ISW Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Lurer litt på hvor skillet går og eventuelt om det er glidende overganger her. Grunnen til at jeg spør, er at når jeg hadde skikkelig angst i dag, så føltes det som om jeg virkelig kunne være til fare for meg selv. Uten at jeg skulle hatt noen grunn til det i det hele tatt. Rent intellektuelt så forsto jeg meget godt at jeg absolutt ikke er til fare for meg selv. Altså, jeg kunne fortelle meg selv at dette bare var meningsløse tanker, og jeg roet meg ned til slutt. Men så er det jo også dette med at disse tankene og denne tvilen responderer veldig godt på Zeldox. Nå etter å ha tatt dagens annen dose Zeldox, så er det nesten som å ha våknet fra et mareritt tidligere i dag. Jeg føler ikke noe galt. Litt betenkelig at dette svarer så bra på antipsykotika som det gjør. Hvor går forskjellen på tvangstanke og vrangforestilling egentlig? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Tror du må se på adferden til din den det gjelder... hvis den fremstiller tankene som de skulle være selvsagte, så er nok vedkommende psykotisk... "Vrangforestillinger" betyr jo psykose. Det er jo også "feil" forestillinger det du har med de tvangstankene. Når du fungerer i en avansert jobb dreier det seg nok om tvangstanker, ikke psykose. Psykose => veldig dårlig funksjon. Zeldox, som de fleste andre antipsykotika, virker jo også på angst. Mitt beste lekmannssvar. Anonymous poster hash: 5a6fb...79a 0 Siter
missmas Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 jeg kunne ikke roe meg ned da jeg hadde vrangforestillinger jeg trodde bestevenninna mi var i leiligheten min og stjal alle pengene mine, bankkoder/brikker osv for å gi de til han jeg var forelska i som styrte spillet og de skulle ta alle pengene mine og ringte jeg politiet som la på og så stormet jeg i en taxi (der trodde jeg taxisjåføren var med på det fordi han så kjent ut) til leiligheten min for å stoppe henne da trodde jeg hun skulle drepe meg og jeg hørte henne komme opp trappa så husker jeg ikke stort mer før en måned senere på skjermet avdeling 0 Siter
ISW Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Skrevet 30. desember 2014 Takk for svar begge to. Det er nok ikke vrangforestillinger jeg har. Men det føles så "ekte" at jeg blir ordentlig forvirret. 0 Siter
skrevet Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Hvis du har feilaktige tanker om at sykepleieren har gitt deg forgiftet te, så vet du ikke at tankene er feilaktige om du tar med deg teen på rommet og slår den ut i vasken. Hvis du har tanker om at du er til fare for deg selv, men løser dette ved å ta medisiner for å fjerne det og anstrenge deg kognitivt for å tenke anderledes, så har du tvangstanker. Det er egentlig ganske enkelt... 0 Siter
ISW Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Skrevet 30. desember 2014 Hvis du har feilaktige tanker om at sykepleieren har gitt deg forgiftet te, så vet du ikke at tankene er feilaktige om du tar med deg teen på rommet og slår den ut i vasken. Hvis du har tanker om at du er til fare for deg selv, men løser dette ved å ta medisiner for å fjerne det og anstrenge deg kognitivt for å tenke anderledes, så har du tvangstanker. Det er egentlig ganske enkelt... Stemmer det. Men jeg finner det bare så underlig at Zeldox virker så bra på slike tanker. Pluss at det _føles_ så ekte. Nesten som at jeg ikke har lyst til å leve, men jeg HAR lyst til å leve. Men det et vel sånn tvangstanker er. Har hørt om de som frykter homofili som får ereksjon av å se menn, osv. 0 Siter
skrevet Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Stemmer det. Men jeg finner det bare så underlig at Zeldox virker så bra på slike tanker. Pluss at det _føles_ så ekte. Nesten som at jeg ikke har lyst til å leve, men jeg HAR lyst til å leve. Men det et vel sånn tvangstanker er. Har hørt om de som frykter homofili som får ereksjon av å se menn, osv. Hm. Er ikke så veldig opptatt av hypoteser om slike medisiners virkemekanismer... antipsykotika roer ned tankevirksomheten, enkelt og greit... 0 Siter
missmas Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Det var helt jævlig å vite at jeg skulle bli drept. Som å være i en skrekkfilm. 0 Siter
DoleMari Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Jeg mener jeg leste nylig at NHD skrev at små doser antipsykotika hjelper på angst. Det er kanskje tankene dine som igjen utløser sterk angst hos deg? Får du angstanfall eller bare helt overveldende vonde tvangstanker? Du er i alle fall ikke psykotisk 0 Siter
DoleMari Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Det var helt jævlig å vite at jeg skulle bli drept. Som å være i en skrekkfilm. Huff, det skjønner jeg godt! Håper det går mye bedre med deg nå! 0 Siter
ISW Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Skrevet 30. desember 2014 Jeg mener jeg leste nylig at NHD skrev at små doser antipsykotika hjelper på angst. Det er kanskje tankene dine som igjen utløser sterk angst hos deg? Får du angstanfall eller bare helt overveldende vonde tvangstanker? Du er i alle fall ikke psykotisk Angsten varierer. Det er egentlig ikke angsten i seg selv som er hovedproblemet, det er tvilen og følelsen av å være på vakt (det er kanskje det som er angst når jeg tenker meg om). Hadde bare ønsket meg å vite sikkert at jeg uansett aldri kom til å ta mitt eget liv, hvis det ga mening. Men en slik garanti finnes jo ikke. 0 Siter
skrevet Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Angsten varierer. Det er egentlig ikke angsten i seg selv som er hovedproblemet, det er tvilen og følelsen av å være på vakt (det er kanskje det som er angst når jeg tenker meg om). Hadde bare ønsket meg å vite sikkert at jeg uansett aldri kom til å ta mitt eget liv, hvis det ga mening. Men en slik garanti finnes jo ikke. Det kan hende du tar livet ditt i løpet av din levetid. 0 Siter
ISW Skrevet 30. desember 2014 Forfatter Skrevet 30. desember 2014 Det kan hende du tar livet ditt i løpet av din levetid. Jeg håper da virkelig ikke det skjer! Men du har rett, det finnes ingen garanti. 0 Siter
DoleMari Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Jeg har det litt på samme måte selv. Det går på å tenke at det er noe galt med meg og at jeg er mer gal enn jeg vet selv. Det du kan gjøre er å prøve å bare la tanken være der, ikke gå inn i den og ikke analysere den. Klarer du det, eller må du ty til medisin med en gang? En tanke er jo aldri farlig. Det blir kanskje litt på samme måte som å helt vil vite at jeg i alle fall ikke skal dø for jeg er 80! 0 Siter
skrevet Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Jeg håper da virkelig ikke det skjer! Men du har rett, det finnes ingen garanti. Hadde vært dumt å dø ja. Kjipt for foreldrene, om de lever, uansett dødsårsak. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Lurer litt på hvor skillet går og eventuelt om det er glidende overganger her. Grunnen til at jeg spør, er at når jeg hadde skikkelig angst i dag, så føltes det som om jeg virkelig kunne være til fare for meg selv. Uten at jeg skulle hatt noen grunn til det i det hele tatt. Rent intellektuelt så forsto jeg meget godt at jeg absolutt ikke er til fare for meg selv. Altså, jeg kunne fortelle meg selv at dette bare var meningsløse tanker, og jeg roet meg ned til slutt. Men så er det jo også dette med at disse tankene og denne tvilen responderer veldig godt på Zeldox. Nå etter å ha tatt dagens annen dose Zeldox, så er det nesten som å ha våknet fra et mareritt tidligere i dag. Jeg føler ikke noe galt. Litt betenkelig at dette svarer så bra på antipsykotika som det gjør. Hvor går forskjellen på tvangstanke og vrangforestilling egentlig? Det er et fint skille her, men ikke alltid like lett å skille de to der. Her har de overlappet hverandre til tider. 0 Siter
Caylee Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Skillet er enkelt. Er det tvangstanke vet du det innerst inne er idiotisk, er det tvangstanke tror du på det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2014 Skrevet 30. desember 2014 Jeg har skrevet flere innlegg anonymt, som jeg lurer på om jeg er paranoid schizofren, eller tvangstankelidende, ca 1 tema i året, og jeg føler att jeg enda ikke skjønner det helt. Men jeg var ekstremt dårlig fungerende når jeg hadde tvangstanker, og de ble ekstremt livlige. For eksempel jeg ba flere tusen (ikke overdrevent engang) om att gud måtte "fjerne tvangstankene som Satan satte inn", og jeg så tegn over alt og slike ting. Men egentlig så tror jeg det kommer an på måten man ordlegger seg på når man forteller om sine tvangstanker evnt vrangforestillinger. Men du er jo godt fungerende, og du innser att det er tvang det dreier seg om. Før i tiden var det mye om att atypiske antipsykotika kan øke tvangstankefrekvensen. Men det er det mindre av nå. Jeg fikk mer "tvangstanker" da jeg startet på zoloft som monoterapi, og mye mindre da jeg begynte på AP. Hvor tvangstanker ender og psykose begynner tror jeg er umulig å fastslå. Jeg vet ikke hvordan rene psykosepasienter ser på sine vrangforestilinger, om de aldri har innsikt, eller tvil. Men det tror jeg de kan ha. Og hvor går grensen mellom en tvangstanke stemme og en psykotisk stemme? Er det når man føler den som innplantert? Jeg tror det. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om jeg evnt er schizofren, jeg vil bare vite det. Da mennesker med ren OCD virker så mye bedre fungerende enn meg selv. Dro på slikek ananke møter en gang i tiden, og de var jo sunne mennesker. Men når tvang kan være så mye, så kan vel tvang og være psykotisk? Altså ikke den tvangen du nevner du har i 1ste post, men i ett kontinium. Hvis man kan ha depressiv psykose, hvorfor kan man ikke ha psykotisk tvangslidelse? Men nå svarer jeg på ditt innlegg sine spekulasjoner om hva som er tvang og hva som er vrangforestillinger. IKKE OM DU HAR PSYKOSE, for det kan til og med jeg svare avkreftende på¨.. ;=) Anonymous poster hash: f089d...b64 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.