Gå til innhold

Er det alltid best å holde alt for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingenting spesielt. Men jeg har det ikke godt inni meg i perioder. Det står mye om å mestre vanskelige følelser på dol. Men jeg mestrer det ikke.

Det var en her som hadde tatt overdose, og oppfordret til å søke hjelp før en gikk til et slikt skritt. Det høres så enkelt ut at en bare kan søke hjelp, men hvor kan en få hjelp mens det står på?

Jeg trenger ingen store hjelpetiltak, men bare et sted og få ut tanker og følelser når det røyner for mye på i akutte situasjoner. Eller skal en bare å stå i det til det går over? Er det feigt å si at jeg klarer det ikke? NHD sammenlignet hjelpetelefoner med valium. En må lære mestring. Men jeg klarer det bare ikke. Anonymous poster hash: d4594...f81

Jeg anbefaler deg gå på amerikanske forum hvis du trenger noen å prate med. De har ofte ikke så strenge regler angående innhold. Ellers finns det en nettsted som heter "Sidetmedord.no", der får man svar etter 2 dager. Og kan forsette holde kontakten. Men jeg personlig syns man må vente lenge på svar.

Et annet tilbud er sos-chat som er åpen til visse tider. Der du chatter over internett med noen profesjonelle, og får svar med en gang, Hjelpetelefon har jeg personlig ikke noe godt erfaring med. De virker arogante og som de ikke bryr seg.

Kriseplan er en god ide, problemet med det er at det nesten aldri nytter det som står på planen. Det kan for eksempel stå at man skal ta kontakt med legevakta eller hastetime DPS, men når de ikke vil høre, hva er vitsen da? Lager du en slik plan bør du spørre dem nøye på forhånd om de faktisk vil ta deg seriøst når du må bruke kriseplanen. Ellers er det jo falsk trygghet.

Og nei, du burde ikke holde for vanskelige ting for deg selv. Den kan knekke de fleste.

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

39

• ISW

13

• XbellaX

12

• gråstein

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet (endret)

Jeg trenger bare et sted og kommunisere når det blir for vanskelig. Prøver å finne et nettsted. Anonymous poster hash: d4594...f81

Hvor gammer er du? For ungdom/unge voksne (men også vanlig voksne der)  er whyeat.net et bra nettsted. Der er det veldig mange brukere. Der kan man også opprette egen blogg og få svar via den.

Endret av Caylee
Skrevet

Det har jeg forståelse for at er vanskelig å snakke med andre om. Jeg er egentlig litt usikker på om det vil hjelpe deg noe i det hele tatt å snakke om at du i perioder ikke orker leve mer. I løpet av de årene du har vært på DOL kretser innleggene dine om mye av det samme, jeg kan ikke se at den (mer eller mindre) åpenheten har hjulpet deg noe? Finnes det andre måter du kan hjelpe deg selv på, avlede deg selv på , enten alene eller sammen med andre?

Det hjelper meg der og da. Som en ventil når det koker over. Men det hjelper selvsagt ikke i lengden. For meg blir det å komme igjennom. Derfor ønsker jeg et nettsted jeg føler jeg kan skrive om det jeg sliter med selv om det stadig blir det samme.

Jeg vet ingen andre måter å gjøre det på.

Anonymous poster hash: d4594...f81

Skrevet

Det hjelper meg der og da. Som en ventil når det koker over. Men det hjelper selvsagt ikke i lengden. For meg blir det å komme igjennom. Derfor ønsker jeg et nettsted jeg føler jeg kan skrive om det jeg sliter med selv om det stadig blir det samme.

Jeg vet ingen andre måter å gjøre det på.

Jeg ville heller søkt meg mot en type hjelp som hjalp meg i hjelpe meg selv, fremfor det du holder på med. Jeg kan ikke se at det er gunstig for deg å holde på slik. Det er mye positivt i å uttrykke seg skriftlig, men det er i samme sleng en måte å isolere seg på som kan være litt skummel.

Du sier du ikke vet noen andre måter å gjøre det på, det er helt ok, da ville jeg begynt med å spørre om hjelp til å hjelpe meg selv. Du går allerede i behandling, begynn der.

Skrevet

Jeg ville heller søkt meg mot en type hjelp som hjalp meg i hjelpe meg selv, fremfor det du holder på med. Jeg kan ikke se at det er gunstig for deg å holde på slik. Det er mye positivt i å uttrykke seg skriftlig, men det er i samme sleng en måte å isolere seg på som kan være litt skummel.

Du sier du ikke vet noen andre måter å gjøre det på, det er helt ok, da ville jeg begynt med å spørre om hjelp til å hjelpe meg selv. Du går allerede i behandling, begynn der.

Dette er nok noe som er blitt tatt opp flere ganger når jeg gikk til psykolog. Tror dessverre det bare er å innse at enkelte ikke blir bra. Ikke mestrer alt i livet. Det blir bare å prøve å komme igjennom vanskelige følelser selv om det ikke hjelper i lengden.

Jeg har full forståelse for at dere er gått lei av å høre på samme problemstillingen. Og jeg er veldig glad jeg ikke har belastet de nærmeste med det samme.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg må klargjøre hva jeg mente med "pratevalium".

Jeg synes at Valium er et utmerket preparat når det brukes korrekt. Dvs i akutte, ekstraordinære kriser. Enda bedre er det om en kan bruke samtaler til å takle slike kriser.

Når det gjelder langvarig og fast/tilnærmet fast bruk for å takle den vanlige hverdagen, er jeg meget skeptisk til bruk av valium og nesten like skeptisk til nattlig bruk av hjelpetelefoner/legevakt.

Skrevet

Jeg synes at Valium er et utmerket preparat når det brukes korrekt. Dvs i akutte, ekstraordinære kriser. Enda bedre er det om en kan bruke samtaler til å takle slike kriser.

Når det gjelder langvarig og fast/tilnærmet fast bruk for å takle den vanlige hverdagen, er jeg meget skeptisk til bruk av valium

Hva skal man gjøre hvis man ikke får noe annen hjelp, og SSRI ikke hjelper?

Skrevet

Dette er nok noe som er blitt tatt opp flere ganger når jeg gikk til psykolog. Tror dessverre det bare er å innse at enkelte ikke blir bra. Ikke mestrer alt i livet. Det blir bare å prøve å komme igjennom vanskelige følelser selv om det ikke hjelper i lengden.

Jeg har full forståelse for at dere er gått lei av å høre på samme problemstillingen. Og jeg er veldig glad jeg ikke har belastet de nærmeste med det samme.

Det kan godt være du har tatt det opp før, jeg mener du bør ta det opp på nytt. Jeg er usikker på hvor mye du klarer å formidle vedr din uro ++ og hvor mye dette plager deg i hverdagen (i de dårlige periodene). Det handler ikke om å bli helt frisk eller mestre "alt", eller være et supermenneske som tåler alt. Det handler om å lære å romme indre smerte i noe større grad, gi seg selv den omsorgen man trenger, om å være føre var/ forebygge, lære seg å lese signaler. Og å bli flinkere på å involvere andre. 

Jeg har ingen problemer med å forstå at du er lei, jeg skulle derimot ønske at du ikke overførte dine egne negative tanker på "hele DOL" like ofte som du gjør. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva skal man gjøre hvis man ikke får noe annen hjelp, og SSRI ikke hjelper?

Det kommer i hvert fall ikke noe ut av  "Krisetelefoner" eller besøk på legevakten for kroniske tilstander.

Da gjør en det som de må finne seg i storparten av jordens befolkning: En holder ut.

Skrevet

Det kommer i hvert fall ikke noe ut av  "Krisetelefoner" eller besøk på legevakten for kroniske tilstander.

Da gjør en det som de må finne seg i storparten av jordens befolkning: En holder ut.

Det gjelder vel ikke bare samtaler. 

Jeg har gjennom tidene tatt ganske mange Valium-EKG, til og med noen langtidsvirkende 24-timers-Valium-EKG. Poenget mitt er vel at nærmest enhver handling som ledd i brannslukking er mot sin hensikt, være seg undersøkelser for hypokondere, googling, krisetelefoner eller andre forespørsler om forsikringer og trøst.

Skrevet (endret)

Nå tenkte jeg på Valium-bruk, ikke "Krisetelefoner". Men i følge deg er er det altså bedre å la være og ta Valium slik at man får enda dårligere livskvalitet. Er glad legen min ikke tenker slik.

Endret av gråstein
Skrevet

Jeg har gjennom tidene tatt ganske mange Valium-EKG, til og med noen langtidsvirkende 24-timers-Valium-EKG. Poenget mitt er vel at nærmest enhver handling som ledd i brannslukking er mot sin hensikt, være seg undersøkelser for hypokondere, googling, krisetelefoner eller andre forespørsler om forsikringer og trøst.

Så du mener det er bedre å få livet ødelagt av angst enn å bruke Valium?

Skrevet

Jeg vet hva det vil si å være syk, og jeg vet hva det vil si å være frisk. Å være frisk er heller ikke alltid en dans på roser. Men jeg vil si mange av dere er spart for mye likevel.<br /><br />Hva er vanskelige følelser? Alle har det. Noen er overvinnelige, mens andre føles som om de ikke er det. Har du vanskelige følelser innimellom så kan du likevel ha bra livskvalitet. Er det storparten av tiden så forringes livskvaliteten kraftig. Men det verste synes jeg er når det blir så intens at du ikke vet hvor du skal gjøre av deg. Og dette i tillegg skjer til alle tider.<br /><br />Det er lett for andre å si "hold ut". Men for meg blir det "orker jeg dette lenger".

Skrevet

Jeg vet hva det vil si å være syk, og jeg vet hva det vil si å være frisk. Å være frisk er heller ikke alltid en dans på roser. Men jeg vil si mange av dere er spart for mye likevel.<br /><br />Hva er vanskelige følelser? Alle har det. Noen er overvinnelige, mens andre føles som om de ikke er det. Har du vanskelige følelser innimellom så kan du likevel ha bra livskvalitet. Er det storparten av tiden så forringes livskvaliteten kraftig. Men det verste synes jeg er når det blir så intens at du ikke vet hvor du skal gjøre av deg. Og dette i tillegg skjer til alle tider.<br /><br />Det er lett for andre å si "hold ut". Men for meg blir det "orker jeg dette lenger".

Det er merkelig at legestanden nærmest kaster AD og AP etter folk (med trippel dose SSRI og en liten dose antipsykotika går alt så meget bedre), men litt benzo ved behov som kan gjøre underverker for livskvaliteten, nei se det er fy-fy. Forstå det den som kan.

Skrevet

Tidvis brannslukking kan være eneste alternativ for mange. Alternativ til trygd, total nedbrenning og selvmord. Det ikke er alle som responderer tilstrekkelig på andre medisiner eller behandling de har blitt gitt. Min erfaring tilsier også at man ikke er villig til å bruke penger og ressurser på vanskelige angstpasienter over tid.

I tillegg blir man stigmatisert fra venstre og høyre om man Gud forby skulle være så svak at man må bruke et benzopreparat fra tid til annen. Det er ikke politisk korrekt å benytte benzo i det hele tatt virker det som. Holdningen til denne typen medisiner er veldig svart/hvit, og det er visst bedre at man drikker alkohol, selv om det er mye mer skadelig for kroppen og knapt blir tolerert at man viser seg beruset på alkohol på en arbeisplass eller ute i samfunnet forøvrig på dagtid. For meg kan jeg si at benzo reddet livet mitt i sin tid, og gjør det også i dag. Ved  å bruke benzo et par ganger i uka kan jeg fungere godt på disse dagene, oppleve økt mestring/optimisme og mindre selvhat og isolasjon, og på den måten også fungere bedre enn jeg ville ha gjort på de dagene jeg ikke tar benzo.

Anonymous poster hash: a1c44...28b

Skrevet

For meg kan jeg si at benzo reddet livet mitt i sin tid, og gjør det også i dag. Ved  å bruke benzo et par ganger i uka kan jeg fungere godt på disse dagene, oppleve økt mestring/optimisme og mindre selvhat og isolasjon, og på den måten også fungere bedre enn jeg ville ha gjort på de dagene jeg ikke tar benzo.

Underskriver på den.

Skrevet

gråstein, on 16 Dec 2014 - 15:16, said:

Det er merkelig at legestanden nærmest kaster AD og AP etter folk (med trippel dose SSRI og en liten dose antipsykotika går alt så meget bedre), men litt benzo ved behov som kan gjøre underverker for livskvaliteten, nei se det er fy-fy. Forstå det den som kan.

Det største problemet jeg ser med benzo er at virkningen har en tendens til å avta etterhvert og du må opp i høyere dose for å få samme virkning. Og da ender du til slutt opp med å stå på samme sted som når du begynte. Mulig det ikke er likt for alle. Og det er avhengig av bruken. Anonymous poster hash: d4594...f81
Skrevet (endret)

Det største problemet jeg ser med benzo er at virkningen har en tendens til å avta etterhvert og du må opp i høyere dose for å få samme virkning. Og da ender du til slutt opp med å stå på samme sted som når du begynte. Mulig det ikke er likt for alle. Og det er avhengig av bruken. Anonymous poster hash: d4594...f81

Så lenge du ikke propper det i deg helt ukritisk, tror jeg ikke det er noe problem. Jeg har brukt samme dose i 10-12 år.

Endret av gråstein
Skrevet

gråstein, on 16 Dec 2014 - 15:23, said:

Så lenge du ikke propper det i deg helt ukritisk, tror jeg ikke det er noe problem. Jeg har brukt samme dose i 10-12 år.

Da forstår ikke jeg at det burde være et problem. Jeg har selv opplevd at effekten avtar, og er derfor forsiktig med bruken. Anonymous poster hash: d4594...f81
Skrevet

Så du mener det er bedre å få livet ødelagt av angst enn å bruke Valium?

Det er betenkelig at du fortsatt ikke forstår hva som menes.

Det er ingen her som har nevnt medisinen Valium med et ord. Det handler om å bruke andre løsninger på samme måte som du bruker Valium.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...