Gå til innhold

Hvorfor så mye angst om morgenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våkner stort sett alltid men en angstklo i magen. Så blir jeg gradvis bedre utover dagen, og føler meg alltid best som kvelden. Hvorfor er det slik? Hva kan man gjøre med det? 

Anonymous poster hash: 67325...5fa
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i dette, og har lest meg til at det er veldig vanlig.

Da jeg var deprimert, var det alltid verst om morgenen. Også i et par måneder etter at medisinen hadde gjort meg bra på dag og kveldstid, var jeg fortsatt preget av tunge tanker om morgenen. Først etter 3-4 måneder forsvant dette også.

Som deg lurte jeg veldig på hvorfor det var slik, og googlet masse uten å finne noe entydig svar.  Konklusjonen min ble at dette vet man rett og slett ikke ennå. 

Skrevet

Samme her. Jeg er også stort sett, verst på morgenen. Og jeg har vel heller ikke funnet noe svar på hvorfor.

Et tips jeg har fått da, er å stille meg opp foran speilet hver morgen å si til seg selv; " dette blir en god dag! " Selv om man ikke har noen tro på det, så fikk jeg beskjed om å gjøre det likevel. ( Jeg har glemt det en del ganger, så skjer at jeg må ta et kjapt blikk i speilet i bilen å si det da, på vei til jobb. :P )

Tror også det er viktig å komme seg opp, ( om man ikke jobber ) kle seg, og kanskje ta seg en luftetur. Ikke at jeg er så flink til det heller. Når jeg har fri, pleier jeg ta meg en morgen kaffe, sette meg med kjøkkenbordet, skru på lysterapi lampen min å surfe litt inn på her. Så, kler jeg meg, å setter i gang med et eller anna. Pleier også sette på radioen, slik at jeg kanskje kan bli litt distrahert av den.

Ellers, tar jeg også i mot flere tips med takk! :)

Skrevet

Samme her og.  Jeg beskrev dette for psykologen forrige time og hun mente det kunne ha noe med at jeg ikke fullt ut stod for de tingene jeg bestemte meg for - eller stod oppe i.  Som det å være delvis i jobb.  Hun mente jeg burde kjenne på om jeg skulle la de tankene om å vurdere for eller mot - være for en stund, og bare fortsette slik - delvis i jobb - uten  å tenke noe mer på det.  Jeg har trent meg på dette og det har i opptil flere dager (jippy!) hjulpet.  Men det kommer enda dager da jeg våkner i uro.    

Akkurat det kan skyldes at ett av problemene med det er at  min terapeut har vært relativt ustabil i behandlingen av meg, det har vært mye frem og tilbake om hva jeg kan tilbys av hjelp, hvilken diagnose jeg har etc.  Så når det er ting utenfor meg som "sjonglerer" - blir det jo vanskelig å bestemme meg for å fortsette.  Av og til er det slik at "It doesn't make any sense".... Det er jo ikke jeg som tar beslutningen... 

Men som sagt, hvis du klarer å tenke litt i banen "dette vil jeg" "dette gjør  jeg" og står for det, så hjelper det litt  på  angsten og uroen :) 

Skrevet

Hva kan man gjøre med det? 

Det som fungerer best for meg, er det samme som fungerer uansett når på døgnet vanskelige tanker og følelser kommer:

La tankene/følelsene komme. Ikke kjemp imot.  Tenk at det kun er en tanke/følelse og ikke "sannheten".  Registrer at tanken/følelsen er der, men ikke la meg rive med av den.   Det går alltid over.

Skrevet

Det som fungerer best for meg, er det samme som fungerer uansett når på døgnet vanskelige tanker og følelser kommer:

La tankene/følelsene komme. Ikke kjemp imot.  Tenk at det kun er en tanke/følelse og ikke "sannheten".  Registrer at tanken/følelsen er der, men ikke la meg rive med av den.   Det går alltid over.

Ja det er en god måte å ta tak i det på.  Tenke at dette faktisk bare er en tanke eller  følelse og ikke noe vi virkelig vet er riktig.  Veldig flott gjort av deg å få til det :)  - og det hjelper utrolig på de ugne følelsene som kommer.  

Skrevet

Skrevet

Jeg har ikke noe spesielt vanskelig tanker/følelser om morgenen som trigger dette (tror jeg). Angsten bare er der. Det beste er å bare stå opp, spise frokost og gjøre noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...