Madelenemie Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Hei! Jeg lurer på hva som kjennetegner pasienter som bare møter forståelse og får masse hjelp i psykiatrien? Det er noe som heter overføring og motoverføring og mange flere veeldig innviklede ting! Som jeg har lest om, men ordene floker seg sammen så jeg helt mister oversikt og begrepene er umulige å sette sammen til en klar forståelse av hvordan dette henger sammen. Saken er at jeg har som kjent fått veldig god hjelp, omsorg, fra første dag i psykiatrien. Så kom jeg på en natt, og tenkte på det noen dager, at jeg er utseendemessig lik min psykiaters datter, dette er jo snodig og forunderlig, men min psykiater har sagt det, at jeg ligner på hennes egen datter, og vi er omtrent like gamle. Man kan jo da lure på om jeg ligner på min psykiater også...det vet jeg ikke, vi er like høye, like slanke, samme farge på hår, men ikke øyne, så jeg tror ikke vi ligner, det ville jo vært enda mer forunderlig. Og min psykiater har absolutt ikke asperger skriver og sier hun, så vi er ulike. Men er det slik at psykiatere blir mer glad i og hjelper pasienter som berører noe i dem? Da mener jeg ikke bare sånn at man fysisk er lik sin psykiaters barn, jeg mener alt, alt fra sær personlighet som vekker følelser i psykiateren fra et eller annet sted han eller hun var i livet, feks en mor, eller annen slektning som har spilt en vesentlig rolle? Og yter man da best helsehjelp til de man får gode følelser for? Jeg håper noen kan forklare dette systemet for meg slik at det blir tydeligere hva dette er for mekanismer. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Jeg tror dette kan deles i tre: 1. En generell faktor. Noen er svært "likendes", og disse får god service over alt enten det er på hotellet, i reisebyrået, på bilverkstedet - og i helsevesenet. Dette er ofte personer som er blide, korrekte og høflige. 2. I helsevesenet: De som tydelig legger ned en betydelig innsats i behandlingen. 3. I helsevesenet på individnivå. Da er vi inne på sånne mekanismer som du beskriver. At den spesielle pasienten vekker noe positivt i meg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Jeg tror dette kan deles i tre: 1. En generell faktor. Noen er svært "likendes", og disse får god service over alt enten det er på hotellet, i reisebyrået, på bilverkstedet - og i helsevesenet. Dette er ofte personer som er blide, korrekte og høflige. 2. I helsevesenet: De som tydelig legger ned en betydelig innsats i behandlingen. 3. I helsevesenet på individnivå. Da er vi inne på sånne mekanismer som du beskriver. At den spesielle pasienten vekker noe positivt i meg. Kanskje derfor enkelte av oss er så opptatt av å bli likt av behandler at vi ikke alltid får frem viktige ting.Anonymous poster hash: 7208b...81b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Hei! Jeg lurer på hva som kjennetegner pasienter som bare møter forståelse og får masse hjelp i psykiatrien? Vet ikke, jeg får ikke noe hjelp. Er vel fordi jeg har så råtten personlighet. Anonymous poster hash: c6119...cd9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Jeg tror dette kan deles i tre: 1. En generell faktor. Noen er svært "likendes", og disse får god service over alt enten det er på hotellet, i reisebyrået, på bilverkstedet - og i helsevesenet. Dette er ofte personer som er blide, korrekte og høflige. Eller er veldig utadvendte. Men vi innadvendte blir diskriminert. 2. I helsevesenet: De som tydelig legger ned en betydelig innsats i behandlingen. Hva hvis man ikke får noe behandling i det hele tatt? Fordi man er helt håpløs og det vil være bortkastede ressurser? Anonymous poster hash: c6119...cd9 0 Siter
Caylee Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Jeg tror dette kan deles i tre: 1. En generell faktor. Noen er svært "likendes", og disse får god service over alt enten det er på hotellet, i reisebyrået, på bilverkstedet - og i helsevesenet. Dette er ofte personer som er blide, korrekte og høflige. 2. I helsevesenet: De som tydelig legger ned en betydelig innsats i behandlingen. 3. I helsevesenet på individnivå. Da er vi inne på sånne mekanismer som du beskriver. At den spesielle pasienten vekker noe positivt i meg. I helsevesenet kan du ikke forvente pasientene dine er blide og korrekte hele tiden. De som kommer til terapi skal ikke akuratt på sirkus. 0 Siter
Trine Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Det er dumt at det skal være personavhengig om man får god hjelp i helsevesenet eller ikke, men de som jobber i helsevesenet er jo bare mennesker de også. Det forklarer vel hvorfor jeg ikke får hjelp. Jeg er ikke likendes, jeg er innadvent, klarer ikke uttrykke meg korrekt og folk gidder ikke høre på hva jeg sier. 0 Siter
kaprif Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Det ironiske er at jeg får mer og mer hjelp av psykologer/psykiatere jo mer kunnskap jeg opparbeider meg selv ved å lese bøker osv. Da først blir jeg en interessant pasient fordi jeg har selv lært meg hvordan jeg kan snakke om mine problemer. Jeg gikk en gang til psykolog da jeg var i tyveårene, han var håpløs å snakke med, kom ingen ting ut av terapien. Fant ut at jeg måtte lære meg selv hvordan jeg skulle gå i terapi. Fra å være en veldig innesluttet målløs og usikker pasient, har jeg forandret meg til å bli en mer verbalt sterk, får ros av behandleren min fordi jeg er flink til å se ting i ulike perspektiver og formidle mine følelser. Så min psykiater fungerer som en støtte og trygget, det er egentlig jeg som driver hele terapien. Jobben må en visst gjøre selv har jeg funnet ut. Men kjekt å ha noen som lytter og være hjelper, selv om det ikke alltid er slik at terapeutene har de smarteste tankene og konklusjonene :-). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Jobben må en visst gjøre selv har jeg funnet ut. Er det noe poeng å gå i terapi da? Anonymous poster hash: c6119...cd9 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 @cd19: Spør Marit Bjørgen om det er noe poeng å ha en trener. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 kaprif : Er litt enig med deg. Takk for at Google finnes så en kan tilegne seg kunnskaper selv. Eneste måten å få den rette hjelpen på. 0 Siter
larimar Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Et annet viktig element er vel kjemien mellom pasient og behandler? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Kjemien er en kombinasjon av de tre punktene jeg nevner. 0 Siter
kaprif Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Kjemi er jo absolutt viktig, ikke minst er det viktig å ha noen lunde lik humor. Men ikke for det, en psykiater jeg mislikte sterkt første gang jeg ble innlagt har nå blitt min favoritt, så det går an å endre mening. 0 Siter
larimar Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Ja humor er veldig viktig. Jeg tror ikke at det gjør noe at man er innadvendt. Det blir vel bare en annen type måte for behandleren å jobbe på. Jeg er veldig innadvendt, spesielt i starten av relasjoner, men har alltid fått høre at jeg er en "skjønn og herlig jente" og har av de fleste fått god hjelp. Man kommer langt med å rett og slett være høflig og vennlig, som nhd påpeker. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2014 Skrevet 29. desember 2014 Jeg tror dette kan deles i tre: 2. I helsevesenet: De som tydelig legger ned en betydelig innsats i behandlingen. Så når pasienten har gitt opp så er det like greit å avslutte behandlingen.Anonymous poster hash: 7208b...81b 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 @81b: Legg merke til overskriften og ordet "best". Her er det snakk om hvem som får "det lille ekstra", ikke om hvem som får og hvem som ikke får. Til alle: Har du evnen til å se verden/lese utsagn osv nyansert, eller forstår du utsagn som enten/eller? Enten/eller-forståelse er enten tegn på aktiv psykisk sykdom eller en umodenhet i personligheten. Denne måten å tolke på er i seg selv konfliktskapende og kan føre med seg nye problemer. Hvis du har denne tendensen, bør du trene deg på å ført oppdage det, og siden trene på en alternativ og mer nyansert tolking. 0 Siter
slabbedask Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Til alle: Har du evnen til å se verden/lese utsagn osv nyansert, eller forstår du utsagn som enten/eller? Stort sett enten/eller. Enten/eller-forståelse er enten tegn på aktiv psykisk sykdom eller en umodenhet i personligheten. Tenkte jeg det ikke. Da er det nok håpløst å gjøre noe med det. Hvis du har denne tendensen, bør du trene deg på å ført oppdage det, og siden trene på en alternativ og mer nyansert tolking. Er det noen som har noen tips? 0 Siter
Gjest Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 (endret) Stort sett enten/eller. Tenkte jeg det ikke. Da er det nok håpløst å gjøre noe med det. Er det noen som har noen tips?[/ Endret 30. desember 2014 av En namnlaus 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.