Gå til innhold

Introvert, behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når man er så introvert at man ikke klarer fungere i jobb? Finnes det noen behandling? Man er jo ikke syk, men det blir jo på en måte en sykdom når man blir utslitt, depremert, stresset og får angstsymptomer av det. Det virker som at ingen ønsker å ta tak i det. NAV forstår det ikke og terapauter sier bare at ca halve befolkningen er introverte. Men når man skårer 95-100% på ulike introvert/ekstrovert-tester så er det jo et problem og ikke noe som halve befolkningen sliter med.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Trine

21

• Madelenemie

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Caylee

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva gjør man når man er så introvert at man ikke klarer fungere i jobb? Finnes det noen behandling? Man er jo ikke syk, men det blir jo på en måte en sykdom når man blir utslitt, depremert, stresset og får angstsymptomer av det. Det virker som at ingen ønsker å ta tak i det. NAV forstår det ikke og terapauter sier bare at ca halve befolkningen er introverte. Men når man skårer 95-100% på ulike introvert/ekstrovert-tester så er det jo et problem og ikke noe som halve befolkningen sliter med.

Da har man gått inn i feil yrke. I noen yrker er introverthet en fordel, f.eks. som ingeniør eller programvareutvikler eller forfatter osv.

Problemet sitter oftest i hodet på HR-ansvarlige og neppe i ditt hode. De vil ofte bare ansette ekstroverte. Her snakker vi om en veldig kostbar ukultur og fordommer på arbeidsgiversiden.

Skrevet

Det er ikke sykt, det er annerledes, og samfunnet er ikke tilpasset for slike mennesker.

Du kan kanskje få en diagnose som schizoid eller asperger, men begge disse finnes det ingen behandling for så det hjelper ikke så mye egentlig

Jeg tror ikke det finnes noen behandling men hvis du finner en så si ifra for jeg trenger det sjær

Hilsen veldig introvert introvert

Anonymous poster hash: 86e00...288
Skrevet

Ønsker du endring?

Skrevet

Hvis du vil finne knep til å klare deg bedre på områder som ekstroverte behersker bedre, er denne boken å anbefale:

"Quiet: The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking" av Susan Cain.

Skrevet

Hei!

Å være introvert er å ha en del til felles med oss med autisme.

Noen ganger greier jeg ikke skille introvert fra autisme om det ikke er for de tilleggsvanskene vi  med autisme som oftest har, sanseforstyrrelser.

Jeg har funnet noen løsninger, de fritar meg ikke fra å bli sliten, men jeg fungerer bedre, når jeg vil og må.

Jeg kan ikke være så sosial, så lenge om gangen som andre, det må jeg leve med, men jeg kan delta og ha det hyggelig med andre, men i kortere intervaller og på andre måter.

Feks. jeg har ikke utbytte/glede av å treffe mennesker ute på steder med mye støy og høy musikk, så det blir da å finne andre alternativer, eller, jeg bør ikke gå i et juleselskap i 6 timer, det blir for mye, jeg må også forberede meg mer, da min forsinkede prosissering fører til at jeg forstår og oppfatter det andre sier senere. jeg kunne ta mange eksempler, men det er bare for å illustrere at man både må ville, godta å bli sliten/evt ubehaget og sette grenser som er fornuftige dvs slik jeg har måttet, med tid, for å ikke bli syk dagen etter:-)

I forhold til arbeidslivet syns jeg som ecbole skriver det er et poeng å se på hvilke yrker man kan mestre som introvert. 

Der har jeg med min autisme enda flere vansker tror jeg, ...(vet ikke, men tror det)

Slik at jeg søker meg inn i nokså introverte bedrifter, men bedrifter for mennesker med autisme.

Så vi har helt klart en ulempe med vår introverthet eller autisme.

Skrevet

Hvis du vil finne knep til å klare deg bedre på områder som ekstroverte behersker bedre, er denne boken å anbefale:

"Quiet: The Power of Introverts in a World That Can't Stop Talking" av Susan Cain.

Ja det er en flott bok! Av en like flott kvinne:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å være introvert er ikke en sykdom.

Det du beskriver er noe langt mer enn å være introvert, og du beskriver sykdom.

Skrevet

Dette høres mer ut som en pf kombinert med angst og depresjon. 

Skrevet (endret)

Hei!

Vet du ikke at autisme er nesten det samme som å være introvert, minus sanseforstyrrelser?

Begge deler er medfødt!

Verden er nå for tiden lagt opp etter de ekstroverte, det fører til at de introverte blir syke, det leste jeg i den anbefalte boken, og jeg tror det er noe i det, bare synd de introverte er langt mer produktive enn de ekstroverte.

Men til og med skolesystemet, er for de ekstroverte, fra første klasse:-(

Endret av Madelenemie
Skrevet

Hei!

Vet du ikke at autisme er nesten det samme som å være introvert, minus sanseforstyrrelser?

Alvorlighetsgraden er ganske forskjellig. Og introvert er ingen diagnose i seg selv.

Anonymous poster hash: ab72b...0fe

Skrevet

Da har man gått inn i feil yrke. I noen yrker er introverthet en fordel, f.eks. som ingeniør eller programvareutvikler eller forfatter osv.

Problemet sitter oftest i hodet på HR-ansvarlige og neppe i ditt hode. De vil ofte bare ansette ekstroverte. Her snakker vi om en veldig kostbar ukultur og fordommer på arbeidsgiversiden.

Jeg har ikke gått inn i feil yrke. Jeg hadde en plan da jeg fant ut at stillingen jeg hadde sleit for mye på meg, men så har en fysisk skade gjort så jeg må finne noe annet å drive med. Pga denne skaden er det få ting jeg kan drive med. Og i motsetning til de fleste andre introverte så mangler jeg fordelen med å ha god konsentrasjonsevne. Jeg er rett og slett ikke smart nok og flink nok til å bli ingeniør eller programutvikler. Jeg liker å skrive, men hva er odsen for å slå igjennom som forfatter. Jeg hadde nok ikke klart å skrive en hel bok heller, bare små innlegg her og der.

Skrevet

Det er ikke sykt, det er annerledes, og samfunnet er ikke tilpasset for slike mennesker.

Du kan kanskje få en diagnose som schizoid eller asperger, men begge disse finnes det ingen behandling for så det hjelper ikke så mye egentlig

Jeg tror ikke det finnes noen behandling men hvis du finner en så si ifra for jeg trenger det sjær

Hilsen veldig introvert introvert

Anonymous poster hash: 86e00...288

Hehe...har du noen diagnose da? Eller er du bare veldig introvert? Skal si ifra om jeg finner en behandling, men tviler sterkt på det.

Skrevet

Ønsker du endring?

For å være ærlig så kan jeg ikke si at jeg innerst inne ønsker endring. Jeg hadde hatt det fint med meg selv dersom jeg hadde blitt akseptert av samfunnet, men det blir jeg ikke og derfor så har jeg vel egentlig ikke noe annet valg enn å gjøre noe med meg selv.

Skrevet

Hei!

Begge deler er medfødt!

Verden er nå for tiden lagt opp etter de ekstroverte, det fører til at de introverte blir syke, det leste jeg i den anbefalte boken, og jeg tror det er noe i det, bare synd de introverte er langt mer produktive enn de ekstroverte.

Men til og med skolesystemet, er for de ekstroverte, fra første klasse:-(

Hva mener du med sanseforstyrrelser? Kan det hende jeg har autisme uten å vite det?

Skrevet

Hvordan sykdom da? Hvorfor blir det bare bagatelisert dersom jeg har en sykdom? Har jeg hatt en sykdom hele livet uten at noen har merket det? Hmm...jeg må ha vært en god skuespiller. Kanskje ikke så rart jeg er så sliten da.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sykdom defineres ved symptomer (angst, stresset, deprimert, utslitt - kort sagt det som gir subjektivt ubehag/lidelse), og/eller betydelig funksjonsnedsettelse i arbeid/utdanning, familie eller sosialt.

Hva legger du i at samfunnet ikke aksepterer deg?

Skrevet

Sykdom defineres ved symptomer (angst, stresset, deprimert, utslitt - kort sagt det som gir subjektivt ubehag/lidelse), og/eller betydelig funksjonsnedsettelse i arbeid/utdanning, familie eller sosialt.

Hva legger du i at samfunnet ikke aksepterer deg?

Men jeg hadde jo ikke hatt disse symptomene dersom jeg hadde taklet bedre å omgås andre mennesker. Blir litt forvirret. Jeg tenker jo at det da er personligheten min som gjør meg syk, men personligheten er ikke en sykdom. Hva skal jeg da gjøre for å bli kvitt symptomene?

Samfunnet aksepterer ikke at jeg trenger MYE tid alene. Jeg kan ikke engang ha samboer fordi jeg da ikke får nok alenetid. Heldigvis har jeg en kjæreste som er likedan. Jeg blir utslitt av jobb fordi det innebærer kontakt med andre mennesker. Jeg klarer ikke leve opp til forventningene uten at det går for mye ut over meg selv. NAV tar ikke noe hensyn til dette så da antar jeg at det ikke er akseptert å være slik.

Skrevet

Men jeg hadde jo ikke hatt disse symptomene dersom jeg hadde taklet bedre å omgås andre mennesker. Blir litt forvirret. Jeg tenker jo at det da er personligheten min som gjør meg syk, men personligheten er ikke en sykdom. 

En personlighetsforstyrrelse er en type psykisk lidelse.

Anonymous poster hash: 0da53...075

Skrevet

En personlighetsforstyrrelse er en type psykisk lidelse.

Anonymous poster hash: 0da53...075

Ja, men burde ikke noen da finne ut om jeg har en personlighetsforstyrrelse? Og hvor går grensen for når noe blir en personlighetsforstyrrelse og ikke bare personlighet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...