Gå til innhold

NHD/andre..Skikkelig flaut, om fenalår...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dro ens ærend til psykiatrisk poliklinikk der psykiateren min jobber. Har gått til han i mange år, men sluttet i oktober. Jeg hadde kjøpt et fenalår som jeg ville gi han til jul..Men da jeg skulle gi det til han ville han ikke ta i mot. Han virket rett og slett brydd. Jeg følte meg skikkelig ydmyket og flau.. Lusket ut med fenalåret under armen.. Hadde du NHD tatt i mot?

Anonymous poster hash: 59375...950

Skrevet (endret)

Psykiateren syns sikkert det var fint/hyggelig i utgangspunktet, men det er jo egentlig på alle områder i norsk arbeidsliv ganske strengt med å ta imot gaver, og jeg kan tenke meg det på visse områder gjelder mer enn andre.

Ingen grunn til å føle deg flau, du prøvde bare å være snill, men nå er systemet slik og slik da.

Sannsynligvis var det ikke noe personlig bak at han ikke ville ta imot gaven.

Endret av skrevet
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

To ting er sikkert: Du har ingen grunn til å være flau, og avslaget var ikke personlig. Det er regler for gavers verdi til offentlig ansatte.

Jeg hadde nok tatt imot det om det ikke var alt for stort (og dyrt). Hensynet til giver ville gått foran hensynet til regelen om gaver. Så ville jeg heller tatt det med på den felles julelunchen på jobben.

Skrevet

"Look what she gave me! A whole leg of lamb!" 

"Those damn Norwegians."

<_<

Anonymous poster hash: ecb0f...5ca
Skrevet (endret)

Dro ens ærend til psykiatrisk poliklinikk der psykiateren min jobber. Har gått til han i mange år, men sluttet i oktober. Jeg hadde kjøpt et fenalår som jeg ville gi han til jul..Men da jeg skulle gi det til han ville han ikke ta i mot. Han virket rett og slett brydd. Jeg følte meg skikkelig ydmyket og flau.. Lusket ut med fenalåret under armen.. Hadde du NHD tatt i mot?

Hei!

Det er veldig rart!!

Jeg kjøper gaver til min psykiater flere ganger pr år, i gjennomsnitt koster de kanskje 500 kr og min psykiater tar heldigvis alltid imot, blir glad, bøyer seg frem sier jeg er gavmild,  legger en hånd litt bak nakken min og en rundt livet, og klemmer meg,  det gjør meg kjempeglad.

Og selve julegaven blir åpnet på julaften når er med sin familie:-)

I fjor kjøpe jeg et planetsystem på batteri, i år, er det kommet en ny utgave av et flott nordlys:-)

Men karamellene spiste min psykiater samme dag som fikk, er vist veldig godtesyk stod det i mail, mens pikekyss og gave skulle gjemmes til jul.

Jeg ville blitt kjempelei meg!! hvis ikke tok i mot, min psykiater har hjulpet meg på alle måter og betyr mye for meg.

Ikke bare gitt meg diagnose, hjulpet meg med min identitet, men gitt meg tid, gode råd, lyttet til meg, brydd seg, tenker på meg osv... mye med andre ord.

Gavene er fra hjerte og hodet mitt, det er av glede og kjærlighet jeg finner på ting,når jeg ser dem og tenker " det vil min psykiater like", det gir meg stor glede å gi disse tingene:-) Og siden det alltid blir en suksess, at min psykiater syns får så utrolig spennende gaver, så er et jo ekstra gøy. Jeg skrev i går på mail at "jeg gleder meg til du åpner gaven på julaften" da skrev min psykiater at gleder seg også:-) 

Og til bursdagen til min psykiater i år kjøpte jeg den store fugleboken med lyder, vi liker nok mye de samme tingene, min psykiater og jeg.

Endret av Madelenemie
Skrevet

Det er regler for gavens verdi i det private også, men hele grunnen er for å unngå korrupsjon. Jeg er ganske sikker på at det ikke gavens verdi i penger alene som er avgjørende. Ingen ville dømt en psykiater, eller noen som helst andre, for å motta et fenalår fra en klient eller kunde eller hva man nå skal kalle det.

Det var en periode etter at Siemens og Forsvarsbygg hadde tatt litt av og det ble store oppslag om korrupsjon at det kom en slik makssum, tror det var 300 eller 350 kr. Men nå tror jeg ikke det er en bestemt sum. En jeg kjenner er ekstremt regelrytter og han tar imot gaver som er mer verdt enn et fenalår. Hadde du gitt psykiateren en sydentur derimot så kunne han ikke tatt imot. Det hele må jo vurderes, kan det bli sett på som bestikkelse så ikke ta imot, men hvorfor skulle du bestikke han med et fenalår???? Han burde gjort som NHD skriver, tatt det med på julelunsjen til jobben.

Gjest Gargamel
Skrevet

Det har noe å si hvilken vei pengene eller gaven går. Hvis jeg gir en iPad Air til frisøren min (for å ta et nærliggende eksempel :P ) er det ganske uproblematisk fordi jeg uansett betaler penger til frisøren for å få service. Om jeg velger å gi litt ekstra blir ikke frisøren korrumpert av det.

Hvis en leverandør gir flotte gaver til en innkjøper er det verre. Innkjøperen får et motiv til å velge en leverandør pga personlig vinning og ikke velge det som er best for arbeidsgiveren sin.

Nå har det praktisk talt blitt helt slutt på julegaver i forretningslivet slik jeg kjenner det. Det er jo egentlig like greit, selv om jeg må innrømme det ikke føltes helt feil å få små, symbolske gaver fra folk man virkelig at jobbet hardt sammen med gjennom et år.

Skrevet

Nå har det praktisk talt blitt helt slutt på julegaver i forretningslivet slik jeg kjenner det. Det er jo egentlig like greit, selv om jeg må innrømme det ikke føltes helt feil å få små, symbolske gaver fra folk man virkelig at jobbet hardt sammen med gjennom et år.

Jam, det har i hvertfall blitt svært begrenset. Der jeg før fikk akevitt, 6 fine vinflasker eller en flott bag har jeg nå i år fått diverse reklamegaver med logo(!) og små sjokoladeesker, men har også fått en praktisk power bank (ekstrabatteri til mobil) og en fin ørevarmer. Typisk er det leverandører som gir gaver, men har også fått småtteri fra kunder.

Skrevet

Det hele handler vel om at gaver til noen som står i en maktposisjon over deg i prinsippet ikke skal forekomme. Når det gjelder ansatte i det offentlige, så vil jo disse nesten uten unntak i teorien kunne yte deg tjenester (f.eks hvis du gir en julegave til noen i Bygningsetaten kunne vedkommende latt deg bygge større hus).

Når det gjelder leger, så står jo disse også i prinsippet i en maktposisjon over deg. F.eks hvis du ga en fin gave og vedkommende ble litt mer løssluppen med reseptblokken. Det er slikt det offentlige vil sikre seg mot, ikke fordi det var din intensjon, men for å fjerne all tvil.

Skrevet (endret)

Det er også mange studier som belyser gleden ved å gi.

Slik at innenfor helse vil jeg mene nettopp gleden og takknemligheten vi pasienter kan kjenne når vi feks får god hjelp, omtanke og blir friske, burde føre til at man forstår fornuften bak å ta imot, en takk.

Endret av Madelenemie
Skrevet

Det er også mange studier som belyser gleden ved å gi.

Slik at innenfor helse vil jeg mene nettopp gleden og takknemligheten vi pasienter kan kjenne når vi feks får god hjelp, omtanke og blir friske, burde føre til at man forstår fornuften bak å ta imot, en takk.

Når det gjelder gaver til leger eller andre "maktpersoner" synes jeg man som hovedregel bør begrense seg til symbolske ting; et koselig julekort, kanskje noe hjemmebakst, med andre ord ting uten økonomisk verdi. Du ser sikkert betenkelighetene med dyre gaver til folk som har innflytelse på ens liv.

Når det er sagt later du til å ha et helt spesielt og personlig forhold til din psykiater, så her kan kanskje gjøres et unntak.

Skrevet

Hos oss (offentlig) begrenser gavene seg til kaker og godteri/konfekt som settes på fellesrommet. Dette kommer da fra kunder og leverandører.

Jeg ville ikke ha gitt gave til en lege eller psykolog - tenker at vedkommende gjør jobben sin (og får betalt for den), slik jeg gjør min jobb og får betalt for den. Jeg er også litt skeptisk til personlige kjøpte gaver fra barna til lærerne. Helt greit med hjemmelagete gaver og gaver som er kjøpt felles fra hele klassen.

Skrevet

Hvorfor kommer ikke det Xtra skrev opp som quoted, når jeg skrev mitt forrige innlegg som svar til hennes (trykket på "svar")?

Skrevet

Det var rart han ikke tok imot gaven, alle jeg har gitt til har gjort det.

Skrevet

Når det gjelder gaver til leger eller andre "maktpersoner" synes jeg man som hovedregel bør begrense seg til symbolske ting; et koselig julekort, kanskje noe hjemmebakst, med andre ord ting uten økonomisk verdi. Du ser sikkert betenkelighetene med dyre gaver til folk som har innflytelse på ens liv.

Når det er sagt later du til å ha et helt spesielt og personlig forhold til din psykiater, så her kan kanskje gjøres et unntak.

Hei!

Ja jeg skjønner det.

Mulig er det som du skriver, jeg har ikke tenkt på det før, men min psykiater blir skikkelig entusiastisk av gavene:-)

På julaften i fjor startet hun med planetsystemet :) , jeg la jo ved passende batterier, for jeg tenkte meg nok at hun ville sette igang...Barnabarna var superglade.

Karamellene jeg lagde nå spiste min psykiater opp straks jeg dro, så fikk jeg mail om det og at var godtesyk...osv...

Liker du karameller, kan jeg sende deg oppskriften, de smaker som de karamellene du vet man kjøper i løsvekt de store firkantede, jeg liker dem, men spiser kun en fordi jeg liker bedre chips.

Gavene jeg gir min psykiater har jeg like stor glede av som gavene jeg gir til barna:-) Jeg kjenner gleden inni meg på en måte, og min psykiater blir så glad som et lite barn :lol: Egner seg nok veldig til å jobbe med oss med autisme, siden er så interessert i så mye innenfor naturvitenskap. Feks fugler og jeg håper jeg kan hjelpe min psykiater til våren med utstyret til fuglekassene, jeg skal spørre, for god teknisk er ikke akkurat min psykiater:-(?? Glad ikke ble pilot.

Skrevet

Hos oss (offentlig) begrenser gavene seg til kaker og godteri/konfekt som settes på fellesrommet. Dette kommer da fra kunder og leverandører.

Jeg ville ikke ha gitt gave til en lege eller psykolog - tenker at vedkommende gjør jobben sin (og får betalt for den), slik jeg gjør min jobb og får betalt for den. Jeg er også litt skeptisk til personlige kjøpte gaver fra barna til lærerne. Helt greit med hjemmelagete gaver og gaver som er kjøpt felles fra hele klassen.

Hei!

Dette handler om takknemlighet. Ikke noe annet som regel, (av og til dyp kjærlighet, som er enklest å formidle ved å gi en gave enn å sette ord på det)

Feks en psykiater som gjør en så god jobb at en autist føler seg frisk ;)

Jeg syns man må få lov til å vise sin takknemlighet.

Jeg er svært takknemlig for arbeide enkelte lærere gjør, så vi gir litt ekstra på siden av fellesgaven, for meg er barnas lærere, og spesielt de som gjør en utrolig god jobb, noen vi vil vise ekstra takknemlighet ovenfor. De tar imot, noe jeg er takknemlig for.

Gjest Gargamel
Skrevet

Hei!

Dette handler om takknemlighet. Ikke noe annet som regel, (av og til dyp kjærlighet, som er enklest å formidle ved å gi en gave enn å sette ord på det)

Feks en psykiater som gjør en så god jobb at en autist føler seg frisk ;)

Jeg syns man må få lov til å vise sin takknemlighet.

Jeg er svært takknemlig for arbeide enkelte lærere gjør, så vi gir litt ekstra på siden av fellesgaven, for meg er barnas lærere, og spesielt de som gjør en utrolig god jobb, noen vi vil vise ekstra takknemlighet ovenfor. De tar imot, noe jeg er takknemlig for.

Det er helt OK og veldig snilt av deg. Det er tanken som teller og man bør ikke kjøpe alt for dyre ting.  Hvis folk får veldig dyre gaver hender det de føler de står i "gjeld" på en måte og da kan ting bli feil.

Skrevet (endret)

Det er helt OK og veldig snilt av deg. Det er tanken som teller og man bør ikke kjøpe alt for dyre ting.  Hvis folk får veldig dyre gaver hender det de føler de står i "gjeld" på en måte og da kan ting bli feil.

Skjønner.

(apropo er det ikke veldig snilt av meg... jeg gjør det like mye for min egen del tror jeg..? men innkjøp og bortkjøring av hageavfall, det er snilt av meg, på en annen måte, men min samfunnsplikt også)

Da jeg har mange pelser og ikke liker pels, ville jeg gi en til min psykiater,

hun sa " å tusen takk så snilt", jeg ble lettet og fortalte min mann at hun ville ha minkpelsen.

Hva skal man ha pelskåper og jakker hengende for i en kjeller?

Da ble min mann tenksom og sa ca " Ok merkelig, vel vel ok".

Han syns nemlig det var merkelig at min psykiater kunne ta imot en pels, men så kom det mail om at dessverre og med en del forklaringer kunne hun ikke ta imot en pels. Pga av forklaringene forstod jeg det, så det var ok, jeg får da la pelsene henge, bruke dem gjør jeg jo ikke. Men nettopp det viser en ok grense, en pels handler om store beløp og det samme er et flygel.

Feks da vi "fikk" et flygel, eller kjøpte det rimelig, men transporten var jo dyr, så blir vi stadig avkrevd en middag??

Av mennesker vi ikke kjenner?? De mener vi må invitere dem på middag fordi de solgte oss flygelet så rimelig, det får vi julekort om hvert år:-( uff. Jeg tenker av og til at vi bør invitere dem så slipper de klage mer, det er bare at jeg ikke forstår at fordi vi kjøpte flygelet rimelig, så må vi plutselig invitere på middag?

Endret av Madelenemie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...