Gå til innhold

Pykisk syk når man har barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lenge hatt diagnosene Sosial angst og depresjon, noe som preger meg veldig i hverdagen. Men  jeg har hele tiden følt at det er noe mer, og har hatt følselser jeg ikke har tatt opp i samtaler fordi jeg bare har tenkt at det sikkert kommer av angsten eller depresjonen og fordi jeg ikke klarer helt å sette ord på det. Men det har likevel plaget meg litt og jeg har følt det er noe som ikke stemmer.

Kom over et innlegg om personlighetsforstyrrelser og det var som om det gikk opp et lys for meg. Jeg ble rett og slett lettet, fordi det satte ord på hva jeg føler, og jeg følte endelig at det var en grunn til at jeg er som jeg er. Jeg kjente meg igjen i fler av personlighetsforstyrrelsene, men mest i Paranoid personlighetsforstyrrelse. Jeg fikk samboeren til å lese gjennom og han mente det var som om å lese om meg! 

Jeg kan ikke selvdiagnosere meg, men det er her jeg har et problem. Jeg har to barn. En på 2,5 og ei på 5 mnd. Jeg vet selv at jeg er en god og fungerende mor til tross for mine diagnoser. Jeg gjør alt for mine barn og psuher meg selv veldig for å bli frisk for deres skyld. Som mor er jeg veldig oppegående. MEN jeg tørr ikke ta dette opp med terapauten min, for nå er jeg redd for at de skal begynne å tvile på meg som mor og evt involvere barnevernet.

Har jeg noen grunn til bekymring? Bør jeg ta kontakt med noen, eller bør jeg bare la det ligge? Og hva må jeg gjennom for å diagnosere en personlighetsforstyrrelse, og hva er evt behandlig?

Håper noen har noe å komme med. Dette gnager på meg hver dag, for jeg sliter jo, men tørr ikke å ta kontakt med noen!

Skrevet

Jeg vet ikke hva som skal til for å få diagnosen eller hvordan det skal behandles, men jeg ville tatt det opp med terapauten. Det er jo viktig for å få riktig behandling at du har rett diagnose. De blander ikke inn barnevernet sånn uten videre. Så lenge du er en ansvarlig mor så trenger du ikke bekymre deg. Uansett så er jo samboeren din også der til å ta seg av barna. Jeg tror du vil få det lettere med deg selv om du får pratet med terapauten om dette.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Siden både du og samboeren din mener at dette stemmer så godt, har du sikkert denne lidelsen. Jeg synes du skal ta det opp med legen din for å få det bekreftet og få riktig behandling.

2. Barnevernet vil ikke bli koblet inn/bry seg om dette.

3. Det finnes meget god behandling som nesten aldri har bivirkninger. Korrekt behandling er medisiner av typen antipsykotika, men i langt lavere doser enn det som brukes ved psykoser. I slike lave doser har jeg aldri sett bivirkninger. Effekten derimot er nesten alltid meget god, og pasient og pårørende får et langt bedre liv.  Heldigvis vil mange av antipsykotika i disse doser også ha angstdempende og antidepressiv effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...