DoleMari Skrevet 2. januar 2015 Skrevet 2. januar 2015 Jeg har en samboer som ganske ofte her neseblødning. Spesielt når han har kjørt seg litt hardt. De siste gangene har han blødd veldig mye og jeg blir veldig redd. Da blir jeg svimmel og kjenner jeg får panikk og har lyst til å løpe vekk og egentlig få broren min ( som er lege) til å komme å ta over. Samtidig prøver jeg å ikke vise at jeg blir redd. Jeg lar ham være i fred, men sist gang måtte han legge seg og jeg ble så redd og ringte AMK ( terskelen min er høy for å ringe). Jeg fortalte at jeg hadde angst til vedk. aller først. Det er så fryktelig grusomt nå få den panikken og bare ville løpe vekk fra alt og samtidig synes jeg så synd på ham og vil hjelpe han og være trygg, noe som jeg absolutt ikke er. Jeg blir livredd, og får jeg det enda verre fordi jeg ikke klarer å skjule for han selv om jeg prøver. Jeg reagerer ikke sånn hvis det bare er litt blod, men det har vært veldig mye og vart en stund i det siste. Har bare lyst til å gråte og løpe i ut og vekk fra alt. Hva skal jeg gjøre for å roe ned meg selv? Jeg kan ikke tillate meg å reagere sånn når jeg skal være der for ham! Er så redd sykehus og alt sånn ( selv om jeg jobber på et selv, men ikke med pasienter). Kan kjenne angsten når jeg ser veldig syke pasienter også. Jeg har bedt ham om å gå til lege, det kan vel være lurt? 0 Siter
ISW Skrevet 2. januar 2015 Skrevet 2. januar 2015 For det første bør samboeren din sjekke blodtrykket sitt. Siden han blør neseblod når han er stresset kan det være at blodtrykket hans er særlig høyt da. Det er menneskelig å få en reaksjon når man ser blod. En del mennesker besvimer når de ser blod. Det er en reaksjon fra naturens side, at man skal få et lavere blodtrykk når man ser blod for å unngå å blø for mye. En del rare reflekser har vi fortsatt fra tiden da vi bodde i huler. Jeg vet ikke hvordan du skal kurere dette, men tenkte bare å kommentere litt.. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. januar 2015 Skrevet 2. januar 2015 1. Aksepter at du har denne angsten. Det betyr at du kan forlate stedet. Dermed har han kun neseblodet å ta seg av og slipper å ta seg av deg. 2. De fleste trenger ingen "som er der for dem" om de blør neseblod. De trenger å få sette seg ned i fred. Klemme over nesen og sitte fremoverbøyd. 3. En trenger verken legevakt eller sykehus om en blør neseblod. I pkt 2 beskriver jeg hva en trenger. 4. Ja, han bør bestille en time hos legen både for å få målt blodtrykk og for å få sjekket neseslimhinnene. 0 Siter
DoleMari Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Skrevet 2. januar 2015 1. Aksepter at du har denne angsten. Det betyr at du kan forlate stedet. Dermed har han kun neseblodet å ta seg av og slipper å ta seg av deg. 2. De fleste trenger ingen "som er der for dem" om de blør neseblod. De trenger å få sette seg ned i fred. Klemme over nesen og sitte fremoverbøyd. 3. En trenger verken legevakt eller sykehus om en blør neseblod. I pkt 2 beskriver jeg hva en trenger. 4. Ja, han bør bestille en time hos legen både for å få målt blodtrykk og for å få sjekket neseslimhinnene. Ok. Psykologen sa også at jeg kan akseptere denne angsten. Men er det da bedre at jeg forlater stedet? Han vet om dette, og sist sa han: "ikke stress meg opp" rolig til meg. Stakkars. Han lar seg ikke stresse lett, og da ble jeg redd. Så da kan jeg kanskje avtale med han om det til neste gang det skjer!? Jeg kan ikke noe for at kroppen min bare reagerer sånn. Er det helt unormalt? Jeg skal tvinge han til legen nå. Det er han nødt til. 0 Siter
DoleMari Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Skrevet 2. januar 2015 For det første bør samboeren din sjekke blodtrykket sitt. Siden han blør neseblod når han er stresset kan det være at blodtrykket hans er særlig høyt da. Det er menneskelig å få en reaksjon når man ser blod. En del mennesker besvimer når de ser blod. Det er en reaksjon fra naturens side, at man skal få et lavere blodtrykk når man ser blod for å unngå å blø for mye. En del rare reflekser har vi fortsatt fra tiden da vi bodde i huler. Jeg vet ikke hvordan du skal kurere dette, men tenkte bare å kommentere litt.. Jeg setter pris på innspill fra deg. Jeg har leste noe av det jeg også, derfor ble jeg litt mer bekymra nå. Har ikke reagert så voldsomt på blod før, men når går jeg rett i panikkmodus! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. januar 2015 Skrevet 2. januar 2015 Ja, du skal forlate rommet, evt sette deg i en stol i samme rom, puste rolig og holde munn. Ikke legg sten til hans byrde. Det er bare enda verre å plages med noe om en også må ha forskremte og stressede personer rundt seg. 0 Siter
DoleMari Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Skrevet 2. januar 2015 Ja, du skal forlate rommet, evt sette deg i en stol i samme rom, puste rolig og holde munn. Ikke legg sten til hans byrde. Det er bare enda verre å plages med noe om en også må ha forskremte og stressede personer rundt seg. Takk. Da skal jeg gjøre det. Fortalte han om det nå, og han er enig:) Men du, er det noen måter å jobbe med denne angsten på? Den sitter hardt! 0 Siter
ISW Skrevet 2. januar 2015 Skrevet 2. januar 2015 Takk. Da skal jeg gjøre det. Fortalte han om det nå, og han er enig:) Men du, er det noen måter å jobbe med denne angsten på? Den sitter hardt! Du forbinder blod med noe farlig. Det er til dels en refleks vi har. Men i dette tilfellet (neseblod) så er det ikke mer enn en hvilken som helst annen kroppsvæske, som spytt, sæd, hva som helst. Du trenger ikke se på det som noe verre. Men igjen, et legebesøk bør til for å finne årsak og evt behandling. Ikke fordi neseblod er farlig, men for å utelukke bakenforliggende årsaker som kan behandles. 0 Siter
DoleMari Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Skrevet 2. januar 2015 Du forbinder blod med noe farlig. Det er til dels en refleks vi har. Men i dette tilfellet (neseblod) så er det ikke mer enn en hvilken som helst annen kroppsvæske, som spytt, sæd, hva som helst. Du trenger ikke se på det som noe verre. Men igjen, et legebesøk bør til for å finne årsak og evt behandling. Ikke fordi neseblod er farlig, men for å utelukke bakenforliggende årsaker som kan behandles. Ja, jeg har egentlig tatt det ganske rolig tidligere for da har han ikke blødd så mye. Men de siste gangene har det vært så mye. Jeg må få ham til legen. Han går ikke så lett dit. Jeg ble også veldig redd da jeg skar hånden ( som du svarte meg den gang:). Da var det også mye blod og dypt kutt. Men jeg reagerer ikke sånn ved små kutt. 0 Siter
ISW Skrevet 2. januar 2015 Skrevet 2. januar 2015 Ja, jeg har egentlig tatt det ganske rolig tidligere for da har han ikke blødd så mye. Men de siste gangene har det vært så mye. Jeg må få ham til legen. Han går ikke så lett dit. Jeg ble også veldig redd da jeg skar hånden ( som du svarte meg den gang:). Da var det også mye blod og dypt kutt. Men jeg reagerer ikke sånn ved små kutt. Du kan trøste deg med at om man blør 5 eller 20 milliliter, så er det ikke noe farligere av den grunn. Husk at blodgivere gir oppi en halv liter blod uten at det er farlig. En blødning fra de små blodårene i nesen blir ikke farlig, til det er årene for små. Som sagt bør høyt blodtrykk utelukkes, og hvis det er grunn til det så kan legen svi bort noen blodårer i nesen hvis de er skjøre. Men frem til det trenger du ikke være redd. 0 Siter
DoleMari Skrevet 2. januar 2015 Forfatter Skrevet 2. januar 2015 Du kan trøste deg med at om man blør 5 eller 20 milliliter, så er det ikke noe farligere av den grunn. Husk at blodgivere gir oppi en halv liter blod uten at det er farlig. En blødning fra de små blodårene i nesen blir ikke farlig, til det er årene for små. Som sagt bør høyt blodtrykk utelukkes, og hvis det er grunn til det så kan legen svi bort noen blodårer i nesen hvis de er skjøre. Men frem til det trenger du ikke være redd. Det skal leses flere ganger og ha i bakohdet. Jeg har ikke lyst til å være en redd og stressa person, og har lyst til å gjøre noe med det. Det verste jeg vet selv er sånne personer når jeg trenger ro. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.