stjernestøv Skrevet 2. januar 2015 Skrevet 2. januar 2015 Kjenner jeg blir uvel av uvær, går og tenker på det hele tiden og følger med elva som vokser. Gruer meg til å legge meg å tenke på dette, noen som har råd? Det er så ustabilt vær at jeg blir gal av det, det regner og regner. Er vel mer stabilt på østlandet da? Ikke vær som skaper ras og flom, skulle bodd der kjenner jeg. 0 Siter
Caylee Skrevet 2. januar 2015 Skrevet 2. januar 2015 Kjenner jeg blir uvel av uvær, går og tenker på det hele tiden og følger med elva som vokser. Gruer meg til å legge meg å tenke på dette, noen som har råd? Det er så ustabilt vær at jeg blir gal av det, det regner og regner. Er vel mer stabilt på østlandet da? Ikke vær som skaper ras og flom, skulle bodd der kjenner jeg. Har du snakket med noen engående flommen som var der du bor? Jeg husker den godt fra tv. Det så forferdelig ut, var sikkert hundre ganger verre for deg og andre som bor nærme den elva. Jeg tror du har reagert med angst og fobi mot naturkatastrofer. Det forstår jeg godt. Når man opplever slike ting blir man oftere mer redd enn normalt. Noen som mister huset sitt i brann, tror jeg for eksempel er mer redd for brann i ettertid. Du burde prate mer om det, ikke holde det for deg selv. Kanskje psykologen din kan hjelpe deg mer. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Skrevet 2. januar 2015 Har du snakket med noen engående flommen som var der du bor? Jeg husker den godt fra tv. Det så forferdelig ut, var sikkert hundre ganger verre for deg og andre som bor nærme den elva. Jeg tror du har reagert med angst og fobi mot naturkatastrofer. Det forstår jeg godt. Når man opplever slike ting blir man oftere mer redd enn normalt. Noen som mister huset sitt i brann, tror jeg for eksempel er mer redd for brann i ettertid. Du burde prate mer om det, ikke holde det for deg selv. Kanskje psykologen din kan hjelpe deg mer. Snakket jo med psykologen om det, hun mente det ikke kommer til å skje igjen på lenge. Men hvordan kan noen vite det? Det er jo været som bestemmer det, og ser jo nå at elva har vokst. Ja jeg får vel angst for det for alltid sikkert, er jo redd det skal skje igjen. 0 Siter
Caylee Skrevet 2. januar 2015 Skrevet 2. januar 2015 (endret) Snakket jo med psykologen om det, hun mente det ikke kommer til å skje igjen på lenge. Men hvordan kan noen vite det? Det er jo været som bestemmer det, og ser jo nå at elva har vokst. Ja jeg får vel angst for det for alltid sikkert, er jo redd det skal skje igjen. Nesten alt kan skje. Det er alltid en sjanse. Men det er veldig, veldig liten. Bare tenk i trafikken. Det er alltid for eksempel en sjanse for å dø i trafikken, men det skjer ikke med mange selvom de fleste har sittet i en bil. Men det slitsomt og vondt tenke sånn. Dere burde egentlig prate om det mer enn bare en gang.Det virker som det har gått mer inn på deg enn psykologen vet. Endret 2. januar 2015 av Caylee 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Skrevet 2. januar 2015 Nesten alt kan skje. Det er alltid en sjanse. Men det er veldig, veldig liten. Bare tenk i trafikken. Det er alltid for eksempel en sjanse for å dø i trafikken, men det skjer ikke med mange selvom de fleste har sittet i en bil. Men det slitsomt og vondt tenke sånn. Dere burde egentlig prate om det mer enn bare en gang.Det virker som det har gått mer inn på deg enn psykologen vet. Ja alt kan jo skje, men at den elva skulle bli så stor hadde ingen trodd. Men ja alt kan skje tydeligvis. Vi pratet om det to ganger, hun mente faren var over og at mine tanker var irrasjonelle. Ser det.... 0 Siter
Gjest Skrevet 2. januar 2015 Skrevet 2. januar 2015 Forstår deg veldig godt. Synes helller ikke at psykologen din håndterte dette bra hun kunne tatt deg på alvor. Er det noen mulighet for deg å flytte? 0 Siter
larimar Skrevet 2. januar 2015 Skrevet 2. januar 2015 Jeg tror ikke løsningen er å flytte, da løper jo man bare fra problemet. Er vel heller bedre å jobbe med tankegangen sånn som ved andre angsttilstander? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Skrevet 2. januar 2015 Jeg tror ikke løsningen er å flytte, da løper jo man bare fra problemet. Er vel heller bedre å jobbe med tankegangen sånn som ved andre angsttilstander? Hadde seriøst flyttet hvis jeg kunne med stor glede, men ingen vil nok kjøpe hus her nå. Kan jo jobbe med tankegangen ja. 0 Siter
påskelilje Skrevet 3. januar 2015 Skrevet 3. januar 2015 Vi kjørte forbi hjemplassen din i går da vi skulle hjem fra ferie (tror det er der du bor), og jeg tenkte på deg ;-) I går formiddag var elva liten, men vi så jo sporene etter flommen som hadde vært. Forstår at du er engstelig. Kan du kontakte beredskapsansvarlig i kommunen og høre hvordan fremdriftsplanen for bedre flomvern er? Ikke sikkert de rekker å gjøre noe i vinter, men jeg vil tro de gjør hva de kan for å forhøye murene og evt utvide elva noe der det er mulig. Vi er så glade for at vi kom oss over fjellet i går! Fryktelig uvær i hele dag på både Sørlandet, Vestlandet og i fjellet :-( 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Skrevet 3. januar 2015 Vi kjørte forbi hjemplassen din i går da vi skulle hjem fra ferie (tror det er der du bor), og jeg tenkte på deg ;-) I går formiddag var elva liten, men vi så jo sporene etter flommen som hadde vært. Forstår at du er engstelig. Kan du kontakte beredskapsansvarlig i kommunen og høre hvordan fremdriftsplanen for bedre flomvern er? Ikke sikkert de rekker å gjøre noe i vinter, men jeg vil tro de gjør hva de kan for å forhøye murene og evt utvide elva noe der det er mulig. Vi er så glade for at vi kom oss over fjellet i går! Fryktelig uvær i hele dag på både Sørlandet, Vestlandet og i fjellet :-( Ja det var et forferdelig vær i går :-( Håper det roer seg nå. Har hørt de skal lage mur på begge sider av elva, men de gjør jo elva mindre. Forstår det ikke jeg, de har jobbet hele tiden bortsett fra nå i julen. De begynner vel igjen på mandag, ja det er store ødeleggelser. Og jeg tenker på de husene som ble dratt med av elva, da er det sterke krefter i sving. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. januar 2015 Skrevet 3. januar 2015 For oss som har fulgt med og vet hvor du bor, og hva som skjedde i 2014, er det ikke vanskelig å forstå dine reaksjoner. Kan ikke annet enn å sende "Støttetanker". 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Skrevet 3. januar 2015 For oss som har fulgt med og vet hvor du bor, og hva som skjedde i 2014, er det ikke vanskelig å forstå dine reaksjoner. Kan ikke annet enn å sende "Støttetanker". Takk for det :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 Skrevet 3. januar 2015 Kjenner jeg blir uvel av uvær, går og tenker på det hele tiden og følger med elva som vokser. Gruer meg til å legge meg å tenke på dette, noen som har råd? Det er så ustabilt vær at jeg blir gal av det, det regner og regner. Er vel mer stabilt på østlandet da? Ikke vær som skaper ras og flom, skulle bodd der kjenner jeg. Føler sånn med deg. Bor også i et slikt område. Jeg frykter mest ras langs veien. Er alltid redd, spesielt når andre i familien er ute og kjører. Jeg går også hos psykolog og føler at jeg blir møtt på samme måte som deg dessverre. Nyttårsklem. Anonymous poster hash: 4b1b3...99a 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Skrevet 3. januar 2015 Føler sånn med deg. Bor også i et slikt område. Jeg frykter mest ras langs veien. Er alltid redd, spesielt når andre i familien er ute og kjører. Jeg går også hos psykolog og føler at jeg blir møtt på samme måte som deg dessverre. Nyttårsklem. Anonymous poster hash: 4b1b3...99a Ras er også veldig skummelt :-( Takk for klemmen og klem tilbake :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 3. januar 2015 Skrevet 3. januar 2015 (endret) Jeg glemmer aldri orkanen i 1992. Det var en traumatisk opplevelse for meg - jeg var livredd. Så jeg forstår deg som sagt - dessverre Endret 3. januar 2015 av hww 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Skrevet 3. januar 2015 Jeg glemmer aldri orkanen i 1992. Det var en traumatisk opplevelse for meg - jeg var livredd. Så jeg forstår deg som sagt - dessverre Godt med forståelse :-) De jeg bor med og psykologen mener nemlig jeg overdriver, men har flommen friskt i minnet og bor nær elva. 0 Siter
Caylee Skrevet 3. januar 2015 Skrevet 3. januar 2015 Ja alt kan jo skje, men at den elva skulle bli så stor hadde ingen trodd. Men ja alt kan skje tydeligvis. Vi pratet om det to ganger, hun mente faren var over og at mine tanker var irrasjonelle. Ser det.... Det virker som hun ikke har tatt deg seriøst. Lite profesjonelt syns jeg av hun. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Skrevet 3. januar 2015 Det virker som hun ikke har tatt deg seriøst. Lite profesjonelt syns jeg av hun. Nei ble vel ikke tatt seriøst, hun kunne jo prøvd å vært nabo med elva selv. Tror hun hadde vært mer bekymret da. 0 Siter
Caylee Skrevet 3. januar 2015 Skrevet 3. januar 2015 Nei ble vel ikke tatt seriøst, hun kunne jo prøvd å vært nabo med elva selv. Tror hun hadde vært mer bekymret da. Ja, det tror jeg også. Man vet ofte ikke hvordan ting er før man står i det selv. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 3. januar 2015 Forfatter Skrevet 3. januar 2015 Ja, det tror jeg også. Man vet ofte ikke hvordan ting er før man står i det selv. Riktig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.