Gå til innhold

Jeg gruer meg til julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gruer meg sånn fordi vi skal til ex-svoger og svigerinne og feire der. Det er de samme vi er bedt til på nyttårsaften. De spytter ikke akkurat i glasset og det gjelder også mine ex-svigerforeldre som også skal være der. Vi blir 12 stykker. Julaften for meg er å være hjemme, dekke et pent bord, ordne med maten og så kommer gavene. I år kommer gaveutdelingen til å bli et salig kaos.

Vi satt rundt spisebordet under en søndagsmiddag og diskuterte dette. Minstemann har lyst til å være hjemme. Jeg sa at vi drar hjem kl 22 slik at vi kan feire resten av julaften her hjemme. Ville protester fra min exmann. Nei det synes han var altfor tidlig. Han kommer til å bli god og pussa og kommer hele tiden til å trenere. Hva skal jeg gjøre? Mase og mase om at nå drar vi hjem? Det går ikke. Det vil fornærme vertskapet. Det betyr at det kan bli fryktelig sent her hjemme og siden jeg sover på stuen og alle vil feire, blir det sent i seng. Det hadde ikke gjort noe bortsett fra at jeg skal ordne til julefrokost dagen etter.

Nei nå må vi begynne å oppføre oss som alle skilte par. Han er sammen med barna et år, det neste er de hos meg. Jeg sitter her med klump i maven og tårer som presser på. Jeg burde vært sterkere og sagt fra lang tid i forveien om at vi blir hjemme.  Hvorfor var jeg ikke sterkere? Dette er virkelig svakt av meg. Men exmannen min insisterte og ble sur og gretten på meg fordi jeg protesterte. Jeg gav meg.

Nå står jeg altså ovenfor en fuktig julaften og ikke de fredelige timene som er julaften her hjemme. Som man reder ligger man. Når jeg ikke klarer å være sterkere kan jeg bare ha det så godt. Jeg skal gjøre det beste ut av det, men jeg gruer meg som en hund. Jeg lurer på hvordan barna får det. Forhåpentligvis kommer de til å kose seg.

Nyttårsaften blir jeg hjemme med minstemann. Ikke talom om han får være med på det fyllekalaset. Jeg regner med å bli sjåfør for de to eldste. Det gjør jeg med glede. Nyttårsaften er ikke akkurat den kvelden i året man reker ute. Jeg har i hvert fall tatt en sjefsbeslutning når det gjelder den kvelden så jeg trenger ikke å grue meg til det i hvert fall. Ex'en drar sikkert på festen og drikker seg under bordet bokstavelig talt. Glad jeg ikke skal slite med å få ham hjem til seg selv.

Skrevet

Bli hjemme med ungene dine også på julaften og la eksmannen din (EKSmannen din for pokker!) drikke seg så snydens han vil, han er ikke ditt ansvar lenger. Ungene dine derimot er det! Ikke la dem få oppleve en julaften med fyll og drit - du er mora deres, vis deg som det og IKKE la denne fordrukne dusten av en eksmann få deg til å gjøre dette mot ungene!

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å si hva du skal gjøre, i og med at dere har sagt ja til invitasjonen dit på julaften (?) Hvis dere skal bli hjemme, tror jeg du burde si ifra raskt slik at de får tid til å endre planene knyttet til mat og lignende.

Når det er sagt, håper jeg egentlig du blir hjemme med ungene dine på julaften. Jeg har selv vært den ungen som tynt ber mine foreldre om vi ikke kan være hjemme på julaften i stedet for hos slekt, hvor det alltid var mye fyll og bråk. Jeg syntes ikke det var en kjekk følelse å be om noe slikt, men jeg grudde meg ofte litt til julaften når vi skulle være hos disse slektningene, og det var ganske trist, i og med at jeg i utgangspunktet likte julen svært godt. I tiden etter at jeg ba om det har vi stort sett hatt julefeiring hjemme hos oss selv eller besteforeldre, og det trives såvidt jeg skjønner alle i min familie veldig godt med :) Og så besøker de av oss som vil heller slekt i juledagene.

Det kan altså være (jeg vet ikke hvor sterkt dine unger føler på dette) at du får svært takknemlige barn dersom du blir hjemme. Det er vel strengt tatt viktigere enn å blidgjøre din eks og familien der?

Skrevet

Godt å høre at du har klart å sette grenser i forhold til feiringen nyttårsaften.

Når det gjelder julaften, så synes jeg flere løsninger bør kunne være aktuelle. Dersom sønnen din sterkt ønsker at dere skal være hjemme, så synes jeg faktisk du skal melde avbud. Dersom han ikke har så veldig klare preferanser, så synes jeg kort og godt du kan bestemme deg for at du er ikke din eksmanns sjåfør på julaften, slik at du og dine kan dra hjem til dere når dere ønsker det. Jeg feirer julaften sammen med min bror og hans svigerfamilie. Der drar alle hjem når det passer for den enkelte, etter at middag og gaver er ferdig. Noen blir sittende ganske lenge (men ingen orker verken mye alkohol eller veldig sen natt, da de fleste av oss er slitne når julaften endelig kommer...*s*), mens andre drar hjem i ti-tiden.

For å gi deg et ekstra dytt i riktig retning, så har jeg lyst til å si at du har et ansvar som rollemodell for dine barn å sørge for rimelig grensesetting i forhold til omgivelsene. Du har mange ganger før her på dol sagt at du skal klare å sette mer grenser i forhold til din eks, men så langt virker det ikke for meg som at du har kommet fullt så langt som jeg trodde i den prosessen?

Skrevet

Det er kanskje litt i seneste laget å snu opplegget for julaften helt på hodet når det er bare en uke igjen.  Jeg sier ikke at du ikke kan melde avbud, men at det kan bli en påkjenning å ta den kampen så tett innpå.  Neste år kan du si fra i veldig god tid at dere ikke kommer ;)

Men jeg synes ikke du har noen forpliktelser for andre enn deg selv og egne barn når det gjelder hjemreise.  Dere drar hjem når dere vil for å ha litt julekveld hjemme også, eksmannen din drar når han vil.  Bare gi ham tydelig beskjed om det. 

Skrevet

Jeg syns du skal bli hjemme med dine barn og kose dere der, fyll er ikke noe gøy for barn.

Skrevet

Hvor gamle er barna? Du kan jo stille litt krav til eksen da. Skal han få feire jul med barna så må han holde seg edru. Si til han at så fort du syns noen i den familien har drukket for mye så drar dere hjem, samme hva klokka er. Vin til maten er jo helt ok, unger har ikke vondt av å se at man faktisk kan drikke alkohol uten å bli full.

Er eksen med din familie og du med hans annet hvert år?

Skrevet (endret)

Hei!

Selv tillater jeg ikke berusede mennesker i selskap med barn, så det ville jeg aldri tillatt.

Men tror du har problemer med å sette grenser. Håper du greier det og gjør som Frosken skriver.

En gang da vi var i et 80 årslag og en normalt hyggelig onkel begynte å bli beruset, hentet jeg barna som satt ved siden av han, bort til meg, dvs jeg byttet plasser på mennesker ved langbordet ute på et hotel. Min onkel ble fornærmet og lurte på hva jeg var så sur for, jeg svarte ikke, og han turte ikke henvende seg mer til meg, jeg har absolutt ingenting å si til voksne som er beruset. Barna var lettet for å slippe snakke med en beruset voksen.

Av hensyn til 80 åringen ble vi sittende i selskapet, men jeg ville aldri tillatt fyll i eget hjem, eller feiret med barn hjemme hos andre med berusede voksne, der går en definitiv grense.

Jeg spurte barna om de ble engstelige, de svarte nei, men var glad jeg hentet dem. Min mann og jeg forklarte dem at enkelte menneske kan ikke drikke med måte eller dannet, det forstod de.

Jeg syns du bør være hjemme, jeg syns du skal ta hensyn til din sønn og ikke din Ex.

Det er svært ubehagelig for barn å oppleve sine foreldre beruset.

Og da kunne du slippe grue deg og sette kreftene inn på å ha en hyggelig julaften.

Endret av Madelenemie
Skrevet

Det er kanskje litt i seneste laget å snu opplegget for julaften helt på hodet når det er bare en uke igjen.  Jeg sier ikke at du ikke kan melde avbud, men at det kan bli en påkjenning å ta den kampen så tett innpå.  Neste år kan du si fra i veldig god tid at dere ikke kommer ;)

Men jeg synes ikke du har noen forpliktelser for andre enn deg selv og egne barn når det gjelder hjemreise.  Dere drar hjem når dere vil for å ha litt julekveld hjemme også, eksmannen din drar når han vil.  Bare gi ham tydelig beskjed om det.

Signerer på dette.

Skrevet

Beslutningen er fattet: Vi blir hjemme på julaften. Jeg ringte min ex svigerinne for å si ifra. Hun ble selvfølgelig lei seg men det var greit.

Jeg har endel svakheter ved min personlighet og det er blant annet at jeg ikke uttrykker min mening. Da min svigerinne foreslo dette i høst følte jeg med en gang at dette ville jeg ikke, men jeg sa ikke fra på en høflig måte at vi ville feire julaften her hjemme.

Det blir ikke servert så mye som en dråpe alkohol på julaften. Hvis ikke ex'en aksepterer det får han feire jul sammen med sin egen familie. Der kan han få det han ønsker av drikkevarer.

Minstemann ble lykkelig da jeg fortalte at vi blir hjemme på julaften mens den mellomste knurret. Jeg skal ta ham for meg i dag når han kommer hjem fra jobb. Han får faen meg skjønne at det er jeg som er sjefen i huset og at han får akseptere mine følelser og tanker også.

Jeg har ikke fått tak i ex'en, men jeg tror han tar det greit. Kommer han dritings på julaften må han snu i døren. Han har overhode ingen rett til å se sine barn på julaften hvis han er full. Derimot har han plikter og de forsømmer han.

Dette er siste gang jeg feirer jul sammen med ex'en. Neste år skal barna være sammen med meg og mine foreldre her hjemme uten ham. Han kan være hos sin egen familie. Neste år der igjen kan barna være sammen med ham hos hans familie. Jeg har overhode ikke noe imot å sitte her alene på julaften og vente på at de kommer hjem.

Nå må jeg snart lære å si min egen mening når en situasjon oppstår. Jeg er feig fordi jeg er redd for reaksjonen jeg vil få. Jeg bare nikker og er enig jeg! Feigt.

Jeg er faen så forbanna. Jeg er forbanna på meg selv først og fremst og jeg er forbanna på ex'en. Jeg er forbanna på situasjonen. Jeg er  rødglødende sint. Det blir bedre når minstemann kommer hjem fra kirken for da må jeg kontrollere meg selv og konsentrere meg om ham.

Det var de siste nyheter fra denne fronten. O heilage jul!

Skrevet

Beslutningen er fattet: Vi blir hjemme på julaften. Jeg ringte min ex svigerinne for å si ifra. Hun ble selvfølgelig lei seg men det var greit.

Jeg har endel svakheter ved min personlighet og det er blant annet at jeg ikke uttrykker min mening. Da min svigerinne foreslo dette i høst følte jeg med en gang at dette ville jeg ikke, men jeg sa ikke fra på en høflig måte at vi ville feire julaften her hjemme.

Det blir ikke servert så mye som en dråpe alkohol på julaften. Hvis ikke ex'en aksepterer det får han feire jul sammen med sin egen familie. Der kan han få det han ønsker av drikkevarer.

Minstemann ble lykkelig da jeg fortalte at vi blir hjemme på julaften mens den mellomste knurret. Jeg skal ta ham for meg i dag når han kommer hjem fra jobb. Han får faen meg skjønne at det er jeg som er sjefen i huset og at han får akseptere mine følelser og tanker også.

Jeg har ikke fått tak i ex'en, men jeg tror han tar det greit. Kommer han dritings på julaften må han snu i døren. Han har overhode ingen rett til å se sine barn på julaften hvis han er full. Derimot har han plikter og de forsømmer han.

Dette er siste gang jeg feirer jul sammen med ex'en. Neste år skal barna være sammen med meg og mine foreldre her hjemme uten ham. Han kan være hos sin egen familie. Neste år der igjen kan barna være sammen med ham hos hans familie. Jeg har overhode ikke noe imot å sitte her alene på julaften og vente på at de kommer hjem.

Nå må jeg snart lære å si min egen mening når en situasjon oppstår. Jeg er feig fordi jeg er redd for reaksjonen jeg vil få. Jeg bare nikker og er enig jeg! Feigt.

Jeg er faen så forbanna. Jeg er forbanna på meg selv først og fremst og jeg er forbanna på ex'en. Jeg er forbanna på situasjonen. Jeg er  rødglødende sint. Det blir bedre når minstemann kommer hjem fra kirken for da må jeg kontrollere meg selv og konsentrere meg om ham.

Det var de siste nyheter fra denne fronten. O heilage jul!

det var så fint å lese:-)

nå får dere en fin jul:-)

du var jo kjempeflink og modig nå da!!

klem

Skrevet

Så bra at du klarte å si i fra!!!

Vær tydelig i forhold til eksen også da, slik at han vet at han ikke får komme inn dersom han er beruset.

Ønsker deg en god jul!

Skrevet

Nå må jeg snart lære å si min egen mening når en situasjon oppstår. Jeg er feig fordi jeg er redd for reaksjonen jeg vil få. Jeg bare nikker og er enig jeg! 

Kjenner meg igjen i dette, selv om jeg heldigvis ikke har mennesker rundt meg som gjør mine litt for raske ja-svar til et slikt mareritt som du opplever.

Et triks jeg har lært meg, er å ikke svare med en gang, men si at - "Det høres hyggelig ut - la meg tenke litt på det, så får du et svar av meg på mandag" f.eks.    

Det blir vinn-vinn har jeg funnet ut: Da får den som spør et hyggelig svar, jeg får både tid til å kjenne etter om jeg egentlig vil, og til å forme noen setninger som høres greie ut selv om svaret blir nei.  

Skrevet

Hvorfor gruer du deg til julaften ? hver dag har jo nok med sin plage ! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...