Gå til innhold

Er det alltid best å holde alt for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingenting spesielt. Men jeg har det ikke godt inni meg i perioder. Det står mye om å mestre vanskelige følelser på dol. Men jeg mestrer det ikke.

Det var en her som hadde tatt overdose, og oppfordret til å søke hjelp før en gikk til et slikt skritt. Det høres så enkelt ut at en bare kan søke hjelp, men hvor kan en få hjelp mens det står på?

Jeg trenger ingen store hjelpetiltak, men bare et sted og få ut tanker og følelser når det røyner for mye på i akutte situasjoner. Eller skal en bare å stå i det til det går over? Er det feigt å si at jeg klarer det ikke? NHD sammenlignet hjelpetelefoner med valium. En må lære mestring. Men jeg klarer det bare ikke. Anonymous poster hash: d4594...f81

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

39

• ISW

13

• XbellaX

12

• gråstein

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror ikke du må ta det NHD skrev som en absolutt regel. Det gjelder nok ikke alle. For mange er det nok sunt å snakke ut iblant. Hjelpetelefoner er veldig bra. Det jeg tror han siktet til, er å ringe slike telefoner som brannslukking og forsikringer.

Hvor du skal søke hjelp? Det kommer veldig an på. Ved akutt selvmordsfare er det jo legevakt eller nødetater. I de aller fleste andre tilfeller starter hjelpen hos fastlegen. Denne kan selv hjelpe deg veldig mye, og eventuelt henvise videre ved mer alvorlige sykdommer.

Skrevet

issomethingwrong, on 15 Dec 2014 - 20:23, said:

Tror ikke du må ta det NHD skrev som en absolutt regel. Det gjelder nok ikke alle. For mange er det nok sunt å snakke ut iblant. Hjelpetelefoner er veldig bra. Det jeg tror han siktet til, er å ringe slike telefoner som brannslukking og forsikringer.

Hvor du skal søke hjelp? Det kommer veldig an på. Ved akutt selvmordsfare er det jo legevakt eller nødetater. I de aller fleste andre tilfeller starter hjelpen hos fastlegen. Denne kan selv hjelpe deg veldig mye, og eventuelt henvise videre ved mer alvorlige sykdommer.

Jeg får hjelp. Trenger bare et sted når det røyner på akutt. Kanskje et nettsted. Det kan vel kalles brannslukking. Anonymous poster hash: d4594...f81
Skrevet

Jeg får hjelp. Trenger bare et sted når det røyner på akutt. Kanskje et nettsted. Det kan vel kalles brannslukking. Anonymous poster hash: d4594...f81

Hvis du må ta en telefon for å dempe angsten er det vel det. Hvis du tar telefonen for å snakke ut om noe vanskelig, så synes jeg ikke det

Skrevet

Jeg leste en tråd i går hvor det det var linket til en sålkalt "handlingsplan". Det var rett og slett et spørreskjema for å ha klart når det er vanskelig. Jeg kunne gjerne tenke meg en sånn selv. Jeg skal se om jeg finner linken.

Skrevet

Her er den: psykiskhelsearbeid.no/multimedia/37/beredskapsplan.pdf

Skrevet

DoleMari, on 15 Dec 2014 - 20:51, said:

Her er den: psykiskhelsearbeid.no/multimedia/37/beredskapsplan.pdf

Jeg trenger bare et sted og kommunisere når det blir for vanskelig. Prøver å finne et nettsted. Anonymous poster hash: d4594...f81
Skrevet

Jeg trenger bare et sted og kommunisere når det blir for vanskelig. Prøver å finne et nettsted. Anonymous poster hash: d4594...f81

Hva hindrer deg i å kommunisere med de som er rundt deg? 

Skrevet

XbellaX, on 15 Dec 2014 - 23:19, said:

Hva hindrer deg i å kommunisere med de som er rundt deg?

Skal jeg risikere å miste alle vennene mine også? Psykisk lidelse kan også være en belastning for de rundt meg, og det vil jeg spare dem for. Anonymous poster hash: d4594...f81
Skrevet

Skal jeg risikere å miste alle vennene mine også? Psykisk lidelse kan også være en belastning for de rundt meg, og det vil jeg spare dem for. Anonymous poster hash: d4594...f81

Også? Hvem andre har du mistet som følge av å være litt mer åpen enn du er? For mennesker som står nær et menneske som lider er det en langt større belastning å bli holdt utenfor. Dersom du har mennesker rundt deg som ikke vet, hva er du redd for? Hvorfor opplever du det som så vanskelig å sette døren litt på gløtt?

Skrevet

XbellaX, on 15 Dec 2014 - 23:25, said:

Også? Hvem andre har du mistet som følge av å være litt mer åpen enn du er? For mennesker som står nær et menneske som lider er det en langt større belastning å bli holdt utenfor. Dersom du har mennesker rundt deg som ikke vet, hva er du redd for? Hvorfor opplever du det som så vanskelig å sette døren litt på gløtt?

Jeg ser hva det har kostet meg å være åpen på dol. Jeg er flink til å skjule for de nærmeste hvordan jeg har det så lenge tårene klarer å holde seg unna. Men da gjør jeg meg opptatt med andre ting andre steder. Anonymous poster hash: d4594...f81
Skrevet

Jeg ser hva det har kostet meg å være åpen på dol. Jeg er flink til å skjule for de nærmeste hvordan jeg har det så lenge tårene klarer å holde seg unna. Men da gjør jeg meg opptatt med andre ting andre steder. Anonymous poster hash: d4594...f81

Hva er vitsen med å skjule alt, tvilholde på alt, verne om alt av sårbarhet?  Hva tjener du på det? Du ser hva det har kostet å være åpen på DOL? Konkret hva har det kostet deg, kan det være du er litt for raskt ute med å tolke endel uenige svar som direkte kritikk av deg som person?

Skrevet

XbellaX, on 15 Dec 2014 - 23:34, said:

Hva er vitsen med å skjule alt, tvilholde på alt, verne om alt av sårbarhet? Hva tjener du på det? Du ser hva det har kostet å være åpen på DOL? Konkret hva har det kostet deg, kan det være du er litt for raskt ute med å tolke endel uenige svar som direkte kritikk av deg som person?

Jeg vil ikke gå inn på hva det har kostet meg.

Mine nærmeste vet at jeg har en psykisk lidelse, og det får holde. Anonymous poster hash: d4594...f81

Skrevet

Jeg vil ikke gå inn på hva det har kostet meg.

Mine nærmeste vet at jeg har en psykisk lidelse, og det får holde. Anonymous poster hash: d4594...f81

Da bør du vel strengt tatt heller ikke bruke det som et argument?

Jeg vet ikke hva du er så livredd for, jeg håper du fortsetter å jobbe med dialogen i forhold til andre i din nærhet, jeg tror du kan ha nytte av det.

Skrevet

XbellaX, on 15 Dec 2014 - 23:41, said:

Da bør du vel strengt tatt heller ikke bruke det som et argument?

Jeg vet ikke hva du er så livredd for, jeg håper du fortsetter å jobbe med dialogen i forhold til andre i din nærhet, jeg tror du kan ha nytte av det.

Det var du som spurte, derfor kom jeg med det argumentet.

Jeg har god og åpen dialog med alle mine nærmeste på alle andre områder. Også på normale vanskelige ting som oppstår i livet. Anonymous poster hash: d4594...f81

Skrevet

Det var du som spurte, derfor kom jeg med det argumentet.

Jeg har god og åpen dialog med alle mine nærmeste på alle andre områder. Også på normale vanskelige ting som oppstår i livet. Anonymous poster hash: d4594...f81

Så fint, da kan du jo slå på tråden til dem når det røyner på? Spørre om å gå en tur eller invitere deg selv over? Itillegg til å jobbe med å "ro seg selv over" på den andre siden, selvtrøsting/omsorg.

Skrevet

XbellaX, on 15 Dec 2014 - 23:50, said:

Så fint, da kan du jo slå på tråden til dem når det røyner på? Spørre om å gå en tur eller invitere deg selv over? Itillegg til å jobbe med å "ro seg selv over" på den andre siden, selvtrøsting/omsorg.

Normale vanskelige ting kan jeg snakke om. Ikke alt det unormale som følger med sykdommen. Anonymous poster hash: d4594...f81
Skrevet

Normale vanskelige ting kan jeg snakke om. Ikke alt det unormale som følger med sykdommen. Anonymous poster hash: d4594...f81

Hva mener du med "det unormale"?

Skrevet

XbellaX, on 15 Dec 2014 - 23:54, said:

Hva mener du med "det unormale"?

Tanker som at nå orker jeg ikke å leve lenger. Alt det destruktive. At ubehag gjør at jeg får følelsen av å bli gal. Sikkert veldig mye mer også. Anonymous poster hash: d4594...f81
Skrevet

Tanker som at nå orker jeg ikke å leve lenger. Alt det destruktive. At ubehag gjør at jeg får følelsen av å bli gal. Sikkert veldig mye mer også. Anonymous poster hash: d4594...f81

Det har jeg forståelse for at er vanskelig å snakke med andre om. Jeg er egentlig litt usikker på om det vil hjelpe deg noe i det hele tatt å snakke om at du i perioder ikke orker leve mer. I løpet av de årene du har vært på DOL kretser innleggene dine om mye av det samme, jeg kan ikke se at den (mer eller mindre) åpenheten har hjulpet deg noe? Finnes det andre måter du kan hjelpe deg selv på, avlede deg selv på , enten alene eller sammen med andre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...