Gå til innhold

Hvordan forebygge ny depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er min første udeprimerte jul på 8 år. Jeg er selvsagt glad for det. Godt å slippe å kjenne på tungsinnet og den indre smerten depresjon medfører.

Men jeg er så redd for å bli deprimert på nytt. Desember mnd er en sterk trigger for meg, i tillegg til at jeg lever med konstant bekymring for mannen min som er alvorlig syk.

Jeg har gått på jobb selv om kroppen og psyken har strittet i mot. Når jeg har kommet dit har formen snudd seg, og det har gjort meg bare godt å være på jobb.

Jeg er ellers veldig sårbar for tiden. Det er lite som skal til før jeg reagerer. Og jeg går på "autopilot". Jeg husker ikke hvor jeg legger fra meg ting 5 min etterpå og jeg må ha huskelapper for det meste.

Hvordan kan jeg forebygge ny depresjon?

Håper noen har noen råd til meg.

Skrevet

Er det virkelig ingenting annet jeg kan gjøre enn å bare akseptere nye depresjoner når de kommer?

Skrevet

Du kan vektlegge gode relasjoner og samvær med andre mennesker, fysisk aktivitet, regelmessig døgnrytme og et godt kosthold. I tillegg kan du bruke det du tidligere har lært i terapi om å unngå grubling etc.

Skrevet

Jeg er så urolig lei meg nå. Jeg har vært langt nede i hele dag. Så skjer det noe som skapte uro i hele familien. Mannen min ble dårlig av sjokkmeldingen vi fikk og måtte legge seg.

Nå klarer jeg ikke å roe meg ned. Jeg er fullstendig knust. Dette var toppen av alt, mer enn jeg klarer å takle.

Må opp kl 5 i morgen. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å roe meg :-(

Skrevet

Jeg synes det beste virkemidlet mot svingende humør er å ikke bli for opptatt av det. Om jeg fokuserer på at jeg har en dårlig dag eller uke, så blir det kun verre. Om jeg tenker at det er en del av livet og at det vil gå over, OG fortsetter med aktiviteter som før, så er det ofte raskt bedre.

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg er så urolig lei meg nå. Jeg har vært langt nede i hele dag. Så skjer det noe som skapte uro i hele familien. Mannen min ble dårlig av sjokkmeldingen vi fikk og måtte legge seg.

Nå klarer jeg ikke å roe meg ned. Jeg er fullstendig knust. Dette var toppen av alt, mer enn jeg klarer å takle.

Må opp kl 5 i morgen. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å roe meg :-(

Det er slitsomt med syke familiemedlemmer og noen dager er man så sliten at man føler at man ikke greier mer. Kjenner meg igjen i dette, men så kommer en ny dag og så takler man det allikevel.

Man takler gjerne det man må takle, men det er viktig at du ikke slutter å leve.

For min del gjør jeg de samme tingene som jeg pleier å gjøre og som jeg vet gjør meg godt. Jeg må ha mine små pusterom ellers går det ikke.

Alle har sine greier. Livet går i bølger for alle og livet er ikke bare rosenrødt hele tiden. Like greit å bare innse at slik er det og se litt realistisk på det hele. Derfor så viktig å ta vare på de gode stundene og de gode stundene må du skape selv.

Skrevet

Jeg tror det beste er å prøve å fokusere på gode ting i livet, selvom det er vanskelig tenke slik. Men det kan hjelpe litt. Det som gjør deg glad. Er mye enklere sagt enn gjort, men finnes dessverre ingen vidunderkur.

Skrevet

Det er slitsomt med syke familiemedlemmer og noen dager er man så sliten at man føler at man ikke greier mer. Kjenner meg igjen i dette, men så kommer en ny dag og så takler man det allikevel.

Man takler gjerne det man må takle, men det er viktig at du ikke slutter å leve.

For min del gjør jeg de samme tingene som jeg pleier å gjøre og som jeg vet gjør meg godt. Jeg må ha mine små pusterom ellers går det ikke.

Alle har sine greier. Livet går i bølger for alle og livet er ikke bare rosenrødt hele tiden. Like greit å bare innse at slik er det og se litt realistisk på det hele. Derfor så viktig å ta vare på de gode stundene og de gode stundene må du skape selv.

Det gjør så godt å få svar fra noen som forstår hva en går gjennom :)

Ønsker deg alt godt.

Skrevet

Dette er min første udeprimerte jul på 8 år. Jeg er selvsagt glad for det. Godt å slippe å kjenne på tungsinnet og den indre smerten depresjon medfører.

Men jeg er så redd for å bli deprimert på nytt. Desember mnd er en sterk trigger for meg, i tillegg til at jeg lever med konstant bekymring for mannen min som er alvorlig syk.

Jeg har gått på jobb selv om kroppen og psyken har strittet i mot. Når jeg har kommet dit har formen snudd seg, og det har gjort meg bare godt å være på jobb.

Jeg er ellers veldig sårbar for tiden. Det er lite som skal til før jeg reagerer. Og jeg går på "autopilot". Jeg husker ikke hvor jeg legger fra meg ting 5 min etterpå og jeg må ha huskelapper for det meste.

Hvordan kan jeg forebygge ny depresjon?

Håper noen har noen råd til meg.

du må skille mellom hva som er deg normalt og din syke mann.

hvis du er problemet, er det der du må starte, da kan syk mann være en avledning.

Anonymous poster hash: 11f6a...1d4

Skrevet (endret)

du må skille mellom hva som er deg normalt og din syke mann.

hvis du er problemet, er det der du må starte, da kan syk mann være en avledning.Anonymous poster hash: 11f6a...1d4

.... Endret av hww

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...