Gå til innhold

NHD: At du orker/gidder!

Anbefalte innlegg

Skrevet

År ut og år inn med folk som stiller de samme spørsmålene. Blir du ikke drittlei?

Bare noen tanker...

Skrevet

Tror ikke det føles så ille når man får godt betalt for det og han tenker på den fine turen han skal ha til Roma i ferien sin. Tror man blir dritt lei alle jobber.

AnonymBruker
Skrevet

Han har det sikkert liddli' morro på jobben. (noe sånt)

Anonymous poster hash: f0419...cbf
Skrevet

Tror ikke det føles så ille når man får godt betalt for det og han tenker på den fine turen han skal ha til Roma i ferien sin. Tror man blir dritt lei alle jobber.

Tviler veldig sterkt på at NHD's engasjement her er økonomisk motivert, selv om han sikkert får litt betalt.

Nicklusheletida
Skrevet

Det hadde jeg giddet også  :) Må være fint det å sitte hjemme i sin egen stue, se på tv med pc i fanget og svare på akkurat de spørsmålene en føler seg trygg på . Hoppe over de som blir for utfordrende. Han kan jo velge selv hva han vil svare på og få betalt for det. Jeg hadde også tatt en slik jobb om jeg hadde kompetanse til å svare selvfølgelig :)

Skrevet

År ut og år inn med folk som stiller de samme spørsmålene. Blir du ikke drittlei?

Bare noen tanker...

Det er ganske mange andre folk her (vel så flinke etter min mening), som svarer mer enn NHD, attpåtil helt gratis. Ikke for å nedvurdere NHD sin innsats, men for å sette det litt i perspektiv samt berømme folk som frosken. Mange av disse har arbeid ved siden av de og.

(Men det er jo klart, autoritet fenger.)

Nicklusheletida
Skrevet

Enig skrevet. Det er noen her som legger ned mer/like mye innsats som f.eks frosken.

Eller i hvert fall som fyller ut med mer enn kjappe og enkle svar der hvor det ikke gjelder rene medisinspørsmål.

Frosken burde hatt lønn for det hun gjør her inne.

Skrevet (endret)

Hm- min psykolog tok opp dette helt uten at jeg brakte det på bane. "Tror du jeg sitter her bare fordi jeg blir betalt for det? " var visst mange pasienter som satt med slike tanker .

Jeg er selv idealistisk når jeg klarer å være funksjonell så vet jeg ville blitt fornærmet / lei meg om andre påsto jeg kun gjorde jobben for penger. Sa dette til psykologen , vedk sa at han hadde det også slik. Hadde et oppriktig ønske om å være til hjelp , men ikke lett å hjelpe folk med mistro .

Jeg følte da dypt at vedk brydde seg , det var en ok følelse .

Men hvorfor jobbe med noe en ikke bryr seg med ?

Sikkert noen som er " der" og , som jobber og ser på det som et nødvendig onde...men mistenker faktisk ikke psykiater her inne for det. Til det har jeg fått for engasjert respons / samt sett hvordan også andre har fått det. Men alle kan vel bli lei av strevsomt , krevende arbeid ? Tenker det er menneskelig , men den verdimessige forankring og drivkraften for å jobbe svinner ikke hen for det ( nå snakker jeg for meg selv).

Frosken har stor kapasitet til å svare , og synes å gjøre dette uten tanke på ytre gevinst . Hvis du skulle gjøre alt ut fra en ytre belønning blir du innvendig amputert og en kalkulerende spekulant . Tror Frosken brenner for det hun holder på med , tror det verdsettes av mange:)

Endret av En namnlaus
Nicklusheletida
Skrevet

Namnlaus: Hvis mitt svar kan tolkes slik, så var det i hvert fall ikke meningen. Selvsagt ønsker han å være til hjelp.

Ser ingen motsetning mellom det å jobbe for penger og å ønske være til hjelp.

Penger må til for å overleve. Slik er det for alle :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har faktisk den positive antagelse at de aller fleste, ikke bare helsearbeidere, har en positiv interesse i arbeidet sitt som går ut over det nødvendige som er å tjene penger.

Jeg synes det er litt trisk hvis mange sitter med den feilaktige oppfatning at jeg i hovedsak svarer på medisinspørsmål. Om en systematisk går gjennom mine svar, vil en finne at de omfatter jus, diagnostikk, utredning, psykoterapi, generelle livsråd, psykologi og sikkert en del mer. Men jeg prøver å ikke "doble" der det gis utmerkede svar av andre, og disse har nok en overvekt av ikkemedikamentelle svar.

Skrevet

Namnlaus: Hvis mitt svar kan tolkes slik, så var det i hvert fall ikke meningen. Selvsagt ønsker han å være til hjelp.

Ser ingen motsetning mellom det å jobbe for penger og å ønske være til hjelp.

Penger må til for å overleve. Slik er det for alle :-)

penger er no skit når du ikke har dem el når du har så få av dem at livet begrenses og du knapt har råd til å utfolde deg. Jobb er den stuerene måten å tjene til livets opphold på... De fleste søker vel også etter jobb som gir mening og hvor du kan forvalte deg selv på beste vis. Men er vel sikkert også de som er utelukkende opptatt av status og økonomi i yrkesvalg ...
Nicklusheletida
Skrevet

Namnlaus : Ja, de fleste ønsker enn jobb som gir mening. Enig i det :-) Alle jobber er ikke like interessante, men de fleste jobber gir mening, hvis en tenker etter. :-)

Skrevet

Jeg tror at alle som jobber med mennesker er opptatt av å hjelpe andre og liker det. Om NHD får betalt eller ikke, synes jeg ikke er så viktig. Jeg tror svarene fra NHD og andre på forumet har vært til hjelp for mange, meg innbefattet.

Skrevet

NHD hører jo til her da :) Han kommer til å gå igjen her også når den dagen kommer - om 78 år :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mange her inne gir vel så gode svar som NHD. Spesielt Frosken, men også andre. Et tips til NHD kan være å legge litt varme inn i noen av svarene - tror det er derfor en del kanskje helst tror han svarer av økonomiske grunner. For meg framstår han litt som en litt kald, profesjonell Høyre-mann ;-)

Anonymous poster hash: c1afc...3bf
Skrevet

Jeg skjønner psykiatere gidder. De får godt betalt, høy autoritet, status, de får mer bestemmelse enn de fleste og noenganger gir de råd til pasienter. Men ikke så mye at de blir lei. De har også lært seg opp til å ikke bli seg hvis en pasient dør. De var mindreverdige uansett.

Drømmejobb.

Skrevet

NHD: Jeg mente ikke kun medisinspørsmål. Jeg har sett at du svarer på veldig mye forskjellig. Likevel tenker jeg at det er mange av problemstillingene som går igjen. Ikke at det er et problem for meg... tenkte bare at det måtte være kjedelig for deg... Men godt at du ikke opplever det slik, da. Jeg synes du gjør en fantastisk innsats her! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...