Gå til innhold

Medisiner og levealder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror man blir hektet på antipsykotika. Man blir syk av å slutte. Det er abstinenser.

Akkurat det samme med SSRI.

AnonymBruker
Skrevet

Noe skal vi alle dø av , og de tre vanligste årsakene er hjerte og hjerne sykdom forårsaket av blodpropp eller blødning. Og så mange varianter av kreft. Så sånn sett så er psykisksyke like resten av befolkningen. Det er også mange psykisk friske som dør før de blir gammle, enten av dårlig livsstil eller rett og slett uflaks.

Kjenner selv 9 stykker som har dødd før de var 60 år, av sykdom eller ulykker.Kun for tre av disse hadde livsstil noe å si for at de døde tidlig.

Selvfølgelig kan vi alle gjøre det vi kan for å være friskest mulig, men livet er som et kortspill , noen får gode kort og andre får dårlige.

Anonymous poster hash: 3fc71...299

AnonymBruker
Skrevet

Min ex-kjæreste og store kjærlighet, ble 38 år. Hun hadde diabetes og masse komplikasjoner i den forbindelse (alt som kunne skje, fra øyne til nyrer røyk). Da snakker vi tragedie. Hun hadde ikke en eneste psykisk lidelse da.

Anonymous poster hash: 7319b...6ab
Skrevet

Min ex-kjæreste og store kjærlighet, ble 38 år. Hun hadde diabetes og masse komplikasjoner i den forbindelse (alt som kunne skje, fra øyne til nyrer røyk). Da snakker vi tragedie. Hun hadde ikke en eneste psykisk lidelse da.   Anonymous poster hash: 7319b...6ab

Huff, dette gjør meg vondt å lese :(

AnonymBruker
Skrevet

slabbedask, on 03 Jan 2015 - 17:54, said:

Akkurat det samme med SSRI.

Mener du at en får abstinenser av å slutte med SSRI også? Er det dokumentert eller bare noe du tror? Anonymous poster hash: eb90e...ca3
Skrevet

Abstinenser eller seponeringsbivirkninger? Eller er det egentlig samme greien?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er det samme.

Jeg har aldri opplevd at pasienter har fått seponeringsbivirkninger når de har fulgt anbefalingen med 25% per måned.

Skrevet

Det er det samme.

Jeg har aldri opplevd at pasienter har fått seponeringsbivirkninger når de har fulgt anbefalingen med 25% per måned.

Selv med "verstingene" f eks efexor?

Skrevet

Jeg har uten problem sluttet på Fontex (den er jo lett å slutte med da), seroquel, zyprexa, fluanxol, lamictal osv...

Men abilify!!!!!

DØNN UMULIG!

AnonymBruker
Skrevet

Det er det samme.

Ha, du må leve i en boble. Eller ha en egen definisjon av "seponeringsbivirkninger".

Anonymous poster hash: a3628...1da

AnonymBruker
Skrevet

Selv med "verstingene" f eks efexor?

Bare google "ssri withdrawal". Ikke tro på big pharma-mafian.

Det går over, dog. Selv om det er særdeles ubehaglig når det står på.

Anonymous poster hash: a3628...1da

Skrevet

Medisiner er nok en av de minst viktige faktorer i dette.

Den finske professor Tiihonen har vist at de beste medisinene mot schizofreni også er de som gir lengst forventet levealder selv om de beste også er de som er mest ugunstig når det gjelder metabolske bivirkninger. Ikke minst er de også bedre enn ingen medisinering.

Den viktigste årsaken til lavere levealder nevnes bare av de som er mest oppdatert: De gener som koder for alvorlige sinnslidelser som Schizofreni og BP1, koder også for hjerte-karsykdom og for diabetes.

Vi vet fra før, for alle, at kombinasjonen genetisk disposisjon og negative livsstilsfaktorer er en svært farlig kombinasjon. For genetisk disponerte er det derfor enda viktigere å droppe røyken, mosjonere og spise sunn mat.

Dette var interessant. Menneskekroppen er utrolig fascinerende. Da regner jeg med at det også er gener som koder for matematikkforståelse og språkøre. Vi har våre styrker og svakheter både fysisk og psykisk og vi har ansvaret selv, der det er mulig selvfølgelig, for hva vi skal gjøre med det. Null røyk, lite alkohol, mosjon og sunn mat er med på å styrke både fysisk og psykisk.

Noen mennesker mer mer glade og lette til sinns enn andre. Jeg regner med at det er genetiske koder for dette også. Men vi skal ikke glemme miljøet! Det spiller også en svært viktig rolle.

Psykisk og fysisk sykdom kan sette en solid stopp for en hver god ambisjon. Og miljøet man vokser opp i. Man ser på suksess på en anderledes måte i andre deler av verden enn den vi forfekter i vesten. Dette kan diskuteres i en evighet! Uendelig interessant.

Amor fati. Elsk din skjebne. Enklere for noen enn for andre.

God helse er det viktigste av alt. Kanskje kjærlighet kommer før det? Jeg vet ikke. Det er i hvert fall noe som heter flaks og uflaks.

Gener er populært for tiden. Hva sier vitenskapen om 50 år? Finnes det en rød tråd som går gjennom hele menneskets historie?

Nå skal jeg gi meg. Jeg burde vel melde meg inn i en filosofigruppe hvis det finnes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...