Gå til innhold

"juleallergi"


jostedalsrypa

Anbefalte innlegg

Er plaget med pollenallergi, men nå har det slått til på vinteren også. Går ikke på noe medisiner nå. En soneterapeut sa i fjor at det kunne være julestjerne, jeg fjernet den og ble ok. I år fikk jeg det i en dekorasjon, den er nå ute. I gruppen var det også juleglede, paraplyplante og asalea. Pluss en bukett med forskjellig grønt, muligens blad av bjørkefiken.

Er det noen av plantene jeg kan reagere allergisk på ?

Må snart begynne med allergitabletter, nyser og snufser.

På hytta har vi vedfyring. Har gitt opp å fyre med bjørk da jeg reagerer. På den hytta vi hadde tidligere hadde vi gran og furuved.

Her kjøpte vi blandingsved og tenkte ikke over at den inneholdt or og hassel, før jeg fikk reaksjon.

Er det virkelig mulig å få allergiske reaksjoner på vedfyring som jeg får ?

Har begynt å kalle det weekendallergi !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære jostedalsrypa

"Juleallergi" er et velkjent fenomen - det dreier seg strengt tatt ikke om allergi, men mange allergikere reagerer med overfølsomhet mot en rekke av de plantene, matluktene og stearinlysene vi omgir oss med i julen. Allergitabletter (antihistamin) hjelper mot slike reaksjoner også så det har sikkert noe med histaminfrigjøring å gjøre.

Bjørkefiken kan være allergifremmende, muligens også julestjernen, men uansett mekanismer er det mange som reagerer på den. Det er ikke pollen i bjørkeved, men det er andre stoffer som frigjøres ved vedfyring med bjørk som kan føre til symptomer. Her må man prøve seg frem og finne ut hva man tåler.

Mange pollenallergikere som reagerer på hassel og or får symptomer svært tidlig, særlig når det er milde vintre, men reaksjonene rundt juletider er nok mer overfølsomhet enn rene pollensymptomer. Ha en god og allergifri jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...