Gå til innhold

NHD og/eller andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger noen synspunkter. Gutten min på 10 ble holdt igjen av lærervikar etter skoletime idag, der han ble spurt om han grudde seg til jul pga min sykdom. Hun hadde selv en far med samme sykdom og når han var syk brydde han seg bare om seg selv!

Jeg reagerer på denne episoden (ikke foran sønnen). Synes denne læreren tråkket både feil og kritikkverdig. Jeg har bipolar lidelse type 2. Har 3 innleggelser bak meg, men har vært helt frisk nå i over et år. Har heller ingen historie med innleggelser eller sykdomsepisoder i jula. Nei dette ble helt feil for meg. Gutten min hadde svart at han ikke grudde seg, men jeg tenker jo at dette kan føre til AT han begynner å tenke om jeg kan bli syk igjen.

Har hatt god og åpen kontakt med kontaktlærer hele tiden. Vi varsler henne når jeg har episoder, og vet at han blir litt ekstra godt tatt vare på da. Dette setter vi selvfølgelig stor pris på.

Synspunkter?

Anonymous poster hash: 460ff...c6a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Viktigste punkt: Det er økt politisk fokus på at bl.a. lærere skal vært oppmerksomme på barn som ikke har det bra. En slik økt oppmerksomhet må nødvendigvis ha som følge at en snakker med flere barn om dette. Siden ingen har mulighet for å oppnå 100% sensivitet (fange alle som trenger det) og 100% spesifisitet (kun fange de som trenger det, men ingen som ikke trenger det) i sin omsorg for barna, må nødvendigvis flere barn bli spurt enn de som det faktisk er grunn til å være bekymret for.

Slik er det også i på områder: F.eks legger vi inn mage med brystsmerter som det viser seg ikke har hjerteinfakt. Dette gjør vi fordi dette er en lav pris å betale for at de som virkelig trenger det skal være sikre på å bli innlagt. Det samme er det med innleggelse av såkelt suicidale eller de tusener med godartede føflekker vi fjerne hvert år.

2. En slik inngripen synes jeg alltid bør komme først når det er diskutert i en gruppe av erfarne lærere og rektor.

3. Jeg er sikker på at denne samtalen med gutten din ikke skader han.

Skrevet

Jeg synes det er bra at læreren bryr seg så mye om gutten. Når intensjonen er god, så hadde jeg ikke hengt meg opp i at jeg selv evt mislikte initiativet.

Skrevet
  frosken skrev (På 19.12.2014 den 21.38):

Jeg synes det er bra at læreren bryr seg så mye om gutten. Når intensjonen er god, så hadde jeg ikke hengt meg opp i at jeg selv evt mislikte initiativet.

Skrevet

Ja tror absolutt intensjonen var god. Reagerte vel mest på at dette var en vikar og ikke kontaktlæreren som vi har hatt mye kontakt med. Er litt i tvil på om dette var noe som var diskutert med kontaktlæreren eller om denne læreren gjorde dette helt på eget initiativ og kanskje ikke helt planlagt.

Men har jo tanken om at det er bedre om barnevernet griper inn en gang for mye enn en gang for lite, så da burde jeg ikke reagere på denne hendelsen. Det er tross alt bedre at læreren bryr seg for mye enn for lite.

Glad jeg postet dette på forumet. Hjelper med ulike synspunkter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...