missmas Skrevet 22. desember 2014 Skrevet 22. desember 2014 Nå har jeg endelig hørt fra fastlegen som har fått snakket med en psykiater. Men denne mener det ikke er så mye vektøkning med litium og at jeg skal stå på litium og abilify siden jeg ikke har andre bivirkninger. Men det ER mye vektøkning med litium, jeg har snakket med flere som har gått opp 20 kg som har gått ned igjen når de har sluttet. Cola er et tilbakelagt kapittel for meg og det samme er junk food. Har en fb venn som mener jeg bør kutte alt av brødmat for å gå ned også, men da skjønner jeg ikke hva som står igjen å spise. Kjøtt og grønnsaker alene? Kan jeg ikke få ta meg et lite grovt rundtstykke etter hard trening liksom? Før medisiner levde jeg på junk og godteri!! Og veide bare 50-55 kg. Nå veier jeg 82!! Og går ikke ned!!Jeg vet lamictal funker bra på det depressive, også har jeg abilify for det psykotiske og maniske. Er det så utrolig vanskelig da????? 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 22. desember 2014 Skrevet 22. desember 2014 (endret) Tenkte jeg skulle svare deg, for jeg har erfaring med både lamictal og også topimax (som jeg har sett i andre tråder at du skulle ønske du kunne få). Jeg sliter også mye med vekt, og la også på meg av lituim i sin tid. Har i ettertid innsett at jeg også har et spiseproblem som jeg har hadde lenge før jeg begynte på medikamenter. Dette er ikke for å virke negativ eller ta fra deg håpet, men jeg vet hvor utrolig lett man har for å tenkte at "DET, kan sikkert hjelpe meg" men så kan det dessverre vise seg at "vidundermedisinen" likevel har mange bivirkniger som gjør at det ikke er verdt det totalt sett (jeg hadde også store hudreaksjoner på lamictal,enda jeg trappet opp veldig sakte). Jeg vet ikke om det nå står oppført som birvirkning på Lamictal, men jeg opplevde faktisk å få økt matlyst av den. Dvs, jeg skjønte det ikke før jeg trappet ned. Jeg brukte ca 350 mg om dagen og da jeg skulle slutte på den trappet jeg sakte ned, med 25 mg pr uke. Det som var ekstremt merkbart da var hvordan det jeg for hver 25 mg fikk mindre og mindre matlyst. Jeg spiste med en mindre "intensitet" enn tidligere, uten at jeg visste at den hadde påvirket matlysten. Jeg tror kanskje ikke dette er en vanlig bivirkning, og den gangen jeg begynte på den fikk jeg høre fra alle den ikke hadde vektøkning som bivirkning. Det viste seg altså at for meg så hadde den det likevel. Jeg leser endel på noen utenlandske forum for spiseforstyrrelser og det er ganske mange som mener de får økt matlyst av lamictal, så dette er ikke bare noe jeg tar helt ut av "det blå". Mht til Topimax så ville jeg vært veldig forsiktig med den hvis du har hatt psykose (leste at du har hatt manisk psykose). Den kan ha veldig mye bivirkninger, og jeg fikk bl.a. hallsinasjoner av den, og ble litt paranoid i tillegg. Du synes kanskje dette var en veldig negativ ting å komme med, og jeg mener ikke å ta fra deg håpet. Faktisk kan jeg ikke egentlig skjønne hvorfor du ikke skal få lov å forsøke lamictal ihvertfall, for alle reagerer jo forskjellig på medikamenter. Det jeg mener å si er at det er ikke alltid "gresset er grønnere på den andre siden", selv om man har lett for å tro det. Jeg har akkurat forsøkt wellbutrin, og hadde desverre ikke den effekten jeg hadde håpet. Samtidig synes jeg det er viktig at man får lov å forsøke, hvis man veldig gjerne ønsker det selv. Ellers er det ofte (ihverfall for meg vanskelig å legge det bort, i tilfelle det _kunne_ ha hjulpet meg). Så lenge du går på noe dempende ved siden av så kan jeg ikke helt skjønne hvorfor du ikke skal få gjøre et forsøk, men jeg er ikke lege. Topimax derimot ville jeg faktisk advare ganske sterkt mot. Ikke glem at det er et antiepleptika med mange bivirkninger. Du vil ikke utsette hjernen for det hvis du ikke MÅ. Har du brukt seroquel f.eks? Er ikke det en ganske vanlig kombinasjon med lamictal for de som er nermere bp1 enn 2 også? Vet ikke nok om dette, men synes det er litt rart at de ikke lar deg forsøke. Kan jo være de har en veldig god grunn og at det er det at du har hatt veldig alvorlig mani som gjør det. Hva sier legen egentlig om hvorfor du ikke får prøve under tett oppfølgning? Vil bare legge til at de fleste har nok få bivirkniger av lamictal, så husk at dette var spesielt rettet til TS;-) Endret 22. desember 2014 av Beautiful_Creatures 0 Siter
missmas Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Skrevet 22. desember 2014 Har gått på lamictal før og gikk ned 20 kg ved hjelp av trening På litium hjelper treningen ingenting 0 Siter
missmas Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Skrevet 22. desember 2014 Brukte også en lav dose litium Men nå er dosen høy og vekten økt veldig 0 Siter
missmas Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Skrevet 22. desember 2014 Hvordan fikk du skrevet ut topimax? 0 Siter
frosken Skrevet 22. desember 2014 Skrevet 22. desember 2014 Har gått på lamictal før og gikk ned 20 kg ved hjelp av trening Har du sluttet fullstendig med kaloriholdig drikke? (inklusive melk). Og hva med øl, hvor store mengder blir det av det? Litium påvirker tørste i ekstrem grad. Dersom du unngår å drikke kalorier, så skal det være mulig å få kontroll på vekten selv om du går på litium. 0 Siter
missmas Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Skrevet 22. desember 2014 Har du sluttet fullstendig med kaloriholdig drikke? (inklusive melk). Og hva med øl, hvor store mengder blir det av det? Litium påvirker tørste i ekstrem grad. Dersom du unngår å drikke kalorier, så skal det være mulig å få kontroll på vekten selv om du går på litium. Cola er et tilbakelagt kapittel , blir litt melk kan prøve kutte der og, ingen øl Har gått ned fra 84 til 82 , tror du jeg kan gå ned mer bare at det tar tid? 0 Siter
missmas Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Skrevet 22. desember 2014 nei nå var jeg gått opp til 83 igjen... kan jo ikke spise noe. 0 Siter
slabbedask Skrevet 22. desember 2014 Skrevet 22. desember 2014 Cola er et tilbakelagt kapittel , blir litt melk kan prøve kutte der og, ingen øl Har gått ned fra 84 til 82 , tror du jeg kan gå ned mer bare at det tar tid? Selvfølgelig kan du gå ned mer. Men det tar tid. 0,5 kg i uka er realistisk. 0 Siter
slabbedask Skrevet 22. desember 2014 Skrevet 22. desember 2014 nei nå var jeg gått opp til 83 igjen... kan jo ikke spise noe. Ikke vei deg om kvelden når du har spist og drukket hele dagen. Vei deg om morgenen før du spiser og drikker noe. 0 Siter
missmas Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Skrevet 22. desember 2014 Kanskje jeg har vært for utålmodig og må gi det et par mnd før jeg vet om det går nedover eller ikke. 0 Siter
Høstløv Skrevet 22. desember 2014 Skrevet 22. desember 2014 Kanskje jeg har vært for utålmodig og må gi det et par mnd før jeg vet om det går nedover eller ikke. Det holder lenge å veie seg en gang om uken, helst til samme tid, f.eks. mandag norgen når du nettopp har stått op og vært på toalettet før du spiser eller drikker noe. Da vil du få en pekepinn på om du går ned i vekt. Husk på at kroppen kan inneholde en del vann rett før mensen og vekten kan vise en til to kilo mer pga dette. Det er viktig å holde fokus på vektnedgang over tid. Det har ofte tatt lang tid å gå opp i vekt og det tar tid for kroppen å kvitte seg med overvekten. 0 Siter
missmas Skrevet 22. desember 2014 Forfatter Skrevet 22. desember 2014 Det holder lenge å veie seg en gang om uken, helst til samme tid, f.eks. mandag norgen når du nettopp har stått op og vært på toalettet før du spiser eller drikker noe. Da vil du få en pekepinn på om du går ned i vekt. Husk på at kroppen kan inneholde en del vann rett før mensen og vekten kan vise en til to kilo mer pga dette. Det er viktig å holde fokus på vektnedgang over tid. Det har ofte tatt lang tid å gå opp i vekt og det tar tid for kroppen å kvitte seg med overvekten. Føler jeg raste opp etter at jeg ble skrevet ut fra sykehuset med høy dose litium og abilify Gikk så fort å trene av seg kiloene da jeg sluttet på antipsykotika for noen år siden, mens nå har jeg trent i to år uten virkning... men har ikke greid å kutte colaen helt før nå nylig heller da. så nå bør jeg vel se resultater. 0 Siter
Høstløv Skrevet 22. desember 2014 Skrevet 22. desember 2014 Føler jeg raste opp etter at jeg ble skrevet ut fra sykehuset med høy dose litium og abilify Gikk så fort å trene av seg kiloene da jeg sluttet på antipsykotika for noen år siden, mens nå har jeg trent i to år uten virkning... men har ikke greid å kutte colaen helt før nå nylig heller da. så nå bør jeg vel se resultater. Ikke rart at du gikk opp o vekt, når du drakk såpass mye cola og melk hver dag. Cola med sukker er jo rene kaloribombe. Du greier sikkert å gå ned i vekt nå du har sluttet å drikke cola og melk, dette sammen med et sunt kosthold vil gi resultater. Stå på! 0 Siter
frosken Skrevet 22. desember 2014 Skrevet 22. desember 2014 Cola er et tilbakelagt kapittel , blir litt melk kan prøve kutte der og, ingen øl Har gått ned fra 84 til 82 , tror du jeg kan gå ned mer bare at det tar tid? Jeg er overbevist om at du kan gå ned. Et konkret eksempel: En kvinne som går på litium, zyprexa, seroquel, lamictal, cipralex og stilnoct har i løpet av det siste året gått ned over 10 kg - uten å trene. Hun holder veldig styr på hva hun drikker (har kuttet ut melk som drikke) og fokuserer på å spise regelmessig. Jeg er overbevist om at du kan få til det samme, bare du etablerer et greit kosthold og ikke gir deg altfor fort:-) 0 Siter
mammahjerte Skrevet 23. desember 2014 Skrevet 23. desember 2014 Jeg har brukt lithium i mange år og har ingen vektproblemer. Hadde ingen vektøkning i forbindelse med oppstart. De få jeg kjenner som bruker lithium har heller ikke hatt vektøkning pga medisinen. 0 Siter
missmas Skrevet 23. desember 2014 Forfatter Skrevet 23. desember 2014 (endret) Jeg har brukt lithium i mange år og har ingen vektproblemer. Hadde ingen vektøkning i forbindelse med oppstart. De få jeg kjenner som bruker lithium har heller ikke hatt vektøkning pga medisinen. Good for you! Jeg gikk ned 20 kg på lav dose litium og lamictal ved å trene og kutte antipsykotika. Men da jeg måtte øke dosen kraftig etter å ha hatt manisk psykose samt legge til abilify, este jeg opp fra 67 kg til 84. Jeg har snakket med flere som sier de gikk opp kraftig av den medisinen og som råder meg til å slutte. Jeg har lenge trodd Abilify er grunnen til at jeg har økt i vekt eller ikke klarer gå ned igjen, men fått vite nå at det nok er litium sin skyld. Merker at det er noe helt annet å stå på dosen dosen jeg står på nå fremfor den jeg brukte 7 år. Nå rister og skjelver jeg, det gjorde jeg ikke før. Samt at jeg er så feit at jeg kunne fått gastric sleeve operasjon om jeg solgte en av leilighetene mine. Endret 23. desember 2014 av missmas 0 Siter
missmas Skrevet 24. desember 2014 Forfatter Skrevet 24. desember 2014 fyfaen ingen cola og gått opp igjen! men ikke sovet i natt, kanskje jeg går ned etter jeg har sovet? :S ellers virker dette håpløst 0 Siter
missmas Skrevet 24. desember 2014 Forfatter Skrevet 24. desember 2014 jeg må spise som en anorektiker for å kunne gå ned. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 25. desember 2014 Skrevet 25. desember 2014 Hvordan fikk du skrevet ut topimax? Det begynner å bli lenge siden nå, men hadde den gang en fastlege som var ganske ukritisk til alt av medikamenter slik at jeg fikk prøve stort sett det jeg bad om selv. Jeg er for at man skal få forsøke ting som kan ha effekt, men dette var ekstremt og endte veldig negativt for meg. Tror vedkomne mistet retten til å skrive enkelte medikamenter, da det ikke bare var meg som ble utsatt for dette. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.