sånn fordi det er vanskelig å lage ribbe til én  ;)

Skrevet

Er ikke wok bra mat, da?

Wok er bare en stekepanne/en teknikk. Om det er bra mat, kommer jo helt an på hva og hvor mye man har oppi og ved siden av og hvordan man tilbereder det, og hvor ofte man spiser det :huh: Det var derfor dette var en av tingene som trigget meg  :wacko:

Skrevet

Wok er bare en stekepanne/en teknikk. Om det er bra mat, kommer jo helt an på hva og hvor mye man har oppi og ved siden av og hvordan man tilbereder det, og hvor ofte man spiser det :huh: Det var derfor dette var en av tingene som trigget meg  :wacko:

Men når man sier "wok" så er det underforstått at det er rent kjøtt og assorterte grønnsaker...

Men jada, man kan sikkert dele opp grandisen i biter og wokke det. Og kalle det wok.

Skrevet

Jeg ville også brutt ut i latter. Er jo så snålt. Finnes jo så mye info om hvordan man skal leve sunt, skjønner meg ikke på folk som ikke får det med seg. Fritert burgerkylling det samme som kylling? Omg

Han har nok et snev av lærevansker. Derfor er jeg også redd for å begynne å "undervise" ham - hva om jeg snakker om kalorier og han får det for seg at han bør slutte å spise  :blink: 

Skrevet

Mitt beste råd er å bare spille med, og rett og slett ikke bry deg så mye om at han er overvektig. Om en person er overvektig eller ikke spiller da ingen rolle. Hadde du slitt med å ikke le om han hadde sagt det samme, men samtidig var tynn? Tror du burde tenke han er tynn, eller at vekten ikke har noe å si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...