Gå til innhold

Introvert, behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sannsynligheten for at han kommer til avvise deg er nok veldig liten. Dette er jo tross alt jobben hans. La oss ikke ta sorgene på forskudd :)

Det er tryggest å ta sorgene på forskudd ;)

Jeg skal ordne en henvisning. Men jeg vet ikke om jeg tør håpe på at jeg får ordentlig hjelp, redd for å bli skuffet igjen.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Trine

21

• Madelenemie

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Caylee

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er tryggest å ta sorgene på forskudd ;)

Jeg skal ordne en henvisning. Men jeg vet ikke om jeg tør håpe på at jeg får ordentlig hjelp, redd for å bli skuffet igjen.

Jeg kan forstå at du er redd for å bli skuffet. Men av og til må man bare ta noen sjangser for å bli bedre. Jeg er sikker på at det kommer til å gå bra :) Du får holde oss oppdatert :)

Skrevet

Jeg kan forstå at du er redd for å bli skuffet. Men av og til må man bare ta noen sjangser for å bli bedre. Jeg er sikker på at det kommer til å gå bra :) Du får holde oss oppdatert :)

Takk :) Har tatt mange sjanser for å bli bedre, av en eller annen grunn så feiler det meg både det ene og det andre. Skjeldent det har kommet noe positivt ut av alle lege og spesialistbesøkene jeg har hatt. Ikke engang helt simple ting har de klart å finne ut og jeg har måtte oppsøke private for å få hjelp. Det har jeg ikke råd til lenger. Og ikke alle private er mye å skryte av heller. Men, samme hvor mange skuffelser jeg har hatt så gir jeg aldri opp, om jeg gir opp så har jeg jo ingenting, ingen håp, ingen hjelp, ingenting. Nå har jeg en lege som jeg stoler på at vil hjelpe meg så godt hun kan.

Skrevet

Men jeg tenker at en psykiater også vil komme til å avvise meg og hva gjør jeg da? Da finnes det jo ikke noe håp for meg lenger.

Det virker dessverre som psykiatere tror de er sjefen over alle sjefer og har mest makt i verden.

Det kan hende det skjer, men det er nok liten sannsynlighet. Da tror jeg legen din er såpass klok at han ber en annen psykiater vurdere det.

Skrevet

Det virker dessverre som psykiatere tror de er sjefen over alle sjefer og har mest makt i verden.

Det kan hende det skjer, men det er nok liten sannsynlighet. Da tror jeg legen din er såpass klok at han ber en annen psykiater vurdere det.

Ja, det kan virke som at de også kan bli litt maktsyke, som vel de fleste andre som sitter med mye makt. Hun er ganske klok og opptatt av kvalitet den legen min, ihvertfall har hun gitt inntrykk av det, så jeg burde klare å slappe av.

Skrevet

Jeg hatt stikk motsatt erfaring. Nesten overrasket hvor "lett" det har vært å få lege, psykologer og NAV å høre/tro på meg (og da mener jeg *ikke* at jeg driver og lurer dem).

Jeg har samme erfaring.

Skrevet

Jeg har samme erfaring.

Hmm...kanskje jeg er for dårlig til å ordlegge meg. Har begynt å skrive ned ting jeg kommer på som jeg vil legen min skal vite om meg. Kanskje det blir lettere da siden jeg ellers ikke klarer få ut mye fornuftig når jeg blir spurt og ikke får tid til å tenke igjennom svaret.

Skrevet (endret)

Hmm...kanskje jeg er for dårlig til å ordlegge meg. Har begynt å skrive ned ting jeg kommer på som jeg vil legen min skal vite om meg. Kanskje det blir lettere da siden jeg ellers ikke klarer få ut mye fornuftig når jeg blir spurt og ikke får tid til å tenke igjennom svaret.

Jeg er selv dårlig til å ordlegge meg, forklare meg muntlig, jeg har derfor alltid formidlet det jeg ville si til min psykiater skriftlig. ( i starten i flere år)

Og det var min mann som snakket og forklarte hos fastlegen første gang,

Jeg bruker tid både på å tenke grundig gjennom problemstillinger, spørsmål, men bare jeg skriver først så kan det muntlige forløpe lettere.

Lurt at du skriver ned, vær grundig, bruk tid, så får de presist frem det du strever med, jeg tror dette oppfattes som ryddig , konstruktivt og et tegn på god motivasjon for også å ta imot hjelp.

Selv lagde jeg grundige detaljerte beskrivelser, etter hvert inndelt kronologisk og etter tema, dette syns min psykiater var fantastisk å lese.

Endret av Madelenemie
Skrevet

Hei!

Tja 

Drar du til England USA, eller Australia og ramser opp dine introverte trekk, er sannsynligheten stor for at du får en autismediagnose.

Jeg vet ikke helt hvor du har dette fra. Diagnosekriteriene er de samme og vanskene/autismetrekkene må ha startet i tidlig barndom her i England, som i Norge. Da jeg ble utredet snakket autismeeksperten både med min mor og barndomsvenner for å kartlegge min oppførsel som barn.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvor du har dette fra. Diagnosekriteriene er de samme og vanskene/autismetrekkene må ha startet i tidlig barndom her i England, som i Norge. Da jeg ble utredet snakket autismeeksperten både med min mor og barndomsvenner for å kartlegge min oppførsel som barn.

Hei!

Ja jeg vet at kriteriene er de samme, men diagnosepraksis er litt ulik i forskjellige land.

Samt varierer også sikkert innad i land også.

Du kan egentlig bare google autisme eksplosjon, så kommer det opp mange artikler, om det er en reell eksplosjon, eller om man bare oppdager flere. For alt jeg vet kan praksis i utlandet være bedre, dvs at flere blir oppdaget og får hjelp.

Feks er kompetansen på jenter med autisme langt bedre i USA, Australia og England, og nærmest fraværende i Norge, bedre i Sverige mye takket være en svensk barnepsykiaters (Svenny Kopp) doktorgradsavhandling på nettopp jenter med nevrologiske utviklingsforstyrrelser.

Tror du finner like gode artikler som om jeg googler... jeg er litt dårlig, fikk feber, men kan selvsagt legge ut om jeg finner spesielt gode artikler. Det er uansett interessant, for vi tenkte selv å dra til England/ Australia om jentene ikke fikk hjelp i Norge, men nå var de så godt innenfor autismespekteret at det ordnet seg. Men mange jenter spesielt lider fordi de ikke får hjelp som feks en autismediagnose medfører.

Jeg vet også om tilfeller der man heller ikke i Norge har hentet inn epikriser fra barndom eller snakket med familie, så også i Norge er praksis veldig ulik rundt omkring i landet. Men jeg tror det er nokså viktig at man går bak i tid, som det tydeligvis er gjort i både ditt og mitt tilfelle, for det kan bekrefte om det er medfødt og autisme eller en senere utviklet psykisk lidelse.

Håper du forstod dette, føler meg dårlig)

Skrevet

Håper du forstod dette, føler meg dårlig)

Jeg forsto! Og god bedring <3

Skrevet

Jeg forsto! Og god bedring <3

Takk <3

skal i juleselskap i kveld og prøver hvile meg i bra nok form.:-)

Skrevet

Ja, det kan virke som at de også kan bli litt maktsyke, som vel de fleste andre som sitter med mye makt. Hun er ganske klok og opptatt av kvalitet den legen min, ihvertfall har hun gitt inntrykk av det, så jeg burde klare å slappe av.

Det er godt å høre. Da tror jeg du burde prøve å tenke det beste selvom det er vanskelig. Å bekymre seg kan gjøre vondt verre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...