Gå til innhold

Forskjellen på EUPF og BP2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første gang jeg havnet i diagnosesystemet var i forbindelse med søknad hos nav. Jeg hadde lest litt i forkant og kjente meg igjen i mye ved EUPF. Det var før jeg visste om hvilke stigmatiserende diagnose det var. Psykologen mente jeg hadde unnvikende pf og tilbakevendende depresjon. I etterkant har jeg fått diagnosen BP2. Men jeg er fremdeles veldig ustabil.

Men uansett hva det skulle kalles så sliter jeg like mye. Jeg har like lite å stille opp med for å påvirke det selv. Hvis det som mest skiller diagnosene er at ved BP2 har du lengre perioder der du skifter og EUPF kan du skifte daglig, så kan ikke jeg forstå at det i seg selv skal gjøre det store skille på om dette er en personlighetsforstyrrelse som du kan jobbe med eller en affektiv lidelse du lite kan påvirke. Anonymous poster hash: f0551...474

Skrevet

Det kan nok egentlig være ganske store forskjeller på disse diagnosene. Jeg har egentlig ingenting til felles med venninner med pf diagnose. Men jeg har type 1 da.

Skrevet

Det kan nok egentlig være ganske store forskjeller på disse diagnosene. Jeg har egentlig ingenting til felles med venninner med pf diagnose. Men jeg har type 1 da.

Er det eupf din venninne har, og hvordan uttarter det seg? Jeg tror det kan være litt mer likheter ved BP2 og raske svingninger enn ved BP1.

Anonymous poster hash: f0551...474

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er enorme forskjeller på BP2 og eupf.

BP2 er en sykdom med sykdomsepisoder fra noen dager til måneder ( i samme fase) avbrutt av lange perioder hvor en er frisk. En lar seg ikke lett påvirke av andre, og en farer ikke opp og ned som på en berg og dalbane. En kommer ikke stadig i konflikt med andre.

Skrevet

BP2 er en sykdom med sykdomsepisoder fra noen dager til måneder ( i samme fase) avbrutt av lange perioder hvor en er frisk. En lar seg ikke lett påvirke av andre, og en farer ikke opp og ned som på en berg og dalbane. En kommer ikke stadig i konflikt med andre.

Kommer aldri i konflikt med andre. Perioder i en berg og dalbane. Noen få lange friske perioder. Noen ganger påvirket av andre. Begynte sent i voksen alder.

Skrevet

Det startet med depresjon i midten av 30 årene. Tilbakevendene depresjon, hypomani og noen blandingstilstander som ikke passer inn i noe.

Skrevet

Jeg er sikker på jeg har eupf, ikke bipolar eller tilbakevendene depreskon.  Er utrolig de ikke har skjønt det ennå. Jeg svinger etter påvirkning fra mine omgivelser.

Skrevet

Nils Håvard Dahl, psykiater, on 20 Dec 2014 - 21:25, said:

Hvorfor blir det feildiagnotisert når det er så enorme forskjeller? Jeg vet det er forskjell på en klar BP og en klar EUPF. Men vi mennesker er unike og jeg har inntrykk av at enkelte havner litt midt i mellom. Hvis du i perioder er i en berg og dalbane, har friske perioder og ikke utagerer. Da hører du kanskje ikke inn under noe. Anonymous poster hash: f0551...474
Skrevet

Jeg havner også litt midt i mellom. Har kanskje begge lidelsene, men de er ikke sikre enda, selv etter flere år i psykiatrien og opphold på utredningspost. Kompliserte greier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...