Gå til innhold

Hvem får best hjelp i psykiatrien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror dette kan deles i tre:

1. En generell faktor. Noen er svært "likendes", og disse får god service over alt enten det er på hotellet, i reisebyrået, på bilverkstedet - og i helsevesenet. Dette er ofte personer som er blide, korrekte og høflige.

2. I helsevesenet: De som tydelig legger ned en betydelig innsats i behandlingen.

3. I helsevesenet på individnivå. Da er vi inne på sånne mekanismer som du beskriver. At den spesielle pasienten vekker noe positivt i meg.

Hei!

Ok Takk da var en grei fremstilling, som jeg skal huske på.

Da oppfyller jeg alle tre punkter. Jeg får nemlig god service over alt, på bilverkstedet før jul da jeg leverte bilene feks, hentet de pledd, vifteovn og varm kaffe til meg, da jeg ville vente mens bilen ble vasket. Mennene kom også og spurte om kaffen var sterk nok noe jeg satte pris på. Slik opplever jeg ofte, og derfor hender det jeg må henvende meg steder fordi andre ser hvor hjelpsomme mennesker er imot meg. (ikke bare hjelpsomme, men jeg møter så påfallende mye ekstra god service)

Og jeg har lagt ned stor innsats i min egen behandling, nå var ikke det noe jeg planla, siden jeg var så taus, så begynte jeg skrive og det med suksess, fordi tankene ble så ryddige, da skriftlige fremstillinger krever mer presisjon, samtidig får man bonus ved at det som er tenkt nøye gjennom er lettere å jobbe videre med, forstå, diskutere og ikke minst huske. I tillegg opplevde jeg at skrivingen hjalp meg gradvis til å bli flinkere muntlig også.

Så er det punkt 3 som jeg selv nevnte.

Til sist vil jeg nevne at jeg nok også hadde hell, som kom til så flinke mennesker, da mener jeg psykiatere med god kompetanse på det jeg slet med, jeg slapp veien om feildiagnoser og å bli misforstått mer. 

Det jeg skal ta opp med min psykiater 5 januar og siste time, er hvordan hun tidligere i behandlingsforløpet bør sette opp en mer punktvis arbeidsmetode, og mål sammen med pasienten. Ja ja, det kan jo hende det ikke trengs, hun skal vel medisinere bipolare, noe sånt, og ikke jobbe med autister mer, men det kan jo hende hun kan gjøre forbedringer til det beste for pasientene, jeg skal i vertfall snakke om dette.

Og til deg nhd, håper du har lest hvor viktig å være personlig er i terapi, jeg har fått bli kjent med min psykiater, hun har vist meg med seg selv veldig mange ting i praksis, da har jeg faktisk kunne herme:-)

Jeg har hermet mye, og det har hjulpet meg. (det er gøy å herme etter noen man ser opp til:-) Man blir veldig lydhør også.

Jeg har forstått på ting jeg har lest på dol, at for mange blir avstand og at man bare litt sånn er en profesjon også vanskelig.

(jeg vet ikke om du forstod det?)

Skrevet

Hei!

Ok Takk da var en grei fremstilling, som jeg skal huske på.

Da oppfyller jeg alle tre punkter. Jeg får nemlig god service over alt, på bilverkstedet før jul da jeg leverte bilene feks, hentet de pledd, vifteovn og varm kaffe til meg, da jeg ville vente mens bilen ble vasket. Mennene kom også og spurte om kaffen var sterk nok noe jeg satte pris på. Slik opplever jeg ofte, og derfor hender det jeg må henvende meg steder fordi andre ser hvor hjelpsomme mennesker er imot meg. (ikke bare hjelpsomme, men jeg møter så påfallende mye ekstra god service)

Min erfaring er at om jeg - som kvinne - går på et byggvarehus så får jeg all den hjelp jeg kan drømme om, min eks skjønte ingenting, han måtte alltid klare seg selv. Men om jeg sendte ham inn på apoteket for å hente ut en resept på medisin til ungene eller noe annet barne-relatert fikk han laaaange forklaringer og utredninger om det han kjøpte, jeg fikk bare produktet i hendene og ferdig med det. :)

Skrevet

Min erfaring er at om jeg - som kvinne - går på et byggvarehus så får jeg all den hjelp jeg kan drømme om, min eks skjønte ingenting, han måtte alltid klare seg selv. Men om jeg sendte ham inn på apoteket for å hente ut en resept på medisin til ungene eller noe annet barne-relatert fikk han laaaange forklaringer og utredninger om det han kjøpte, jeg fikk bare produktet i hendene og ferdig med det. :)

Ok

Jeg tror det er et poeng du har der:-)

Men jeg får god service også på restauranter , frisørsalonger m.m. Men mulig det er kvinnefaktor som spiller inn;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...