Gå til innhold

Skuffende kompetanse på psykiater DPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde møte med både psykolog og psykiater på DPS i dag. Psykologen har etter timene vi har hatt stilt de samme diagnosene som jeg allerede visste om.

Så kommer det overraskende møtet med psykiateren i dag, hvor hun bare sier at medisiner er feil vei å gå, Seroquel-dosen på 100mg er for høy, Tolvon er unødvendig og Brintellix er det uaktuelt å søke om noe som helst refusjon på. Vi gikk inn på en diskusjon hvor jeg stod på mitt at SSRI er forenlig med psykologisk behandling, men her var alle medisiner feil. Jeg argumenterte med at serikonsentrasjonene mine var for lave og henviste til NHD som påpeker at man må høyere opp enn 50-60nmol/l På Cipralex før man vet om man har effekt. Psykiateren var helt uenig i alt jeg sa. Kan virkelig ikke tro at denne personen jobber for det offentlige.

Hva i all verden gjør jeg nå?

Har hvertfall en god fastlege som skjønner at serumverdi er hva man styrer etter. Men når det gjelder Brintellix blir det jo svært vanskelig å vite hvor høyt opp vi må. Og den koster mye mer enn hva den bittelille effekten den gir er verdt.

Skrevet

Hadde møte med både psykolog og psykiater på DPS i dag. Psykologen har etter timene vi har hatt stilt de samme diagnosene som jeg allerede visste om.

Så kommer det overraskende møtet med psykiateren i dag, hvor hun bare sier at medisiner er feil vei å gå, Seroquel-dosen på 100mg er for høy, Tolvon er unødvendig og Brintellix er det uaktuelt å søke om noe som helst refusjon på. Vi gikk inn på en diskusjon hvor jeg stod på mitt at SSRI er forenlig med psykologisk behandling, men her var alle medisiner feil. Jeg argumenterte med at serikonsentrasjonene mine var for lave og henviste til NHD som påpeker at man må høyere opp enn 50-60nmol/l På Cipralex før man vet om man har effekt. Psykiateren var helt uenig i alt jeg sa. Kan virkelig ikke tro at denne personen jobber for det offentlige.

Har hvertfall en god fastlege som skjønner at serumverdi er hva man styrer etter. Men når det gjelder Brintellix blir det jo svært vanskelig å vite hvor høyt opp vi må. Og den koster mye mer enn hva den bittelille effekten den gir er verdt.

Snakk heller med fastlegen om det da. Ikke alle psykiatere som er like dyktige.

Skrevet

Høres rart ut. Kanskje det har kommet instrukser fra høyeste hold om å kunne ned på medisin bruk for å spare penger?

Få resepter av fastlegen, og betal Brintellix av egen lomme (hvis det er verdt det).

Anonymous poster hash: e1198...067

Skrevet

Få flere meninger på dette. Syntes det er skummelt at en person skal avgjøre hva som er best for deg, spesielt når du ikke føler det komfortabelt i det hele tatt. 

Skrevet

Ikke vet jeg..

Men jeg vet at psykiatere kan mye om medisiner, og psykologer snakker mye tull.

Snakker feks det pasienter vil høre osv... jeg vet ikke hvorfor?

Jeg ville nok hørt mer på et fagmenneske som en psykiater enn en psykolog med ideer og følelser....

Skrevet

De mest provoserende er jo at hun kan si ting som dette:

"SSRI ødelegger for eksponeringsterapi"

"Vi har funnet opp sosial angstlidelse og generalisert angst og kan ikke behandle det kjemisk"

"På Cipralex var du to-tre ganger så høyt som laveste serumgrense og det er nok"

"100mg Seroquel er for mye for deg selv om du er under serumgrensen, for den gjelder for psykoser"

"Hvordan har du fått tak i Brintellix? En medisin skal ha indikasjon på det den brukes til"

Skrevet

"Vi har funnet opp sosial angstlidelse og generalisert angst og kan ikke behandle det kjemisk"

"På Cipralex var du to-tre ganger så høyt som laveste serumgrense og det er nok"

"100mg Seroquel er for mye for deg selv om du er under serumgrensen, for den gjelder for psykoser"

"Hvordan har du fått tak i Brintellix? En medisin skal ha indikasjon på det den brukes til"

Virker som psykiateren vet hva driver med!

Skrevet

Virker som psykiateren vet hva driver med!

Nå holder det med kommentarer fra deg.

Skrevet

Virkelig?

Hva i alle dager mente hun med det?

Usedvanlig dumt av en fagperson så si noe sånt.

Var hun helt nyutdannet, eller gammel og senil?

Anonymous poster hash: 39570...3de

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne psykiateren har dessverre ikke kompetanse på dette. Han/hun synser uten grunnlag i vitenskap / EBM

Skrevet (endret)

Skjønner at dette var lite hyggelig.

NHD har jo også vært litt inne på at behandlingen av angstlidelser (foruten panikk og tvang) i hovedsak er psykologisk. Men med det sagt, det er jo mange som får verdifull hjelp av medikamenter til å komme seg videre i behandlingen. Det burde du også få.

Seroquel er jo ikke et antipsykotikum før dosen er 4-500 mg. Tolvon bruker du jo for søvn. Hva mente legen om Pranolol, litt nysgjerrig på det.

Jeg tror ikke du kommer unna å spandere på deg en time hos dr. Kvakkestad, hvis du vil ha gode medikamentelle råd. Evt. kan du jo spørre om å bli henvist til NHD, så får du sett litt av Trøndelag også :)

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Virkelig?

Hva i alle dager mente hun med det?

Usedvanlig dumt av en fagperson så si noe sånt.

Var hun helt nyutdannet, eller gammel og senil?

Anonymous poster hash: 39570...3de

Østeuropeisk og virket svært lite villig til å lytte. Foreslo egentlig at jeg bare kunne seponere alt. Ble en lang diskusjon av hele timen hvor jeg ble rimelig irritert og til slutt ganske frekk mot henne. Jeg sa at alt hun påstod er stikk motsatt av all annen faglig info fra leger, NHD, med flere. Virket sur og gretten fra starten av, og helt umulig å kommunisere noe som helst med.

Skrevet

Skjønner at dette var lite hyggelig.

NHD har jo også vært litt inne på at behandlingen av angstlidelser (foruten panikk og tvang) i hovedsak er psykologisk. Men med det sagt, det er jo mange som får verdifull hjelp av medikamenter til å komme seg videre i behandlingen. Det burde du også få.

Seroquel er jo ikke et antipsykotikum før dosen er 4-500 mg. Tolvon bruker du jo for søvn. Hva mente legen om Pranolol, litt nysgjerrig på det.

Jeg tror ikke du kommer unna å spandere på deg en time hos dr. Kvakkestad, hvis du vil ha gode medikamentelle råd. Evt. kan du jo spørre om å bli henvist til NHD, så får du sett litt av Trøndelag også :)

Pranolol rakk vi ikke å snakke om (heldigvis?). Jeg vet jo at medikamenter alene ikke nødvendigvis er all hjelp mot angst, men litt er det jo å hente. Kan nesten ikke tro hvor håpløst lite kompetent dette mennesket var. Hun var ikke ung heller! Er det slik at de udugelige ender opp i det offentlige, så har Norge et problem. Kvakkestad var vel litt av typen som ikke doserer over maksgrenser, eller hvordan var det?

Skrevet

Pranolol rakk vi ikke å snakke om (heldigvis?). Jeg vet jo at medikamenter alene ikke nødvendigvis er all hjelp mot angst, men litt er det jo å hente. Kan nesten ikke tro hvor håpløst lite kompetent dette mennesket var. Hun var ikke ung heller! Er det slik at de udugelige ender opp i det offentlige, så har Norge et problem. Kvakkestad var vel litt av typen som ikke doserer over maksgrenser, eller hvordan var det?

Kvakkestad doserer etter serumkonsentrasjon :)

Skrevet (endret)

Denne psykiateren har dessverre ikke kompetanse på dette. Han/hun synser uten grunnlag i vitenskap / EBM

Takk for at du sier dette. Jeg fikk helt bakoversveis av hele timen i dag. Det var helt omvendt av hva jeg hadde forventet.

Nå tror jeg kanskje det er en ide å droppe Brintellix, siden jeg verken får refusjon eller mulighet til å måle serum. Da blir det litt dosering i blinde.

Ville høy dose Zoloft vært er godt forslag? Andre ideer?

Tror jeg tar dette med den nye fastlegen min, som er ung OG utrolig flink.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Jeg har også dårlig erfaring med psykiater på DPS: Hun ville verken gi meg wellbutrin eller topimax. Så sitter jeg med enorm overvekt som ikke reduseres til tross for forandring av kosthold og livsstil og vært nede over en mnd uten at fastlegen gjør annet enn å prøve ringe til DPS og forhøre seg hva han får lov til, som er ingenting.

Skrevet

Det var også psykiater fra østeuropa.

Sikkert samme psykiateren jeg møtte. Staten sparer nok mye på medisinutgifter ved å bruke henne. Men hun kunne jo seriøst ingenting. Følte jeg satt der og omtrent fornærmet henne og forklarte hvordan medisinene fungerer. Hvis hun kan så utrolig lite om medisiner, hva i all verden gjør hun ellers på DPS?

Skrevet

Sikkert samme psykiateren jeg møtte. Staten sparer nok mye på medisinutgifter ved å bruke henne. Men hun kunne jo seriøst ingenting. Følte jeg satt der og omtrent fornærmet henne og forklarte hvordan medisinene fungerer. Hvis hun kan så utrolig lite om medisiner, hva i all verden gjør hun ellers på DPS?

Nå prøver fastlegen min få tak i henne for å få lov til å la meg skifte fra litium til lamictal, men hun sier nok bare NEI!

Skrevet

Nå prøver fastlegen min få tak i henne for å få lov til å la meg skifte fra litium til lamictal, men hun sier nok bare NEI!

Tror du burde skifte psykiater eller be om en annen.

Jeg kom ingen som helst vei og klarte ikke holde irritasjonen inne med henne i dag. Når hun ser ut som et pokerfjes til alt man sier og allerede har bestemt seg for alt før jeg kom blir det vanskelig. Jeg prøvde å forklare henne at Brintellix har dobbeltvirkende effekt på serotonin og derfor kan ha god effekt på angst selv om eneste indikasjon (foreløpig) er depresjon. Det tror jeg ikke hun skjønte noe av og så bare kaldt på meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...