Gå til innhold

Wellbutrin og Efexor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er en mann på 43,har brukt 75+37,5 mg Efexor noen år og det fungerer brukbart. Brukte i mange år max dose cipramil men den tapte effekten .

Jeg har vent meg til denne dosen Efexor og har like god effekt eller bedre , pluss at jeg har "kommet meg".

Imidlertid savner jeg litt av sexlysten jeg hadde før . Jeg kan få orgasme hver dag men har ikke den samme tenningen hverken sammen med kjæresten eller i det hele tatt.

Er klar over at depresjon og bekymringer spiller inn her men jeg er sikker på at alle ssri virker negativt på sexlysten i mitt tilfelle .

For en del år tilbake da jeg i perioder kuttet medisinen fikk jeg kraftig økt lyst sålenge jeg var av medisinen. Har lest at Wellbutrin kan gjøre susen, noe jeg også en gang for mange år siden erfarte men jeg husker ikke lengre dosen Wellbutrin eller hvilken medisin jeg sto på i tillegg.

Spørsmålet er : Hvor stor dose Wellbutrin må man påregne for å oppnå denne "bivirkningen" av Wellbutrin sammen med Efexor , altså økt sexlyst ? Er det mulig å si noe om det?

Wellbutrin er jo ikke sammensatt for å øke lysten men dette er jo noe mange erfarer.

Legen foreslo at jeg trapper ned Efexor til kun 75mg pr dag , og 150mg Wellbutrin annenhver dag (for å oppnå minste dose , tabletten har ikke delestrek).

Er det sannsynlig at dette kan gi noen effekt på lysten?

Jeg er forsiktig med dosen pga jeg kan få lett økning i ggt leververdier av disse medisinene.

Fastlegen kan ikke svare på dette med dosene og erfaringer ellers hadde jeg ikke søkt svar her.

Takknemlig for tilbakemeldinger.

Skrevet

Jeg har i to år nå brukt 150 mg Efexor SAMMEN med 150 mg Wellbutrin. Grunnen til at jeg la wellbutrin til efexor var at jeg hadde samme bivirkninger som du beskrev. Wellbutrin økte nivået av efexor i blodet så jeg tok serumkonsentrasjon for å følge at denne ikke økte.

I starten bedret Wellbutrin bivirkningene av Efexor, men nå i det siste har jeg fått økte bivirkinger (skjelvinger, særlig om morgen, svimmelhet osv) , og serumkonsentrasjonen av efexor hadde økt ved siste test (uten at jeg hadde endret på dosene) Jeg har derfor besluttet og slutte med Wellbutrin nå, for og se om det bidrar til å minke bivikrningene. Efexor er jeg avhengig av for min angst/depresjon, så den vil jeg ikke slutte med.

NB: Leger anbefaler ikke å ta wellbutrin og efexor sammen pga interaksjoner og økt fare for kramper, men i mitt tilfelle ble det vurdert til at det var verdt et forsøk.

Jeg er også sensitiv for økte leververdier. Derfor kunne jeg ikke ta mere enn 150 mg Efexor. Wellbutrin påvirket ikke leververdiene mine.

Var vel egentlig ikke dette du spurte om, men tenkte jeg kunne dele mine erfaringer.

Kanskje du bør henvises til en psykiater for medisinutredning? Det var det jeg ble

Anonymous poster hash: 63b5f...1d6
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tillegg av Wellbutrin er et meget godt forslag. Jeg har to forslag:

1. Fortsette som før med Efexor og legge til Wellbutrin 150 mg daglig (på morgenen).

2. Redusere til Efexor 75 mg + Wellbutrin 150 mg (daglig).

Lykke til :-)

Skrevet

Takk for svar. Skal prøve ett av forslagene.

En ting til: Hvor lenge bør man gi dette er forsøk før jeg evt. gir opp Wellbutrin?

Skrevet

Minimum 2 måneder.

Skrevet

Er ikke selve effekten av Wellbutrin jeg er ute etter men denne "bivirkningen" nevnt, kan det ta så lang tid?

Skrevet

Der er stor biologisk variasjon.

Hvis du spør, "Når vil denne virkningen komme hos de fleste?", vil svaret være 1-3 uker.

Men jeg forsto spørsmålet ditt som hva makstiden kunne være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...