Gå til innhold

Behovsmedisin depresjon negative tanker - NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg får behandling i DPS hos psykolog.   Det har vært mye frem og tilbake angående diagnose - som jeg snakket med NHD  på telefon om for noen uker siden.  Endte opp med F 061, blandet med depresjon og angst, paranoid og noen få skår på borderline, avhengig og unnvikende.  Det meste av diagnosen går på et veldig dårlig selvbilde og stor sårhet i relasjoner.  Alt vendt mot meg selv.  Avhengigheten er at jeg tross at jeg alltid har stått på egne ben, er avhengig av positiv feed back from omgivelsene,  Jeg har ingen rus problemer, ingen selvskading og er heller ikke suicidal.  I og med at stemningstabiliserende av forskjellige årsaker ikke er aktuelt tar jeg sobril i perioder av og til i kombinasjon med Truxal som jeg gikk på en periode.   Jeg  gikk på en "solid smell" tidligere i år, og har siden slitt med indre uro og depresjon, nervøsitet (angst?) og generelt unnvikende for alle utfordringer.  Det har resultert i langvarig sykemelding og lite aktivitet.  Som er utgangspunktet for at jeg kom i behandling i DPS.

Jeg har en følelse av at sobril, jeg bruker i perioder 15 mg daglig over noen dager får meg opp av dvalen, gir aktivitetslyst og jeg funker bedre.  Jeg holder så opp i noen dager med sobril for så å ta noen dager når ting "butter i mot", altså når depresjonene og tiltaksløsheten er for utpreget og plagsomme.  Jeg får veldig god ro og føler meg mye bedre når jeg tar sobril de første dagene, men virkningen avtar - og da tvinger meg meg av dem for noen dager og venter til jeg absolutt må ha noe før jeg tar en igjen.  

Er det bare noe jeg innbiller meg at sobril da tar meg opp av denne dvalen? En kombinasjon av 15 mg Truxal og sobril 15 mg gir meg og en mye bedre følelse av mestring.  Finnes det noen annen behovsmedisin jeg kan ta slik at depresjonene ikke får sånt overtak på meg?  Har prøvd SSRI i 2006 og 2009 men det gav bare bivirkninger, ingen virkning.  

Er det lurt av meg å drive med denne on-off medisinering og så spørsmål til NHD, hvilken medisin ville kunne erstatte sobrilen?  Fastlegen gir meg sobril i og med at jeg har bevist at jeg takler det uten høyt forbruk.  Veldig takknemlig for å få svar :)

Fortsetter under...

Skrevet

Det er så godt å se at noen er så flink til å håndtere problemene sine, uten å ty til destruktivitet og at man søker hjelp.

Håper du får svar av legen. Personlig tror jeg at jeg hadde gått for en liten dose Seroquel fast hvis jeg hadde dine plager, den demper tankekjøret litt og hjelper på angst og depresjon. Så slipper du å ta Sobril.

Skrevet

Så slipper du å ta Sobril.

Hva i alle dager er problemet med trådstarters lille Sobril bruk?

Anonymous poster hash: cee24...c26

Skrevet

Det er så godt å se at noen er så flink til å håndtere problemene sine, uten å ty til destruktivitet og at man søker hjelp.

Håper du får svar av legen. Personlig tror jeg at jeg hadde gått for en liten dose Seroquel fast hvis jeg hadde dine plager, den demper tankekjøret litt og hjelper på angst og depresjon. Så slipper du å ta Sobril.

Takk for veldig positivt svar :)  Ja jeg søker hjelp, har gått ganske langt i mine bidrag til å få mer hjelp.  Skal sjekke ut med Seroquel om det er noe for meg.  Fastlegen min er en god støtte så jeg tar det med ham, eventuelt om NHD har noen å tillegge her.  Vet du hva liten dose seroquel er og noe jeg bør ta hensyn til i bruken?  Er en iherdig internet surfer og finner ofte mye god info på amerikanske eller engelske sider som jeg benytter meg at.  Takk for tilbakemeldingen :) 

Skrevet

Personlig ville jeg mye heller tatt Sobril ved behov en tung medisin som Seroquel fast!

Skrevet

Hva i alle dager er problemet med trådstarters lille Sobril bruk?

Ja det kan du si... :)  har med at jeg er livredd for at den gode virkningen skal forsvinne, leste noe om at den lette euforiske stemningen man kommer i forsvinner i løpet av  kun noen dager.  Sånn er det for meg.....

Annonse

Skrevet

Personlig ville jeg mye heller tatt Sobril ved behov en tung medisin som Seroquel fast!

OK.... tas til etterretning.....

Skrevet

Takk for veldig positivt svar :)  Ja jeg søker hjelp, har gått ganske langt i mine bidrag til å få mer hjelp.  Skal sjekke ut med Seroquel om det er noe for meg.  Fastlegen min er en god støtte så jeg tar det med ham, eventuelt om NHD har noen å tillegge her.  Vet du hva liten dose seroquel er og noe jeg bør ta hensyn til i bruken?  Er en iherdig internet surfer og finner ofte mye god info på amerikanske eller engelske sider som jeg benytter meg at.  Takk for tilbakemeldingen :)

Bare hyggelig :)

Jeg tror at førstevalg i behandlingen (med medisiner) er SSRI, men når det ikke virker, så må det tenkes litt alternativt. Antipsykotika er medisiner "med mange ansikter" som har veldig ulik effekt i ulike doser. I små doser kan de ha kjempefin effekt mot angst og depresjon, og kan også være stemningsstabiliserende. Først i større doser får man de "tunge" bivirkningene.

Men kanskje enda viktigere enn medisiner er det jo å ha en god behandler (fastlege, psykolog eller psykiater) som kan jobbe med grublingen og overtenkingen.

Skrevet

Bare hyggelig :)

Jeg tror at førstevalg i behandlingen (med medisiner) er SSRI, men når det ikke virker, så må det tenkes litt alternativt. Antipsykotika er medisiner "med mange ansikter" som har veldig ulik effekt i ulike doser. I små doser kan de ha kjempefin effekt mot angst og depresjon, og kan også være stemningsstabiliserende. Først i større doser får man de "tunge" bivirkningene.

Men kanskje enda viktigere enn medisiner er det jo å ha en god behandler (fastlege, psykolog eller psykiater) som kan jobbe med grublingen og overtenkingen.

Antipsykotika du nevner tenker du da på Seroquel eller Truxal?  Jeg burde nok bruke fastlegen litt hyppigere, psykologen får jeg timer hos stort sett en gang i uken, men det har vært noen uker uten grunnet programmet til psykologen.  Jeg  kunne godt tenkt meg inntil 2 ganger i uken i noen perioder.  Psykologen mener jeg viser så fantastisk fremgang - som jeg dessverre ikke kjenner  når depresjonene tar meg....han er også innforstått med at jeg innimellom bruker sobril, men det er jo veldig moderat da...som noen har kommentert.  :)  

Skrevet

Antipsykotika du nevner tenker du da på Seroquel eller Truxal?  Jeg burde nok bruke fastlegen litt hyppigere, psykologen får jeg timer hos stort sett en gang i uken, men det har vært noen uker uten grunnet programmet til psykologen.  Jeg  kunne godt tenkt meg inntil 2 ganger i uken i noen perioder.  Psykologen mener jeg viser så fantastisk fremgang - som jeg dessverre ikke kjenner  når depresjonene tar meg....han er også innforstått med at jeg innimellom bruker sobril, men det er jo veldig moderat da...som noen har kommentert.  :)

Begge deler er antipsykotika. Men Seroquel er en nyere medisin. Jeg likte heller ikke tanken på å ta medisin som brukes mot psykose, men heldigvis vet jeg at jeg ikke er psykotisk.

Jeg mener at man bør benytte seg av de muligheter som foreligger som hjelper. Altså mener jeg at dersom det finnes virksom medisin så bør man ta det, hvis man får god hjelp også hos fastlege så bør man benytte det, det verste man gjør er å sette seg passiv og håpe på at noe går over av seg selv. Du blir ikke god til å sykle av å sitte hjemme, hvis det ga mening.

Skrevet

Begge deler er antipsykotika. Men Seroquel er en nyere medisin. Jeg likte heller ikke tanken på å ta medisin som brukes mot psykose, men heldigvis vet jeg at jeg ikke er psykotisk.

Jeg mener at man bør benytte seg av de muligheter som foreligger som hjelper. Altså mener jeg at dersom det finnes virksom medisin så bør man ta det, hvis man får god hjelp også hos fastlege så bør man benytte det, det verste man gjør er å sette seg passiv og håpe på at noe går over av seg selv. Du blir ikke god til å sykle av å sitte hjemme, hvis det ga mening.

Du har rett i det med å benytte det som finnes, selvom det er på siden av det jeg sliter med, og et veldig sterkt ønske om å klare meg uten medisiner.  Og jeg bør komme meg ut - oftere....selvom noen av problemene mine desidert er stress utløste, misbruker jeg nok akkurat det til å forsvare en tilværelse i ekstremt ro og inaktivitet, slik at jeg blir sittende og skrive og lese innlegg i stedet.  Jeg som alltid har vært på farten har fått behov for enormt mye ro, og tenker at jeg henter meg igjen der, men det er ikke nødvendigvis slik, innrømmer det.  Takker  for veldig oppmuntrende og kloke innspill :) 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bruker Sobril og Truxal. Truxal er et gammelt antipsykotisk middel. Alle AP kan brukes mot angst når de brukes i små doser.

Jeg er helt enig med den som skrev at Seroquel kan være et godt alternativ til Truxal. Kanskje kan det også redusere behovet for Sobril.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...