Gå til innhold

Jeg har vært en kristen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hva som har endret seg. Om det er medisinene som har påvirket meg. Jeg føler et tomrom. Et savn. Et savn av de åndelige opplevelser. Troen. Sangen. Musikken. Jeg har kristne venner og jeg har venner som ikke er kristne. Føler meg litt utenfor blant alle. Hører ikke helt til noen sted lenger. Jeg har mye av de samme holdninger som de kristne, men mangler overbevisningen som jeg engang hadde. Dette er vanskelig.

Jeg er usikker på om dette er rett sted å skrive om dette, da mange her er helt imot kristendom og vil derfor ha vanskelig for å forstå det. Jeg ønsker ikke å snakke med andre om dette, så jeg legger det ut her likevel. Kanskje noen her forstår litt mer. Anonymous poster hash: 2bc39...475

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

16

• skrevet

12

• Inner self

5

• Maglor

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet (endret)

Gratulerer, du har kasta krykka. Normalt å føle tomrom etter å ha gitt slipp på en idealisert fantasi og gruppefølelsen av å dele dette med andre av samme oppfatning, men nå kan du lære å verdsette deg selv, mennesker og verden for det de er, "warts and all".

Gå en tur i skogen og la deg fasinere av hvor fantastisk naturen er, du trenger ikke se engler på himmelen eller hulder under trerøttene for at det skal være vidunderlig. 

Endret av Maglor
Skrevet

Hvis det var en del av ditt interessefelt, så er det jo kjedelig. Personlig så hadde jeg sterke vrang/tvangsforestillinger da jeg var "kristen", så det ble deilig å slippe åket.

Skrevet

Maglor, on 17 Dec 2014 - 16:31, said:

Gratulerer, du har kasta krykka. Normalt å føle tomrom etter å ha gitt slipp på en idealisert fantasi og gruppefølelsen av å dele dette med andre av samme oppfatning, men nå kan du lære å verdsette deg selv, mennesker og verden for det de er, "warts and all".

Gå en tur i skogen og la deg fasinere av hvor fantastisk naturen er, du trenger ikke se engler på himmelen eller hulder under trerøttene for at det skal være vidunderlig.

Hvis du velger å kalle det en krykke, så vil jeg si det var en veldig mye bedre krykke enn medisinene. Anonymous poster hash: 2bc39...475
Skrevet

Jeg syns det er fint at du kan nullstille deg, og prøve å se hva du egentlig ønsker å få svar på ? For du har sannsynligvis et åndelig behov som du ikke har fått dekt.  Dette har ikke noe med sang og musikk og fellesskap å gjøre, men et grunnleggende behov for å å få svar på de grunnleggende spørsmål her i livet, som  i utgangspunktet, ofte blir ignorert , som og som kan sitte langt inne. 

Skrevet (endret)

Hvis du velger å kalle det en krykke, så vil jeg si det var en veldig mye bedre krykke enn medisinene. Anonymous poster hash: 2bc39...475

Mulig, men fremdeles en krykke og du kan finne den samme styrken uten religion i deg selv. Gå, løp og sprett.

Endret av Maglor
Skrevet (endret)

Søk rundt på nettet på forskjellige meninger om livet og universet, les argumenter, motargumenter om forskjellige syn. Kanskje du finner en vei som passer deg?

Ps: kan du godt engelsk, hadde jeg søkt på det. Mye mer sider av alt mulig

Endret av Caylee
Skrevet

Du bestemmer ikke hva andre skal tro. Om hun finner ut at vitenskapen er korrekt, og trives med det. Så bra. Hvis hun finner ut noe spirituelt passer henne bedre, så bra det også.

Skrevet

Du bestemmer ikke hva andre skal tro. Om hun finner ut at vitenskapen er korrekt, og trives med det. Så bra. Hvis hun finner ut noe spirituelt passer henne bedre, så bra det også.

Riktig, jeg burde ikke bruke mine telepatiske evner til å kontrollere tankene til andre mennesker, hvor leste du at jeg kan gjøre sånt?

"Spirituelt" eller "åndelig" er bare et snobbete ord for å tro på eventyr. Å pakke slik mystisisme på folk i en sårbar situation er kvalmende. Ha en go` kveld :P 

Skrevet

Riktig, jeg burde ikke bruke mine telepatiske evner til å kontrollere tankene til andre mennesker, hvor leste du at jeg kan gjøre sånt?

"Spirituelt" eller "åndelig" er bare et snobbete ord for å tro på eventyr. Å pakke slik mystisisme på folk i en sårbar situation er kvalmende. Ha en go` kveld :P

Ha en god kveld du også ^_^

Skrevet

Psykiatrien er gudløs! Tror nok antipsykotiska kan kverke det som er av "overnaturlige" ting.

Hadde de på åndenes makt blitt kvitt spøkelsene dersom de gikk på antiskeptika? det er helt klart att religion påvirkes av psykdom, og det er nok hint av psykdom blant profeter, og religionsstiftere. Samt de alternative osv....

Men kan man si att de er psyke?

Det er det nok forskjellige meninger om.....

Skrevet

Psykiatrien er gudløs! Tror nok antipsykotiska kan kverke det som er av "overnaturlige" ting.

Hadde de på åndenes makt blitt kvitt spøkelsene dersom de gikk på antiskeptika? det er helt klart att religion påvirkes av psykdom, og det er nok hint av psykdom blant profeter, og religionsstiftere. Samt de alternative osv....

Men kan man si att de er psyke?

Det er det nok forskjellige meninger om.....

Nei, jeg tror ikke det blir det samme. Religiøse forestillinger er jo noe som utvikles kulturelt. Altså hvis alle sier det samme så tror man på det uansett hva det måtte være.

Men det går naturligvis an å utvikle religiøse forestillinger som en del av en sykdom også, dog...

Skrevet (endret)

Tror du oppriktig att Jesus var sinnsfrisk, hr skrevet? Elle de andre profeter?

Endret av Inner self
Skrevet

Tror du oppriktig att Jesus var sinnsfrisk, hr skrevet? Elle de andre profeter?

Nei, det gjør jeg ikke. :P

Men det er jævlig mange religiøse. Bare et fåfall av disse har større funksjonsvikt. ;)

Skrevet (endret)

Joda, det er mye kulturell innprentning. Selv hadde jeg en religiøs tvangs/vrangforestillingslidelse. Hærre jævel så slitsomt og stressende det var. Det kurerte meg mot abrahamittisk religion på livstid......

Når en religiøs person ber til gud, og ikke får svar... Hva gjør den religiøse? Jo det slåes fast att "guds veier er urannsakelige" og att du "ikke skal sette din gud på prøve", så til og med tvilen kommer gud til gode. Så mye velvilje gud har fått av mennesker oppigjennom historien, selv om hen er en gammel ørkenskrøne...

Jeg kan ikke være kristen, jeg kan ikke være muslim. Det vet jeg, men att jeg faller for noe annet en gang i tiden, evt har gjort det, det kan jeg ikke utelukke. Det er jo selvsagt heller ikke noe poeng å være ateist, det er ett fattig livssyn, egentlig. Men dersom man ser det store kosmos, og tenker att en gud holder personlig øyne med deg, da er det jo ganske likt overvåkningen schizofrene (megselv) følte, da jeg prøvde å være kristen.

Endret av Inner self
Skrevet (endret)

Er dere i kirka i dåp, bryllup, begravelse osv? dobbeltmoral.

Skjønner ikke hvorfor så mange er medlem i statskirken hvis jesus var så ille

Endret av Caylee
Skrevet

Jeg kan ikke være kristen, jeg kan ikke være muslim. Det vet jeg, men att jeg faller for noe annet en gang i tiden, evt har gjort det, det kan jeg ikke utelukke. Det er jo selvsagt heller ikke noe poeng å være ateist, det er ett fattig livssyn, egentlig. Men dersom man ser det store kosmos, og tenker att en gud holder personlig øyne med deg, da er det jo ganske likt overvåkningen schizofrene (megselv) følte, da jeg prøvde å være kristen.

Jeg føler jeg er ateist, men jeg tror jo på mye mer enn det, da... innholdet i ateisme er veldig, veldig lite. :P

Hvis jeg f.eks. tror på "man er uskyldig inntil det motsatte er bevist" - er ikke det vel så bra som å ha omfattende forestillinger om ting vi ikke kan vite noe om?

Jeg føler ikke at det er noe fattig å tro på slike ting...

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor så mange er medlem i statskirken hvis jesus var så ille

Jesus i røverhistorien Bibelen var en bra kar, han. ;)

Det er ikke det dette handler om!

Skrevet

Jesus i røverhistorien Bibelen var en bra kar, han. ;)

Det er ikke det dette handler om!

Ikke det?

Ville du vært medlem av en buddistisk forening om du ikke er buddist? Eller medlem av høyre, hvis du stemmer på rødt? Eller enda verre.. Ville du vært medlem i en forening du er helt imot?

PS: skrev vist en faktafeil. Det er ikke statskirke lenge. Men mente den norske kirke

Skrevet

Ikke bry deg om alle tullesvarene her.

Det er ganske vanlig at en i perioder av livet tviler, ønsker å løstive seg noe fra der en har hørt til. Jeg har vel vært kristen hele livet, men har hatt perioder på flere år der jeg nesten ikke har vært i noe kristent miljø. Og troen og overbevisningen var nok størst i ungdomsårene for mindel.

Men jeg har fortsatt å tro og tilhører en menighet. For meg er det riktig. Du kan kontakte en prest eller en diakon dersom du føler behov for å lufte tankene dine rundt dette!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...