Gå til innhold

Flupentixol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dette for et medikament?

Jeg har lest om en som brukte dette mot uro og angst.

Han mente det var tryggere og bedre enn f.eks Sobril, siden Flupentixol ikke virket sløvende.

Finner ikke info på noen norske sider.

Noen som vet?

Skrevet

Flupentixol er et antipsykotikum. Det har også som indikasjon å kunne være et adjuvans (tilleggsbehandling) ved angstlidelser og depresjoner. Dette gjelder forsåvidt alle antipsykotika, men det er ikke alle som har det som godkjent indikasjon.

I små doser kan antipsykotika virke antidepressivt og angstdempende. Da er det også ganske få bivirkninger. I større doser slår den antipsykotiske virkningen inn.

Personlig ville jeg heller tatt Flupentixol (preparatnavnet er forresten Fluanxol) enn Sobril.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fluanxol er et utmerket preparat med angstdempende og antidepressiv effekt. Brukes på denne indikasjon i doser opp til 3mg i døgnet.

Skrevet

Vil det si at man kan bruke det ved behov?

Altså ha slike tabletter tilgjengelig, og kunne ta de på de værste dagene?

Kan det sammenlignes med Quetiapin el Seroquel?

Jeg har ikke brukt disse, så jeg har ikke personlige erfaringer med de.

Skrevet (endret)

Vil det si at man kan bruke det ved behov?

Altså ha slike tabletter tilgjengelig, og kunne ta de på de værste dagene?

Kan det sammenlignes med Quetiapin el Seroquel?

Jeg har ikke brukt disse, så jeg har ikke personlige erfaringer med de.

Noen har "akutt-effekt" av antipsykotika, men jeg tror ikke intensjonen er at de skal brukes ved behov. Hvis jeg var deg ville jeg tatt en lav dose slik legen foreslår, så kan du se om det ikke kan ha en positiv effekt mot angsten. Hjelper det ikke, så kan du bare slutte igjen. Det er ikke vanedannende.

Om det kan sammenlignes med Seroquel? Ja og nei. Ja fordi begge medisiner er antipsykotika. Nei (blant annet) fordi det har vesentlig mindre sederende effekt enn Seroquel.

Endret av issomethingwrong
Skrevet (endret)

Tror nok, det er beregnet for fast bruk. Det ligner overhode ikke på seroquel, dette er ett gammelt lavdosenevroleptika, uten noe særlig sederende virkning. Jeg har gått på det en liten periode for mange år siden.

Det har dog angst og slikt som indikasjon, så det er vel en ganske allsidig medisin.

Endret av Inner self
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den bør ikke brukes "ved behov" hvis det betyr 1-2 tabletter av og til. Men den kan brukes "ved behov" hvis det betyr i en dårlig periode på en uke eller mer for så å seponere når en bedre igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...