Gå til innhold

Har ikke lyst til å stå opp om morgen.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Selv om jeg har mye å se frem til gjøre, så har jeg  ikke lyst til å stå opp om morgenen, men det er viljen min som gjør at jeg står opp. Hjernen føles ikke uthvilt, men må sveives i gang , selv om jeg har sover lenge. Jeg føles at hjernen er fortsatt i dvale, mens kroppen ellers føles det ikke slik med. Dette er ikke noe nytt, men nå i mørketiden her nord, kan jo føles at en trenge enda mer søvn, selv om jeg i dag sto opp ved 12 tiden, men kommer i seng sent, og da er jeg egentlig ikke trøtt. Vil ikke kaste bort tiden på søvn liksom. bør jeg forandre på døgnrytmen ? 

Kan dette bare skyldes at jeg er depressiv ?

Endret av FGT
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

17

• stjernestøv

13

• Caylee

7

• FGT

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Selv om jeg har mye å se frem til gjøre, så har jeg  ikke lyst til å stå opp om morgenen, men det er viljen min som gjør at jeg står opp. Hjernen føles ikke uthvilt, men må sveives i gang , selv om jeg har sover lenge. Jeg føles at hjernen er fortsatt i dvale, mens kroppen ellers føles det ikke slik med. Dette er ikke noe nytt, men nå i mørketiden her nord, kan jo føles at en trenge enda mer søvn, selv om jeg i dag sto opp ved 12 tiden, men kommer i seng sent, og da er jeg egentlig ikke trøtt. Vil ikke kaste bort tiden på søvn liksom. bør jeg forandre på døgnrytmen ? 

Hvor mange timer sover du? 

Skrevet

Det kan skyldes depresjon. Selv legger jeg meg tidlig og sover lenge, tror det har med årstiden å gjøre også. Man blir trøtt av mørke.

Skrevet

Hvor mange timer sover du? 

Ja nå blir det over 8 timer, men  jeg føler det ikke er i noe dyp søvn hele tiden. 

Skrevet

Hei!

Ja tror endring av døgnrytme er en start/ forsøk verdt.

Det kan sikkert også skyldes at du er depressiv, jeg liker mørketiden i motsetning til mange, jeg ser ikke på mørke og dempet belysning som stemningssenkende. Jeg heller liker mørketiden.

Skrevet

Hei!

Ja tror endring av døgnrytme er en start/ forsøk verdt.

Det kan sikkert også skyldes at du er depressiv, jeg liker mørketiden i motsetning til mange, jeg ser ikke på mørke og dempet belysning som stemningssenkende. Jeg heller liker mørketiden.

Har heller ikke noe problem med mørke tiden, men her i Finnmark er sola vekke en stund da,noen mnd.  så en har nok kanskje noe mer behov for søvn da.  

Skrevet

Har heller ikke noe problem med mørke tiden, men her i Finnmark er sola vekke en stund da,noen mnd.  så en har nok kanskje noe mer behov for søvn da.  

Ja

En venn av meg som jobbet i Nord-Norge, hun har asperger, måtte kjøpe seg lyslampe, da hun ble nedstemt av så lite lys.

Skrevet

Ja

En venn av meg som jobbet i Nord-Norge, hun har asperger, måtte kjøpe seg lyslampe, da hun ble nedstemt av så lite lys.

Ok, ja det er de som blir deprimert  av for mye mørke og lite sol. kona har brukt lys lampe tidligere, ikke bare her oppe men sørover også, men jeg tror ikke det behovet er der nå ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette deler du med storparten av nordmenn. De aller fleste kunne tenkt seg mer tid i sengen når de våkner om morgenen. Men de aller fleste har heldigvis viljestyrke til å komme seg opp.

Skrevet

Dette deler du med storparten av nordmenn. De aller fleste kunne tenkt seg mer tid i sengen når de våkner om morgenen. Men de aller fleste har heldigvis viljestyrke til å komme seg opp.

Men alle har ikke noe å stå opp til.

Anonymous poster hash: 2d13c...6d4

Skrevet

Ikke jeg!

Jeg står opp mer enn gjerne når kl blir ca 05.30, av og til før!

Skrevet

@M: Det regnet jeg med :-)

Skrevet

Ikke jeg!

Jeg står opp mer enn gjerne når kl blir ca 05.30, av og til før!

Godt gjort! :-)

Da har du vel litt å gjøre også du da? Jeg elsker å ligge lenge, spesielt i disse dager.

Skrevet

@6d4: En kan velge å lage seg noe å stå opp til :-)

Skrevet

Det kan man, men det er ikke alltid like lett. 

Men men.

Skrevet

Ja nå blir det over 8 timer, men  jeg føler det ikke er i noe dyp søvn hele tiden. 

Det kan være lurt å prøve å sove litt kortere. Jeg blir ihvertfall bare trøttere av å sove mer enn 6-7 timer.

Skrevet

@M: Det regnet jeg med :-)

:-) jeg skjønte forkortingen!

Og; regnet du med det? hm,..rart, dere psykiatere er nesten overnaturlige. Du er så lik min egen psykiater at dere nok kunne blitt bestevenner. Hun liker fjell og fugler også, like godt som meg. Hun har imidlertid IKKE stedsans:-( men hun vet det, hun har elendig orienteringssans.

Derfor er jeg glad hun ikke ble pilot.

Skrevet

Som hva da`?

Skrevet

Godt gjort! :-)

Da har du vel litt å gjøre også du da? Jeg elsker å ligge lenge, spesielt i disse dager.

Tja.

jeg har mye å gjøre,

men har jeg ikke noe å gjøre, så finner jeg noe å gjøre.

Også i fjellet er jeg oppe før solen! Jeg plukker lyng og fjellblomster, fyrer på peisen, lager kaffe og frokost og er langt i gang med mye når min mann står opp. Da syns han jeg godt kan legge meg litt igjen, jeg har vansker med det, men nødig kan jeg overtales.

Men hvis alt er klart og furu og bjørk fylt opp og frokost ferdig og han ser søt ut, så smelter jeg, (du vet sånn, ser han og blir forelsket på nytt, omtrent og ca sånn fungerer det. Jeg er veldig glad i min rare mann, han blir bedre med årene, nesten som en årgangsvin :lol: )

Skrevet

Tja.

jeg har mye å gjøre,

men har jeg ikke noe å gjøre, så finner jeg noe å gjøre.

Også i fjellet er jeg oppe før solen! Jeg plukker lyng og fjellblomster, fyrer på peisen, lager kaffe og frokost og er langt i gang med mye når min mann står opp. Da syns han jeg godt kan legge meg litt igjen, jeg har vansker med det, men nødig kan jeg overtales.

Men hvis alt er klart og furu og bjørk fylt opp og frokost ferdig og han ser søt ut, så smelter jeg, (du vet sånn, ser han og blir forelsket på nytt, omtrent og ca sånn fungerer det. Jeg er veldig glad i min rare mann, han blir bedre med årene, nesten som en årgangsvin :lol: )

Er full i energi du jo :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...