Gå til innhold

NHD behandling for eupf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som er best behandling for eupf? Det å være veldig redd for å bli forlatt, desperat, sint og at det svinger mye. Unnviker det sosiale og isolering. Ekstremt følsom og sårbar. Trenger mye bekreftelser. Og det er slitsomt for andre. Opplevd mye traumer. Mobbing, omsorgsvikt, langvarig overgrep. Har gått i terapi i veldig mange år. Gikk sakte fremover til oppstart av dagbehandlingsnettverket. Siden det er symptomene forsterket og mye dårligere funksjonsevne.

Er det håp? Vil slutte i gruppe, gå over til vanlig behandling igjen. Men hva kan hjelpe? Er ufør. Vil begynne med noe oppbyggende og prøve øke sin funksjon nå.

Blir veldig takknemlig for svar.

Anonymous poster hash: 02f23...1ae

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler regelmessig (minst en gang i uken) kognitiv/metakognitiv, poliklinisk behandling over lengre tid hos en kompetent behandler. I denne sammenheng innbefatter kompetent også at behandler tåler denne typen pasienter med alle de emosjoner som slippes løs.

Skrevet

Jeg anbefaler regelmessig (minst en gang i uken) kognitiv/metakognitiv, poliklinisk behandling over lengre tid hos en kompetent behandler. I denne sammenheng innbefatter kompetent også at behandler tåler denne typen pasienter med alle de emosjoner som slippes løs.

Takk for svar. Da må jeg evt søke meg inn igjen på poliklinikken på nytt da? Har hatt fast behandler med god kompetanse i det du skriver i lang tid, men må søke inn igjen på nytt hvis jeg slutter i gruppe :( hvordan finne en som tåler alle disse emosjonene og en som er god på sånn terapi? Er det riktig å "bli kastet ut av terapi" når jeg slutter i gruppe? Må da begynne på nytt. Er veldig motivert for riktig type behandling pga blant annet parforhold.

Skrevet

Jeg lurer på hva som er best behandling for eupf? Det å være veldig redd for å bli forlatt, desperat, sint og at det svinger mye. Unnviker det sosiale og isolering. Ekstremt følsom og sårbar. Trenger mye bekreftelser. Og det er slitsomt for andre. Opplevd mye traumer. Mobbing, omsorgsvikt, langvarig overgrep. Har gått i terapi i veldig mange år. Gikk sakte fremover til oppstart av dagbehandlingsnettverket. Siden det er symptomene forsterket og mye dårligere funksjonsevne.

Er det håp? Vil slutte i gruppe, gå over til vanlig behandling igjen. Men hva kan hjelpe? Er ufør. Vil begynne med noe oppbyggende og prøve øke sin funksjon nå.

Det er fornuftig at du nå sørger for at du og din behandler sammen evaluerer det opplegget som er i dag. Jeg får lyst til å minne om at det ikke kun er behandling som avgjør hvordan ditt liv vil bli i fremtiden? Det må skje noe mellom timene også, så kanskje er noe av det viktigste for deg å finne meningsfylt aktivitet på dagtid fremover?

Skrevet

Det er fornuftig at du nå sørger for at du og din behandler sammen evaluerer det opplegget som er i dag. Jeg får lyst til å minne om at det ikke kun er behandling som avgjør hvordan ditt liv vil bli i fremtiden? Det må skje noe mellom timene også, så kanskje er noe av det viktigste for deg å finne meningsfylt aktivitet på dagtid fremover?

Får prate om det med barn behandler ja. Har veldig lyst å drive med trening og sånn, men har ikke sjans for bl.a gruppa tar alle krefter..

Skrevet

Vet ikke hvorfor, men trodde de aller fleste behandlere tålte dette :)

Skrevet

Takk for svar. Da må jeg evt søke meg inn igjen på poliklinikken på nytt da? Har hatt fast behandler med god kompetanse i det du skriver i lang tid, men må søke inn igjen på nytt hvis jeg slutter i gruppe :( hvordan finne en som tåler alle disse emosjonene og en som er god på sånn terapi? Er det riktig å "bli kastet ut av terapi" når jeg slutter i gruppe? Må da begynne på nytt. Er veldig motivert for riktig type behandling pga blant annet parforhold. Anonymous poster hash: 02f23...1ae

Hva med å snakke med gruppeterapeuten om dette - er det en mulighet for det?
Skrevet

Vet ikke hvorfor, men trodde de aller fleste behandlere tålte dette :)

Det tror ikke jeg. Derfor vanskelig å gi slipp på min behandler..som før har hjulpet meg enormt og virkelig tålt...

Ideelt sett bør de fleste behandlere tåle dette, men vi er visst veldig vanskelige..så jeg tror mange skygger banen :(

Skrevet

Hva med å snakke med gruppeterapeuten om dette - er det en mulighet for det?

Vel, gruppeterapeuten er også min behandler, så han stilte det ultimatum, antar jeg. :(

Skrevet

Vel, gruppeterapeuten er også min behandler, så han stilte det ultimatum, antar jeg. :(Anonymous poster hash: 02f23...1ae

Hmm.. Nå er jeg ikke helt med. Hvilket ultimatum?

Skrevet

Hmm.. Nå er jeg ikke helt med. Hvilket ultimatum?

Fortsetter jeg ikke i gruppe må jeg slutte med han...

Skrevet

Fortsetter jeg ikke i gruppe må jeg slutte med han...Anonymous poster hash: 02f23...1ae

Får du individuelle samtaler i kombinasjon med gruppe?

Har du snakket med han om dette?

Skrevet

Får du individuelle samtaler i kombinasjon med gruppe?

Har du snakket med han om dette?

Ja, annenhver uke...

Har gjort det, og han sa det..

Kanskje på tide å bryte ut, kanskje ikke, men klarer ikke mer gruppe.

Skrevet

Går du til bare gruppe? Eller både gruppe og alene?

En jeg kjenner går til slik behandling og hun går til begge deler

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...