Gå til innhold

Lett risping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har selvfølgelig noe med utagering å gjøre, slik jeg oppfatter dette begrepet. Du handler for å bli kvitt vanskelige følelser.

Det kan godt hende det ikke er noe verre enn å drikke vin, røyke, overspise ol.

Kanskje du trenger å jobbe med å akseptere deg selv?

Jeg har alltid oppfattet utagering som en negativ handling som andre merker. Kanskje også som et forsøk på å få oppmerksomhet. Vil du kalle røyking også utagering?

Anonymous poster hash: 1afb2...bc0

Skrevet

*klem* Jeg vil absolutt, uten tvil kategorisere risping som selvskading. Kommer du til å få mer oppfølging etter jul?

Skrevet

Jeg har alltid oppfattet utagering som en negativ handling som andre merker. Kanskje også som et forsøk på å få oppmerksomhet. Vil du kalle røyking også utagering?

Utagering, slik jeg forstå det, handler om at man lar indre smerte få utløp i handling. Jeg mener det er utagering selv om du sørger for å skjule dine handlinger for andre. http://www.webpsykologen.no/artikler/utagering-selvskading/

Jeg synes ikke du fullt ut kan sammenligne røyking og risping. Folk røyker ikke bare når de har vanskelige følelser, de røyker også for å kose seg. Det gjør neppe du med din risping.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er helt enig. I forhold til omgivelsene er jeg enig men i forhold til henne eller ham selv, jeg vet ikke kjønnet, tror jeg faktisk rispingen kan være like skadelig. Handlingen skaper så mye isolasjon, distanse, den fremmer/trigger mye sinne. 

Vi er nok hovedsakelig ganske enige om dette. Jeg tenker imidlertid at trådstarters risping kanskje får for stor oppmerksomhet av både henne selv og oss andre.  Jeg er mer opptatt av ensomheten eller "det doble livet" (men enig med deg i at dette henger sammen med rispingen), og ønsker ikke å støtte opp om hennes egen selvfordømmelse i forhold til rispingen. Også tenker jeg at det hun driver med er milevis unna mer omfattende selvskading, og ønsker å markere denne forskjellen.

Skrevet

Jeg har alltid oppfattet utagering som en negativ handling som andre merker. Kanskje også som et forsøk på å få oppmerksomhet. Vil du kalle røyking også utagering? Anonymous poster hash: 1afb2...bc0

Utagering trenger ikke være forsøk på oppmerksomhet i alle tilfeller.

Eller er det slik at det er et forsøk på oppmerksomhet fra andre fordi en ønsker å få hjelp av andre til å dempe de sterke følelsene fordi en ikke klarer å romme følelsene selv?

Skrevet

Utagering, slik jeg forstå det, handler om at man lar indre smerte få utløp i handling. Jeg mener det er utagering selv om du sørger for å skjule dine handlinger for andre. http://www.webpsykologen.no/artikler/utagering-selvskading/

Jeg synes ikke du fullt ut kan sammenligne røyking og risping. Folk røyker ikke bare når de har vanskelige følelser, de røyker også for å kose seg. Det gjør neppe du med din risping.

Takk for link til en veldig god artikkel.

Jeg har slitt med dette i veldig mange år. Alvorlighetsgraden har variert. Til tider har det nok vært utagering slik jeg oppfatter artikkelen.

Men det er sjelden jeg angrer lenger. Føler bare et veldig vemod at det er blitt slik. Det er sjelden impuls lenger, men en kontrollert måte å ta kontroll på så jeg ikke gjør noe jeg angrer mer på. Derfor klarer jeg også som oftest å være mer forsiktig nå. Det blir ofte at jeg tenker om jeg skal prøve det eller sobril for å få kontroll. Det blir nok sett mer ned på av andre. Men for meg blir det ikke den store forskjellen. Jeg misliker egentlig begge metodene, og ofte ender jeg likevel opp med begge. Kampånden er borte nå. Jeg føler meg bare oppgitt og sliten.

Skrevet

Det viktigste er vel ikke handlingen men det som ligger bak, grunnen til at TS skader seg? Tenker jeg iallefall, dog kan jeg nok ta helt feil.

Skrevet

larimar, on 22 Dec 2014 - 22:10, said:

Det viktigste er vel ikke handlingen men det som ligger bak, grunnen til at TS skader seg? Tenker jeg iallefall, dog kan jeg nok ta helt feil.

Det er slik jeg alltid har følt det. Det er det som ligger bak jeg først og fremst skulle ønske jeg kunne gjøre noe med. Vi skal jo helst mestre alt. Men jeg klarer det bare ikke. Anonymous poster hash: 1afb2...bc0
Skrevet

Det er slik jeg alltid har følt det. Det er det som ligger bak jeg først og fremst skulle ønske jeg kunne gjøre noe med. Vi skal jo helst mestre alt. Men jeg klarer det bare ikke. Anonymous poster hash: 1afb2...bc0

Du kan godt jobbe litt med tankene dine på akkurat dette, ingen takler absolutt alt, dette vet du godt.

Skrevet

XbellaX, on 22 Dec 2014 - 22:33, said:

Du kan godt jobbe litt med tankene dine på akkurat dette, ingen takler absolutt alt, dette vet du godt.

Det er det jeg har inntrykk av at vi skal klare. Ihvertfall vi som sliter psykisk. Vi skal mestre alt på en fornuftig måte. Men jeg mestrer ingenting lenger. Ikke engang det jeg mestret før. Men jeg fungerer og gjør det som forventes av meg. Anonymous poster hash: 1afb2...bc0
Skrevet

Det er det jeg har inntrykk av at vi skal klare. Ihvertfall vi som sliter psykisk. Vi skal mestre alt på en fornuftig måte. Men jeg mestrer ingenting lenger. Ikke engang det jeg mestret før. Men jeg fungerer og gjør det som forventes av meg. Anonymous poster hash: 1afb2...bc0

Kanskje det er en selvlaget sannhet, jeg synes du har endel av dem. Klarer du det som forventes av deg så kan i blant det være nok.

Skrevet

Jeg tror ingen forventer at vi skal mestre _alt_.

En ting jeg har lært meg, er å være forsiktig med å bruke ordene aldri/alltid og burde. Det har hjulpet meg mye.

Skrevet

XbellaX, on 22 Dec 2014 - 22:47, said:

Kanskje det er en selvlaget sannhet, jeg synes du har endel av dem. Klarer du det som forventes av deg så kan i blant det være nok.

Det er det inntrykket jeg har fått her på dol. Men det er kanskje jeg som misforstår. Jeg har nok alltid tatt ting der jeg føler meg truffet, inn over meg selv. Anonymous poster hash: 1afb2...bc0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...