Trine Skrevet 17. desember 2014 Skrevet 17. desember 2014 Det har noe å si hvilken vei pengene eller gaven går. Hvis jeg gir en iPad Air til frisøren min (for å ta et nærliggende eksempel ) er det ganske uproblematisk fordi jeg uansett betaler penger til frisøren for å få service. Om jeg velger å gi litt ekstra blir ikke frisøren korrumpert av det. Hvis en leverandør gir flotte gaver til en innkjøper er det verre. Innkjøperen får et motiv til å velge en leverandør pga personlig vinning og ikke velge det som er best for arbeidsgiveren sin. Nå har det praktisk talt blitt helt slutt på julegaver i forretningslivet slik jeg kjenner det. Det er jo egentlig like greit, selv om jeg må innrømme det ikke føltes helt feil å få små, symbolske gaver fra folk man virkelig at jobbet hardt sammen med gjennom et år. Det har ikke så mye å si hvilken vei det går. Du gir noe ekstra til frisøren og neste gang får du kanskje "snike" i køen. Man gir en gave til en lærer og læreren vil bruke ekstra tid på akkurat ditt barn. Man gir et deilig fenalår til psykiateren og psykiateren gir deilige medisiner tilbake. Det skilles ikke på gaver gitt av vennlighet og gaver gitt i et forsøk på å oppnå noe. Men det er jo ingen som bryr seg om en psykiater får et fenalår. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 Skrevet 17. desember 2014 Tenk om det skulle bli så vanlig å gi gaver til behandler at de pasientene med dårlig økonomi vil føle seg presset til å kjøpe noe, slik det er blitt på mange andre områder.<br /><br />For meg føles det helt unaturlig å kjøpe gave til behandler til jul. Kan vise takknemlighet på andre måter. Anonymous poster hash: 20a5a...0ea 0 Siter
Mannmedfølelser Skrevet 17. desember 2014 Skrevet 17. desember 2014 Jeg har litt sterke følelser for min psykolog og tenker mye på om jeg skal gi hun noe til jul. Jeg ønsker ikke å gjøre det vanskelig for hun, men er det vanlig å gi noe til psykologen sin. Noen tips? 0 Siter
slabbedask Skrevet 17. desember 2014 Skrevet 17. desember 2014 Jeg har litt sterke følelser for min psykolog og tenker mye på om jeg skal gi hun noe til jul. Jeg ønsker ikke å gjøre det vanskelig for hun, men er det vanlig å gi noe til psykologen sin. Det er ikke nødvendig. 0 Siter
Mannmedfølelser Skrevet 17. desember 2014 Skrevet 17. desember 2014 Skjønner at det ikke er nødvendig, men er det vanlig. Ser hun på meg som gjerrig hvis hun får noe fra alle andre så er det jo jeg som skiller meg ut. 0 Siter
Trine Skrevet 17. desember 2014 Skrevet 17. desember 2014 Skjønner at det ikke er nødvendig, men er det vanlig. Ser hun på meg som gjerrig hvis hun får noe fra alle andre så er det jo jeg som skiller meg ut. Hun vil ikke se på deg som gjerrig. 0 Siter
slabbedask Skrevet 17. desember 2014 Skrevet 17. desember 2014 Ser hun på meg som gjerrig hvis hun får noe fra alle andre så er det jo jeg som skiller meg ut. Nei. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 Skrevet 17. desember 2014 Jeg ville ikke gitt gave til de som er lønnet for å hjelpe bistå meg/mine med mindre de har gjort noe spesielt som ikke er påkrevd av dem. Jeg har en lege som stiller opp, til nær sagt alle døgnets tider, altså er tilgjengelig i sin egen fritid. Det er klart at han får en gave av meg av og til. Anonymous poster hash: d68eb...ee5 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.