Gå til innhold

Jeg har vært en kristen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri kristisert ateister. Jeg bare syns det er rart at noen ateister gifter seg i kirken hvis de er så imor kristendom. Det er forskjell på å kritisere og ha en mening, å undres over en sak. De får gjøre som de vil, men jeg syns personlig det er merkelig

Jeg mente heller ikke de som går på andre bryllus, dåp osv, jeg snakker om de som gifter seg der selv.

Det er vel ingen ateister som gifter seg i kirken? Hvor har du det fra?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caylee

16

• skrevet

12

• Inner self

5

• Maglor

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er det faktisk mange som gjør.

Hvis de absolutt skal gifte seg i kirken syns jeg de burde unnlate å ha en prest og ikke ta med setnigen "I faren, sønnens og den hellige ånds navn" setningen. At de skal gifte seg kristent med kristent innhold uten å mene det syns jeg er merkelig.Det samme gjelder dåp.

Skrevet

Det er det faktisk mange som gjør.

Hvis det forekommer er det teit ja, enig i det. Jeg bare tviler på at seriøse ateister gjør det; jeg syns mange er veldig bevisste.

Skrevet

Hvis det forekommer er det teit ja, enig i det. Jeg bare tviler på at seriøse ateister gjør det; jeg syns mange er veldig bevisste.

Det er sant. De som er veldig beviste på at de er ateister gjør nok flest ikke det.

Skrevet

Det er sant. De som er veldig beviste på at de er ateister gjør nok flest ikke det.

Synes du har et godt poeng, mange jeg kjenner som er veldig kritiske til religion lever fremdeles ganske tradisjonelt og døper barna sine, gifter seg i kirka etc. Jeg vil tro omtrent halvparten av solide ateister gjør dette, mest for å gli inn i mengden regner jeg med "bestemor har sååå lyst til å se oss bli gift foran presten". Selv meldte jeg meg ut av kirka for over 20 år siden.

Skrevet

påskelilje, on 18 Dec 2014 - 00:40, said:

Ikke bry deg om alle tullesvarene her.

Det er ganske vanlig at en i perioder av livet tviler, ønsker å løstive seg noe fra der en har hørt til. Jeg har vel vært kristen hele livet, men har hatt perioder på flere år der jeg nesten ikke har vært i noe kristent miljø. Og troen og overbevisningen var nok størst i ungdomsårene for mindel.

Men jeg har fortsatt å tro og tilhører en menighet. For meg er det riktig. Du kan kontakte en prest eller en diakon dersom du føler behov for å lufte tankene dine rundt dette!

Jeg hadde aldri behov for å løsrive meg fra noe som var trygt og godt og gav livet mening. Men noe har skjedd etter at jeg begynte med medisiner. Anonymous poster hash: 2bc39...475
Skrevet

Synes du har et godt poeng, mange jeg kjenner som er veldig kritiske til religion lever fremdeles ganske tradisjonelt og døper barna sine, gifter seg i kirka etc. Jeg vil tro omtrent halvparten av solide ateister gjør dette, mest for å gli inn i mengden regner jeg med "bestemor har sååå lyst til å se oss bli gift foran presten". Selv meldte jeg meg ut av kirka for over 20 år siden.

Solide ateister har ikke kontakt med kirken...heldigvis de er som oftest i humanetisk forbund.

Det er ærlig og fint!

Skrevet

Kirken er vel bare en intuisjon som skal tjene samfunnet. Folk må jo også bli gravlagt en plass. Er det så mye forskjell på  byfogden og kirka for en ateist, egentlig ? jo det har vel litt å si om det er en prest, og hva han sier da. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...