Gå til innhold

Medisinere bort - alltid smart?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg også. Når jeg har forsøkt å slutte med SSRI har jeg blitt mye værre enn det er jeg var før jeg begynte. Skulle ønske jeg aldri hadde blit avhengig av den drittmedisinen.

Anonymous poster hash: 131a5...e5e

Det er ting som støtter opp om at dette er mulig. Først og fremst at forbruket av psykofarmaka har økt i mange tiår etter de første kom (antipsykotika, 50-tallet). Det kan selvsagt komme av andre ting også.

(Samtidig som sykeligheten har gått opp.)

Men det er sånn jeg oppfatter at har skjedd med meg.

Endret av skrevet
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

19

• skrevet

13

• ISW

6

• Trollings

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mitt subjektive svar er at det er altfor mye fokus på medisiner her. Mange tror bare de finner "den rette medisinen" så blir de friske. Så enkelt tror jeg ikke det alltid er. Medisiner kan være en krykke i en periode, men oftere enn en skulle tro er det ikke medisiner som viser seg å kunne være løsningen. Det er lett å la seg narre og å ha en tro på at medisiner er mer effektive enn de er. Kanskje kan det være fristende å tro at det er løsningen? Da trenger en nødvendigvis ikke ta innover seg at en må ta jobben selv. Det kan være en tung ting å ta innover seg. Da er det bedre å leve på en illusjon om at medisiner er redningen. Men i noen tilfeller tror jeg heller medisiner kan være en hemsko for tilfriskning.

Mens for noen er det helt nødvendig å ta medisiner, f.eks psykotiske. Og noen er så langt nede at de trenger AD i en periode. Ikke noe å skjemmes over det. Har måttet gjort det selv.

Anonymous poster hash: 5b2bf...804

Dette er jeg enig i. Jeg syns det er fristende selv, å tenke "bare man finner en bedre medisin så blir jeg frisk" - også fortsetter jakten i åresvis uten at noe egentlig skjer.

Men ja, det er livsnødvendig for noen.

Skrevet

Men det har du ingen garanti for..

Har du garanti for at det ikke stemmer da?

Skrevet

Da synes jeg det er helt greit, hvis du trives med det.

Men det er moralsk forkastelig å snylte på samfunnet. 

Skrevet

Men det er moralsk forkastelig å snylte på samfunnet.  Anonymous poster hash: 131a5...e5e

Ikke hvis du ikke KAN jobbe. Hvis du ikke GIDDER å jobbe så er det en annen sak.

Jeg hadde en ansatt en gang som måtte slutte i jobben og gå på NAV fordi jobben gikk så ut over World of Warcraft-spillingen. Da er man langt over i feil kategori.

Skrevet

Ikke hvis du ikke KAN jobbe. Hvis du ikke GIDDER å jobbe så er det en annen sak.

Jeg hadde en ansatt en gang som måtte slutte i jobben og gå på NAV fordi jobben gikk så ut over World of Warcraft-spillingen. Da er man langt over i feil kategori.

Husk på det dere ble enig om nå da... :P

Skrevet

hehe, men spilleavhengighet er vel også en sykdom da :ph34r:

Men det er vel som rusmisbruk, man mener at folk kan kvitte seg med sykdommen med nok 'vilje' så derfor er det ikke gyldig grunn

Skrevet

Avhengigheten av for eksempel SSRI/SNRI som er langt skumlere. Prøv å gå fast på Effexor og hopp over en dose. De abstinensene du får da er et helvete. Nei, benzo ved behov er lang på vei å foretrekke. Og å "jobbe" med angsten og "stå i den" er bare svada som veldig ofte ikke fungerer. Jeg har angst siden jeg har vært barn, og aldri blitt kvitt den. Med benzo kan jeg ha et mye bedre liv enn uten. Anonymous poster hash: 131a5...e5e

Da må jeg svare deg at jeg har stått på og sluttet på SSRI mange ganger og det var ikke noen store problemer med å slutte. Men benzo gav meg store problemer og det var et helvete å slutte. Nå er jeg kvitt dette og har kommet lenger enn jeg trodde var mulig. Som deg så trodde jeg at jeg ikke hadde ressursene til det da jeg har hatt angst siden småbarnsalder. Men en velger selv her i livet, og hvis man tror benzo er løsningen så værsågod.

Skrevet

Dette handler IKKE om:

- syk/lat vs. jobb/nav

- benzo vs. ad

Skrevet

Dette handler IKKE om:

- syk/lat vs. jobb/nav

- benzo vs. ad

Ok

beklager avsporingen

Skrevet

Dette er jeg enig i. Jeg syns det er fristende selv, å tenke "bare man finner en bedre medisin så blir jeg frisk" - også fortsetter jakten i åresvis uten at noe egentlig skjer.Men ja, det er livsnødvendig for noen.

Jakten fortsetter i åresvis og i mellomtiden lurer vi oss selv. Jeg måtte selv bli 40 for å forstå dette og tenker at det er dumt jeg ikke skjønte dette før. Kanskje jeg kunne ha kommet lenger, kanskje ikke. Nå er jeg endelig i stand til å fungere i mellommenneskelige forhold. Men det har vært store og dyre kameler! Likevel er det verdt det for min del.

Skrevet

Da må jeg svare deg at jeg har stått på og sluttet på SSRI mange ganger og det var ikke noen store problemer med å slutte. Men benzo gav meg store problemer og det var et helvete å slutte. Nå er jeg kvitt dette og har kommet lenger enn jeg trodde var mulig. Som deg så trodde jeg at jeg ikke hadde ressursene til det da jeg har hatt angst siden småbarnsalder. Men en velger selv her i livet, og hvis man tror benzo er løsningen så værsågod.

Jeg har stikk motsatt erfaring som deg. Så folk er forskjellige.

Skrevet

Nei, det dreier seg ikke om å ikke gidde.

Skrevet

Husk på det dere ble enig om nå da... :P

Hvem ble engi om hva?

Skrevet (endret)

Jakten fortsetter i åresvis og i mellomtiden lurer vi oss selv. Jeg måtte selv bli 40 for å forstå dette og tenker at det er dumt jeg ikke skjønte dette før. Kanskje jeg kunne ha kommet lenger, kanskje ikke. Nå er jeg endelig i stand til å fungere i mellommenneskelige forhold. Men det har vært store og dyre kameler! Likevel er det verdt det for min del.

Høres bra ut... :)

En ting som er sikkert, for min egen del, er at uten antipsyk så hadde jeg kommunisert mer. Sånn det er nå er det en slags sperre. Det høres rimelig ut at dette er en ulempe ift. å bli bedre.

Jeg klager mye på nettet, men jeg snakker aldri om "følelser" i RL. Det kan være dumt ift. utvikling.

(Og med "snakke om følelser" så mener jeg ikke "føleri"; det handler bare om føle at man er ærlig i sin omgang med andre.)

Endret av skrevet
Skrevet

Høres bra ut... :)En ting som er sikkert, for min egen del, er at uten antipsyk så hadde jeg kommunisert mer. Sånn det er nå er det en slags sperre. Det høres rimelig ut at dette er en ulempe ift. å bli bedre.Jeg klager mye på nettet, men jeg snakker aldri om "følelser" i RL. Det kan være dumt ift. utvikling.(Og med "snakke om følelser" så mener jeg ikke "føleri"; det handler bare om føle at man er ærlig i sin omgang med andre.)

Det med medisiner er jo en personlig sak hver enkelt velger....men jeg også blir mer åpen og levende uten.

Skrevet

Hvorfor skal man medisinere bort problemene i så mange tilfeller? Er det smart?

Kanskje man ikke burde det i mange av tilfellene. Men som en annen sa i samme dur, at hvis medisiner hjelper enn for å slippe å måtte ha det dritt, så hvorfor ikke? Som med andre medisiner for fysiske sykdommer, så er like fullt en psykisk sykdom smerte. 

Skrevet

Jeg har stikk motsatt erfaring som deg. Så folk er forskjellige. Anonymous poster hash: 131a5...e5e

Folk er forskjellige, men å bruke benzo mot angst er ingen god løsning i lengden.

Skrevet

Folk er forskjellige, men å bruke benzo mot angst er ingen god løsning i lengden. Anonymous poster hash: 5b2bf...804

Jeg har brukt benzo i 20 år. Det fungerer helt ypperlig, uten bivirkninger. Det kan man ikke si om ssri.

Skrevet

Kanskje man ikke burde det i mange av tilfellene. Men som en annen sa i samme dur, at hvis medisiner hjelper enn for å slippe å måtte ha det dritt, så hvorfor ikke? Som med andre medisiner for fysiske sykdommer, så er like fullt en psykisk sykdom smerte.

Det er absolutt ingen grunn til å ikke bruke medisiner om de positivt effektene overskygger de negative - i et langtidsperspektiv.

Det er det siste der som uroer meg litt... ikke bare for min egen del, også samfunnsmessig.

Men ja - det er den enkeltes private valg. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...