Gå til innhold

Forverring etter doseøkning antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg lurer på om det er vanlig å bli verre ved doseøkning av Zoloft, før det blir bedre altså? Har de siste to mnd gått på 50 mg grunnet moderat depresjon med en del angstsymptomer (utløst og opprettholdt av langvarige og store familiemessige påkjenninger).

Zoloften medførte bedring, jeg følte meg lettere til sinns/gladere, rolige og greide å tenke klarere og konsentrere meg bedre og hadde mindre negative tanker. Andre påpekte også at jeg snakket mindre monotont og så mer smilende og levende ut i ansiktet. Hadde fortsatt plagsom trøtthet og mangel på overskudd, og tidvis noe somatiske angstsymptomer. 

Imidlertid viste serumkonsentrasjonsmåling lavt nivå, som gjorde at legen anbefalte å øke dosen til 75 mg. Dette var for en uke siden, og siden økningen har merket forverring. Jeg føler meg trist og tung igjen, har fått mer selvmordstanker og er blitt relativt apatisk (sliter veldig med enkle ting som å .feks stå opp, gjøre husarbeid, komme meg ut av døren) Kjæresten min synes også jeg virker mer irritabel og uinteressert. 

Lurer på derfor på om dette er normalt, om jeg kan forvente å føle meg bedre i løpet av noen uker eller om jeg bør justere dosen ned igjen?

Er en 27 år gammel kvinne, normalvektig, ingen andre sykdommer eller medisiner. 

Anonymous poster hash: 71738...f1d

Anonymous poster hash: 71738...f1d
Skrevet

Glemte å si at jeg også har gått i samtaleterapi til en psykolog, uten at jeg føler at det hjelper noe særlig. 

Skrevet

Jeg sliter sliter selv med disse bivirkningene og psykiateren jeg gikk til ba meg slutte å ta antidepressiva for de gjorde meg dårligere på mange måter og trigget selvmordstanker. Vil på det sterkeste råde deg til å ringe legen din og be om ny time ganske snart. Du trenger tett oppfølging. Lykke til.

Skrevet

Det er vanlig, men det pleier å "gå seg til" i løpet av et par uker. Merker du ingen bedring i løpet av en uke ville jeg kontaktet legen.

Anonymous poster hash: 19f10...810
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er helt vanlig at en kan bli noe verre etter doseøkning før en blir bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...