Gå til innhold

Remeron eller Vallergan for søvn hva slags dose og tidspunkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med søvn og har nå stått i flere år på Zopiclone. Jeg har klart meg med en halv tablett hver kveld (deler en 7,5mg i to). Unntaksvis har jeg måttet ta den andre halve, men ikke ofte.

Fastlegen vil at jeg skal slutte med dem.

For litt over en måned siden ble jeg satt på Circadin 1x2mg som kunne kombineres med Zopiclone i en overgangsperiode, men det som skjedde var at Circadin nullet ut virkningen av Zopiclone og resultatet ble null søvn.

Forsøkte Circadin alene, både 1x2mg og 2x2mg, begge uten noen som helst effekt overhodet.

Gikk tilbake til fastlegen som nå skrev ut Zopiclone igjen, men den virker ikke lenger. Eksperimentet mitt med Circadin ødela "flyten" jeg var inne i, og jeg har pr. nå ingen medisiner som virker. Zopiclone virker som  "fallskjerm" hvis den tas sent nok, kl. 0200-0300 på natten.

Fikk utskrevet 10 stk. Stilnoct, men de hjelper heller ikke. Sovner ikke på dem heller.

Ny runde Hos fastlegen, som nå skrev ut Remeron, 30mg. Fikk beskjed om å starte med en lav dose, så delte den i to og prøvde 15mg, en time før sengetid.

Etter å ha ligget våken i tre timer, (kl. 0200) sto jeg opp og tok en zopiklone. Sovnet da etter ca. 30 minutter, men klarten nesten ikke å stå opp i dag tidlig. 

Nå er jeg helt rådløs. Jeg har i perioder også prøvd Vallergan, de hjelper av og til, men må ofte i opp i tre tabletter. Gir fæl hangover.

Har også fått noen Sobril for å prøve å roe ned på kvelden. Har ikke noen effekt på innsovning det heller.

Så hva skal jeg forsøke nå? Føler at jeg "ødelegger" familiens juleferie med dette...

Da stiller jeg tre konkrete spørsmål:

1. Hvis jeg tar Remeron, kan jeg dele den igjen til 7,5mg - og NÅR skal den tas? En time før sengetid? Enda tidligere? Har lest at mindre doser av remeron har bedre effekt på søvn.

2. Hvis jeg forsøker dette, kan jeg kombinere med Zopiklone/Stilnoct? Eller bør man helst ikke det? 

3. Er Valllergan fortsatt det beste alternativet, på tross av "hangover"? Det går seg kanskje til? Hvor tidlig skal Vallergan ev. tas? Hvor mange timer før sengetid?

Skrevet

1. Med forutsetning om at du tar Remeron kun for søvn og ikke for å behandle depresjon: Ja, du kan med fordel dele tabletten til 7,5 mg, eller enda mindre (3-4 mg). Ta den 1-2 timer før leggetid. Her er det individuelle forskjeller på når effekt inntrer, og du må prøve deg fram.

2. Generelt: Siden Remeron og innsovningstabletter begge virker dempende på sentralnervesystemet skal man utvise forsiktighet med kombinasjon. Ta det evt. opp med legen din.

3. Nei, ser ikke hvorfor Vallergan skulle være bedre enn Remeron. I de dosene man tar for søvn virker disse medikamentene uansett veldig likt, de har begge en sederende antihistamin effekt.

Andre ting som kan hjelpe på søvn (og som du sikkert har hørt før): Avspenningsteknikker, trening, få dagslys om morgen/formiddag, unngå sterkt lys på kveldstid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...