Gå til innhold

hallusinasjon eller vrangforestilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var manisk så fremmede mennesker akkurat ut som folk jeg kjente. På legevakta var det en vekter som dro i meg og jeg skrek til han at jeg visste hvem han var og navnet "hans" som var en tidligere kamerat. Ute i gatene var det utallige mennesker som så ut som folk jeg kjente og jeg trodde det betydde jeg måtte melde meg selv på legevakta og der så jeg en gammel klassekamerat forklare seg til sykepleiern. Vet nå at det ikke var han. For jeg trodde de skulle ha meg til en viss kafe og da gikk jeg for å si hei til en av dem, men da jeg var nærme så jeg at det ikke var han og jeg ble veldig forvirret og trodde bestevenninna mi skulle stjele alle pengene mine og drepe meg. 

Er dette en hallusinasjon eller vrangforestilling, at fremmede ser kjente ut? 

Er det kjent innenfor psykiatrien?

Anonymous poster hash: 8505f...ed3
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vil kalle dette for vrangforestilling.

En hallucinasjon er en sanseopplevelse av noe som objektivt sett ikke finnes. F.eks hvis du hadde sett mennesker som ikke var der/andre ikke så, hadde det vært en hallucinasjon.

Skrevet

Jeg vil kalle dette for vrangforestilling.

En hallucinasjon er en sanseopplevelse av noe som objektivt sett ikke finnes. F.eks hvis du hadde sett mennesker som ikke var der/andre ikke så, hadde det vært en hallucinasjon.

Så om man med åpne øyne ser vertikale fargestriper i ulike farger og ulik avstand vandre mot høyre, er det en halusinasjon og ikke migrene?

Anonymous poster hash: 95d04...ec9

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er en hallucinasjon som skyldes migrene :-)

Men det er uvanlig å betegne det slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...